نماینده مردم شهرستان‌های غرب استان گلستان از احداث آب شیرین کن از اعتبارات سال ۹۷ و رفع مشکل بی آبی گمیشان و سیمین شهر خبر داد.

معاون وزیر نیرو به گلستان سفر می کند

به گزارش گلستان24؛در سال‌های اخیر با شروع فصل گرما و آغاز فصل کشت محصولات بهاره در گلستان به ویژه شالی، بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های استان گلستان با مشکل کم آبی مواجه می‌شوند.

تابستان سال ۹۵ به دلیل افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی، نبود مخزن ذخیره مناسب و منابع تامین کافی، آبرسانی به ۱۸ هزار و ۳۰ خانوار در ۹۷ روستای گلستان با تانکر‌های سیار انجام شد.

سال گذشته هم بی آبی در مناطق شمالی استان گلستان منتظر فرا رسیدن تابستان نشد و کمی زودتر مهمان ناخوانده اهالی روستا‌های مرزی و ترکمن نشین استان به ویژه در شهرستان گمیشان شد تا جایی که در بهار ۹۷ آبرسانی به ۹ روستای گمیشان با چهار تانکر ۱۵ هزار لیتری انجام شد.

در گزارش های که تا کنون در خصوص  معضل بی آبی روستا‌های استان و گمیشان منتشر شده، مسلم محمدی، معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی استان گلستان اعلام کرد که تمام زیرساخت‌ها برای آبرسانی به روستا‌های گمیشان مهیاست، اما منابع تامین در نوار شمالی استان نداریم، چاه‌های ما بیشتر از این توان برداشت ندارند و اجرای طرح‌های آب شیرین کن و استفاده از آب‌های نامتعارف از جمله راهکار‌ها برای حل معضل کم آبی در نوار شمالی استان است.

موضوع حق آبه رودخانه گرگانرود هم به لحاظ ملی و هم بین المللی حائز اهمیت است و مقرر شد اختصاص حق آبه استان گلستان دستور کار قرار گیرددر روز‌های نخست تیرماه امسال نماینده مردم شهرستان‌های غرب استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، در سوال کتبی از رضا اردکانیان، وزیر نیرو خواست تا در خصوص مشکلات آب روستایی حوزه غرب و کل استان گلستان و حق آبه رودخانه گرگان رود توضیح کرد که طرح این سوال به تشکیل جلسه مشترک وزیر نیرو با این نماینده منجر شد.

رامین نورقلی پور نماینده مردم گمیشان در مجلس شورای اسلامی گفت : رودخانه گرگانرود دارای وسیع‌ترین حوزه آبریز در استان گلستان است و در گذشته‌ای نه چندان دور جزو رودخانه‌های دائمی و پرآب بود، اما با احداث سد‌های بزرگ در بالادست این رودخانه، بستر گرگانرود در پایین دست در استان گلستان خشک شده است.

رامین نورقلی پور با بیان این که این اقدام موجب تغییر شرایط زیست محیطی منطقه وسیعی در گلستان شده و جممعیت زیادی را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: از سوی دیگر این شرایط باعث کاهش شدید ذخایر آبزیان دریای خزر در سواحل شرقی و مهاجرت آن‌ها به مناطق دیگر دریا شده است چرا که آبزیان برای تولید مثل به ورود آب شیرین رودخانه نیاز دارند.

نماینده مردم کردکوی، بندرگز و بندرترکمن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر حق آبه پایین دست گرگانرود تخصیص نیافته و بسیاری از سرمایه گذاری‌های انجام شده در غرب استان در خصوص توسعه آبزی پروری از بین رفته است.

وی اضافه کرد: اوایل تیرماه طی نامه‌ای از وزیر نیرو، دکتر اردکانیان در خصوص مشکلات آب روستایی حوزه غرب و کل استان و همچنین حق آبه رودخانه گرگانرود سوال پرسیدیم و این سوال زمینه تشکیل جلسه مشترک با وزیر نیرو را فراهم کرد.

معاون وزیر نیرو به گلستان سفر می کند

نورقلی پور با اعلام این خبر که تا دو هفته آینده معاون وزیر نیرو به استان گلستان سفر می‌کند، گفت: در این جلسه جهت حل مشکل کم آبی در روستا‌های شهرستان گمیشان، احداث آب شیرین کن از محل اعتبارات سال ۹۷ و به طور ویژه مصوب شد تا نگرانی مردم سیمین شهر و گمیشان در این زمینه مرتفع شود.

وی یادآور شد: با وجود آب شور در منطقه هزینه جهت احداث آب شیرین کن در بلند مدت می‌تواند برای شهرستان‌های شمالی استان مقرون به صرفه باشد.

تشکیل بازارچه مرزی ایران و ترکمنستان به رئیس کل گمرک ایران پیشنهاد شد که مورد حمایت قرار گرفت و قول مساعد جهت اجرایی شدن موضوع داده شدوی به پیگیری اختصاص حق آبه روخانه گرگانرود هم اشاره و بیان کرد: موضوع حق آبه رودخانه گرگانرود هم به لحاظ ملی و هم بین المللی حائز اهمیت پیشنهاد تشکیل بازارچه مرزی ایران و ترکمنستان به آقای عسگری داده شد که مورد حمایت قرار گرفت و قول مساعد جهت اجرایی شدن موضوع داده شداست و مقرر شد اختصاص حق آبه استان گلستان دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که موضوع اختصاص حق آبه گرگانرود به گلستان در کارگروه ملی «سازمان سازگاری با کم آبی» مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری می‌شود، تصریح کرد: این کارگروه بر اساس مصوبه هیئت وزیران تشکیل شده و پیگیری و طرح آن در این کارگروه می‌تواند به بهبود شرایط فعلی گرگانرود در گلستان منجر شود.

به گفته نورقلی پور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، صنعت، معدن و تجارت و روسای سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه بودجه اعضای اصلی کارگروه ملی سازمان سازگاری با کم آبی هستند.

ساحل گمیشان ظرفیت احداث بندر دارد

وی همچنین به محرومیت‌های شهرستان گمیشان اشاره و بیان کرد: بیکاری یکی از معضلات اساسی استان و به ویژه شهرستان‌های غرب استان است و امیدواریم قرار گرفتن چهار هزار هکتار از ساحل گمیشان در نقشه منطقه آزاد اینچه برون و تصویب و اجرای آن (منطقه آزاد) بتواند بخشی از محرومیت‌های این شهرستان را کاهش دهد.

نورقلی پور با انتقاد به این‌که گلستان به رغم داشتن سواحل طولانی، بندری ندارد، اضافه کرد: در ساحل گمیشان ظرفیت ایجاد بندر داریم که فاز‌های صفر و یک مطالعاتی آن انجام شده است و به همراه اعضای مجمع نمایندگان استان و استاندار گلستان پیگیر ایجاد بندر در استان هستیم.

نماینده مردم شهرستان‌های غرب استان همچنین از برگزاری جلسه مشترک با نوربخش، ریاست سازمان تامین اجتماعی کشور خبر داد و افزود: تاسیس اداره تامین اجتماعی گمیشان و شعبه اقماری شهر نوکنده جهت رفاه حال شهروندان از مصوبات این جلسه بود.

وی همچنین از موافقت ریاست سازمان تامین اجتماعی کشور در خصوص دو شیفته شدن درمانگاه بندرترکمن خبر داد و گفت: دستور احداث درمانگاه بندرگز و کردکوی در سال گذشته اخذ شده بود و در این جلسه تسریع اجرای آن مورد تاکید قرار گرفت.

نماینده کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی همچنین از برگزاری جلسه با رئیس کل گمرگ ایران در هفته گذشته خبر داد و تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد تشکیل بازارچه مرزی ایران و ترکمنستان به آقای عسگری داده شد که مورد حمایت قرار گرفت و قول مساعد جهت اجرایی شدن موضوع داده شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار