رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: میانگین فوت مردم این استان درسوانح رانندگی 20 درصد است درحالی که میانگین کشوری این آمار تنها 2،5 درصد است.

میانگین فوت مردم گلستان درسوانح رانندگی 20 درصد است

به گزارش گلستان۲۴؛ به نقل از ایسنا، دکتر عبدالرضا فاضل روز چهارشنبه درنخستین جلسه مجمع سلامت شهرستان گنبدکاووس گفت: پارسال 16 هزار تصادف رانندگی منجر به انتقال مصدوم به بیمارستان ها در استان گلستان رخ داده که 400 نفر از مصدومان این سوانح فوت کردند.
وی افزود: از مجموع فوت شدگان سوانح رانندگی گلستان در سال گذشته، 74 نفر در محل حادثه، 64 نفر در حین انتقال به مراکز درمانی و بقیه نیز در بیمارستان ها فوت کردند که رقم بسیار بالایی نسبت به میانگین کشوری است.
دکتر فاضل همچنین از مرگ و میر هشت هزار و 892 شهروند گلستانی درسال گذشته خبر داد و اضافه کرد: 50 درصد این مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بوده که علت اصلی آن کم تحرکی و تغذیه نادرست بوده است.
وی با تاکید برضرورت رعایت فرهنگ صحیح رانندگی، اصلاح شیوه های زندگی، رعایت تغذیه مناسب و پرداختن به ورزش از سوی اقشار مختلف مردم گلستان، تصریح کرد: بخشی قابل توجهی از مرگ و میرها با رعایت مسائل ذکر شده، خود مراقبتی و خود کنترلی قابل پیشگیری است. 
رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از انجام 860 هزار مراقبت بهداشتی و درمانی از 43 هزار مادر باردار و کودک متولد شده توسط مراکز بهداشتی و درمانی دولتی این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: بطور میانگین هر مادر باردار و کودک متولد شده 10 بار مورد معاینه و مراقبت بهداشتی و درمانی قرار می گیرند.
دکتر فاضل افزود: مصدومان حوادث رانندگی گلستان به طور میانگین 10 روز در مراکز درمانی این استان بستری می شوند که مجموعه این مراقبت ها هزینه های سنگینی بر حوزه بهداشت و درمان کشور و گلستان وارد می کند.
وی اضافه کرد: اگر تنها مجروحان سوانح رانندگی را در یک سال نداشته باشیم به اندازه یک بیمارستان 400 تختخوابی در استان صرفه جویی شده و ظرفیت آن در اختیار دیگر بخش ها قرار می گیرد.
دکتر فاضل تصریح کرد: برای پیشگیری از هزینه های بالای حوزه درمان باید به حوزه سلامت عمومی توجه ویژه شود و برای تحقق این موضوع همه دستگاه های اداری و اجرایی بایستی با حوزه بهداشت و درمان همکاری نمایند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به راه اندازی مجمع ملی سلامت در کشور، استان ها و شهرستان ها،گفت: هدف از راه اندازی این مجمع ها جلب مشارکت دیگر ادارات و نهادها و مردم در انجام فعالیت های حوزه سلامت عمومی و ارتقای آن است.
وی افزود: بخش بهداشت و درمان تنها 25 درصد حوزه سلامت عمومی را برعهده دارد و 75 درصد دیگر نیازمند همکاری دیگر ادارات و نهادها، مردم، خیرین، تشکل های مردم نهاد و رسانه ها است تا با اجرای برنامه های مختلف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نسبت به ارتقای سطح سلامت جامعه اقدام شود.
به گزارش ایرنا، معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت امکانات و ظرفیت های حوزه بهداشت و درمان این شهرستان، راه اندازی دانشکده علوم پزشکی مستقل، ارتقای مراکز تصویربرداری پزشکی ( آنژیو گرافی، سی تی اسکن و سنگ شکن)، راه اندازی مرکز جامع درمان سرطان و آموزشی شدن بیمارستان های دولتی گنبدکاووس را از مطالبات جدی مردم این منطقه دانست.
عبدالقدیر کریمی گفت: گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و مرکزیت شرق گلستان در ارائه خدمات پزشکی نیاز به توجه جدی مسئولان استان و کشور برای ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه بهداشت و درمان است.
وی با مهم دانستن تشکیل مجمع سلامت در گنبدکاووس، افزود: مردم و نیکوکاران این شهرستان آمادگی دارند برای رفع برخی کمبودها و زیرساخت های حوزه درمان همکای نمایند.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه، تشکیل مجمع سلامت در گنبدکاووس به عنوان نخستین مجمع در استان گلستان و راه اندازی کانون های محله ای سلامت مورد تصویب و تاکید قرار گرفت.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار