در فصل تابستان هستیم و ممکن است به علت گرمای زیاد و عوامل انسانی آتش به جان جنگل ها بیفتد و مردم باید نسبت به جلوگیری از اینگونه آتش سوزی ها هوشیار باشند.

مردم در حفظ جنگل ها و مراتع همت بیشتری داشته باشند / حدود 250 هکتار از جنگل های گلستان سوخت

به گزارش گلستان24؛ گلستان یکی از استان های شمالی کشور است که دارای جنگل های بکر زیادی می باشد، این جنگل ها که بدون دخالت عامل انسانی به وجود آمده‌اند، در بین گیاهان و درختان و مصرف‌کنندگان نظیر حیوانات و جانوران نیز یک اشتراک حیاتی متقابل برقرار است و اکوسیستم این جنگل‌ها روال مناسبی دارد.

جنگل ها به خودی خود فواید بسیاری دارند که یکی از این فواید در استان گلستان، زیبایی ها و دیدنی های حیرت انگیز آن است که علاوه بر جذب گردشگر، باعث لطیف شدن و پاک شدن آب و هوای منطقه و استان می شود.

اما در چند مدت گذشته وقوع آتش سوزی‌های گسترده در سطح زیادی از این جنگل ها، با توجه به خشکسالی ها و گرمای شدید هوا بسیار نگران کننده است و به نظر می رسد که اگر این روال همینگونه ادامه داشته باشد علاوه بر استان گلستان، کل کشور دچار بحران زیست محیطی شود.

در تصاویری که در فضای مجازی منتشر شد دیدیم که در آتش سوزی جنگل های استان، حیوانات زیادی تلف شده بودند که این موضوع باعث رنجش خاطر مردم شد.

طبق گزارشات منابع طبیعی و آبخیزداری استان در چند مدت اخیر حدود ۲۵۰ هزار هکتار از مراتع و جنگل های استان به علت های گوناگون طعمه حریق شده است، که روش غلط آتش زدن کاه و کلش در زمین های کشاورزی توسط کشاورزان بیشترین عامل آتش سوزی در جنگل ها بوده است.

در چند دهه گذشته نیز مناطق جنگلی هزار پیچ در شهر گرگان توسط عامل انسانی آتش گرفت و موجب شد تا قسمتی از مراتع و جنگل که درون شهر گرگان قرار دارد و زیبایی زیادی به منطقه غرب گرگان داده است، آن لطافت و زیبایی گذشته خود را از دست بدهد.

بدون شک اینگونه آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع، موجب رنجش خاطر شهروندان گلستانی می شود و تنها برای معدود افرادی که این جنگل های زیبا و خدادادی که متعلق به نسل های آینده ما نیز می باشد، ممکن است بی ارزش باشد، دست به آتش زدن جنگل می زنند.

در حال حاضر که فصل تابستان است و گرمای هوا، در کنار خشکسالی مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است، بومیان منطقه باید از دیگر افراد، هوشیارتر باشند؛ چرا که حضور مسافرین به علت تعطیلی مدارس بیشتر شده و ممکن است به علت غفلت مسافرین آتش بار دیگر به جان جنگل ها بیفتد.

انتهای پیام/پ

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار