معضل تابستانه باکس های زباله

با وجود تجهیز و شست‌وشوی باکس های زباله، بوی نامطبوع آن در برخی از مناطق، شهروندان گرگانی را آزرده کرده و می طلبد شهرداری به گرمای هوا توجه و رسیدگی بیشتر به این مخازن داشته باشد.

 شهروندان از بوی نامطبوع سطل های زباله ناراضی اند

به گزارش گلستان24؛با آغاز فصل گرما، توجه به شست و شوی باکس ها و مخازن زباله باید از اولویت های اصلی مدیران شهرداری باشد زیرا عدم توجه به این مساله مشکلات بهداشتی ایجاد خواهد کرد.

در گرگان هم گرچه شاهد نظافت سطل های زباله شهری هستیم، اما به طور کامل رسیدگی به این باکس ها اتفاق نمی افتد و بسیاری از شهروندان از بوی بد باکس های زباله در فصل گرم گلایه دارند.

وضعیت برخی از سطل های زباله در سطح شهر مطلوب نیست؛ گاه سطل‌های بدون ‌در و کثیف را مشاهده می کنیم که بعضاً خراب هستند، آن ها علاوه بر ظاهر بد، بوی نامطبوعی را هم به اطراف ساطع می کنند و البته از برخی از آن ها شیرابه‌ هم خارج می شود.

سطل های زباله خود عامل آلودگی است

این سطل ها که قرار بود باعث شود زباله ها از جلوی ورودی ساختمان‌ها جمع شده و به تمیزی و زیبایی کوچه و خیابان کمک کند، اکنون به نوعی خود عامل میکروب و آلودگی شده اند.

یکی از ساکنان گرگانجدید ضمن اعلام نارضایتی از بوی نامطبوع زباله به خبرنگار مهر گفت: قرار بود این باکس ها شرایط بهداشتی مناسب تری را در خیابان و محلات ایجاد کند درحالی که اکنون این موضوع به معضلی برای شهروندان تبدیل شده است.

فاطمه بیاتی ادامه داد: هنگام جمع آوری این زباله ها با خودروی حمل، بخشی از پساب آن بر زمین جاری می شود که این اتفاق سبب تشدید بوی بد است.

 

یک قطره شیرابه زباله هایی که در کوچه و خیابان رها شده مانند یک بمب میکروبی خطرناک است که به راحتی می تواند انواع و اقسام بیماری ها را به رهگذران و مردم انتقال دهدوی افزود: علاوه بر آن گاهی برخی شهروندان زباله ها را در وسط روز کنار باکس ها قرار می دهند که وجود زباله گردها و حیوانات باعث پخش شدن آن ها در کف خیابان می شود.

بیاتی با بیان این که این شرایط باعث آلودگی و شیوع بیماری می شود، افزود: امیدوارم شهرداری به این مقوله توجه بیشتری کند.

حسن میرکریمی یکی از اهالی محله دخانیات گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: در سنوات گذشته که این باکس‎ها وجود نداشت واقعاً مشکلات فراوانی در خصوص جمع‎آوری زباله در محلات بود.

وی ادامه داد: وجود باکس‎های زباله این مشکل را برطرف کرد اما امروزه به دلیل عدم رسیدگی به نظافت همیشگی و روزانه آن ها مشکلات جدیدی هم ایجاد شده است.

میرکریمی اظهار کرد: باکس های بدون دربِ بسیاری در محلات وجود دارد که زباله های آن پر شده و متأسفانه به علت مراعات نکردن برخی از مردم به بیرون ریخته است.

یک قطره شیرابه زباله معادل یک بمب میکروبی خطرناک است

مشکل زباله های تر، شیرابه است. وقتی زباله های تر روی هم انباشته می شود فشار حاصل از آن ها سبب تولید آب زباله یا در اصطلاح شیرابه می شود که آلودگی بسیار بالایی دارد.

یک کارشناس مدیریت شهری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: یک قطره شیرابه زباله هایی که در کوچه و خیابان رها شده مانند یک بمب میکروبی خطرناک است که به راحتی می تواند انواع و اقسام بیماری ها را به رهگذران و مردم انتقال دهد.

ناصر رحیمی تصریح کرد: اگر این شیرابه در آب بریزد، آب را آلوده می کند و اگر روی زمین بریزد، آب های زیرزمینی را آلوده خواهد کرد.

 

رحیمی افزود: در هر میلی گرم شیرابه زباله، بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر وجود دارد که ناقل بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد است بنابراین این حجم از خطر باید توجه مدیران شهری را به خود جلب کند. شروع کار فرهنگی با آموزش در مدارس، نصب بنر و آموزش چهره به چهره شهروندان باید انجام شود

وی با بیان این که در این سال ها اقدامات خوبی توسط شهرداری گرگان صورت گرفته، اضافه کرد: اما هنوز در شهر شاهد مخازن بدون در و خراب و کثیف هستیم که اگر آن ها اصلاح و رنگ آمیزی شود و یا از اشکال و طراحی های زیبایی برخوردار باشد، می تواند به زیبایی بیشتر شهر کمک کند.

رحیمی گفت: طراحی مخزن شیرآبه برای هر یک از دستگاه های حمل زباله، عایق بندی مناسب جهت عدم نشتی شیرآبه و ساختن باکس حمل زباله به صورت کاملاً عایق بندی شده، می تواند از اقدامات مؤثر سازندگان ماشین آلات خدمات شهری باشد.

این کارشناس مدیریت شهری گفت: شهرداری علاوه بر فرهنگ سازی باید در زمینه جداسازی مخازن زباله های تر و خشک، حمل زباله های تر با ماشین آلات مخصوص و دفن شیرآبه ها در مکان های مخصوص و به روش اصولی اقدام کند.

رحیمی ادامه داد: مردم به عنوان اصلی ترین عضو این چرخه باید در جهت حفظ محیط زیست خود و در نتیجه سلامتی شهروندان کوشش کنند و زباله ها را در ساعات تعیین شده درون مخازن بریزند.

وی تأکید کرد: شروع کار فرهنگی با آموزش در مدارس، نصب بنر و آموزش چهره به چهره شهروندان باید انجام شود.

تفکیک زباله از مبدأ انجام شود

رحیمی خاطرنشان کرد: آن چه در بحث پسماندها و زباله ها اهمیت دارد، این است که در درون همین طلای کثیف و دور ریختنی، ارزش های مادی و اقتصادی بسیاری نهفته است که بخشی از آن به طور مستقیم با کمی تغییر و بازیافت قابل حصول و بخشی دیگر به صورت تولید انرژی های سالم برای حیات بشری دست یافتنی است بنابراین شهر باید به سمتی برود که در آن تفکیک زباله اتفاق بیفتد.

نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری شورای شهر گرگان هم بر پیگیری تفکیک زباله از مبدأ تأکید کرد. محمدابراهیم جرجانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گرمای هوا و عدم تفکیک زباله از مبدأ باعث ایجاد مشکلاتی در شهر می شود.

افراد زباله گرد سبب تشدید بوی بد می شوند

وی افزود: در این بین برخی از افراد زباله گرد هم به صورت سنتی روی سطل های زباله، کار تفکیک را انجام داده و باعث پاره شدن کیسه های زباله می شوند که این امر سبب نشست شیرابه و بوی بد خواهد شد.

 

جرجانی با بیان این که در سال های گذشته باکس های زباله و ماشین های حمل دارای مخزن شیرابه تهیه شده، تصریح کرد: در این صورت، هنگام تخلیه زباله، شیرابه باکس به ماشین هدایت شده و این سبب می شود ما شیرابه کمتری را مشاهده کنیم اما همچنان نشست وجود دارد.

آلودگی این باکس ها با توجه به گرمای هوا بیشتر می شود و چون شست و شوی روزانه آن ها مقدور نیست ممکن است بوی بدی را ایجاد کندوی گفت: ممکن است زمان تخلیه مقداری از شیرابه روی زمین ریخته و یا برخی از باکس ها خرابی داشته باشد در هر دو صورت می طلبد که نظارت بیش تری با توجه به گرمای هوا، صورت گیرد.

جرجانی افزود: آلودگی این باکس ها با توجه به گرمای هوا بیشتر می شود و چون شست و شوی روزانه آن ها مقدور نیست ممکن است بوی بدی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: در مجموع طی این سال ها با توجه به این که این کار به پیمانکار بخش خصوصی سپرده شده و آن ها ادوات لازم را هم دارند اوضاع شهر گرگان خوب است ولی تا ایده آل فاصله داریم.

جرجانی خاطرنشان کرد: برای این که این مشکل برای همیشه مرتفع شود باید تفکیک زباله از مبدأ اتفاق بیفتد تا افراد زباله گرد، به خیابان ها نیایند و همچنین مراقبت از باکس ها صورت گیرد تا کسی کیسه ها را پاره نکند.

۲۸۰۰ باکس زباله در گرگان

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان در توضیح اقدامات شهرداری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: دو هزار و ۸۰۰ باکس زباله در معابر اصلی و فرعی گرگان نصب شده و طبق دستورالعملی که در سازمان وجود دارد، هفته ای دو بار در فصول گرم شسته می شود.

 

موسی الرضا صفری افزود: این کار یک بار به صورت مکانیزه توسط دستگاه مخزن شوی و استفاده از موارد شوینده و ضدعفونی کننده و یک بار هم به صورت سنتی با تانکر آب و «واتر جت» و ابزارآلات دستی مثل بُرس و مانند آن اتفاق می افتد.

انتظار ما از مردم این است که بین ساعات ۱۷ الی ۲۱ زباله های خود را داخل باکس ها بریزند زیرا در غیر این صورت زباله در داخل مخزن می ماند و باعث بوی بد می شودصفری توضیح داد: هر منطقه به دست یک پیمانکار سپرده شده و هر کدام یک دستگاه مخزن شوی دارند و تنها با این دستگاه هر شب ۹۰ باکس را می شویند.

وی ادامه داد: همچنین هر کدام از این پیمانکاران سه دستگاه تانکر آب و یک دستگاه واتر جت دارند و شست و شو را با آن انجام می دهند.

صفری تصریح کرد: به دلیل گرمای هوا لازم است که هم سطوح داخلی و خارجی و درهای این مخازن، دوره ای شسته شود تا باکس ها بو نگیرد.

شهروندان ساعات تعیین شده زباله ها را درون مخزن قرار دهند

وی گفت: ولی مشکل اینجا است که شهروندان در ساعات تعیین شده زباله های خود را داخل مخزن قرار نمی دهند.

صفری تأکید کرد: انتظار ما از مردم این است که بین ساعات ۱۷ الی ۲۱ - نه دیرتر و نه زودتر- زباله های خود را داخل باکس ها بریزند زیرا در غیر این صورت زباله در داخل مخزن می ماند و باعث بوی بد می شود.

وی با بیان این که در بقیه فصول سال هفته ای یک بار مخازن شسته می شود، گفت: اگر مردم به مواردی که گفته شد دقت نکنند زباله گردها برای خارج کردن مواد بازیافتی، کیسه ها را پاره کرده و باعث انتشار بوی بد به محیط بیرون می شوند.

صفری گفت: از شهروندان تقاضا داریم که زباله را در پای مخزن یا روی درب آن رها نکنند زیرا باعث جمع شدن حشره و موجودات موذی دیگر می شود.

فرسوده شده مخازن زباله در زمانی کوتاه و رها کردن زباله در کنار آن، نشان از خلاء فرهنگ سازی در بین شهروندان دارد، امری که به نظر می رسد تا حدودی مورد غفلت مدیران شهری واقع شده است.

نبود باکس زباله در جایگاه اصلی، خراب بودن درب آن و پاشیدن زباله توسط زباله گردان شهر نیاز به نظارت جدی تر نیروهای نواحی مختلف شهر گرگان دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار