مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: حمایت از سه طرح ملی از محل اعتبارات اشتغالزایی در دستور کار قرار دادیم.

حمایت از سه طرح ملی در طرح اشتغالزایی

به گزارش گلستان 24؛سعید مازندرانی در جلسه بررسی روند اعطای تسهیلات و وضعیت اشتغال شهرستان های غرب استان گفت: ما جزو 5 استان اول در جذب منابع هستیم و مبلغ 162 میلیارد تومان برای ما ابلاغ اعتبار شده که توسط 4 بانک ارائه می شود.

وی افزود:کل تسهیلاتی که برای استان در نظر گرفته شده 400 میلیارد تومان است که 320 میلیارد تومان ابلاغ استانی می شود و 80 میلیارد تومان در سطح ملی و با توجه به داشتن طرح های ملی به استان بر می گردد.

مازندرانی با بیان اینکه در حال حاضر دو طرح ملی برای گلستان تعریف شده و طرح سوم هم در حال گرفتن مجوز است، افزود: یک طرح 180 میلیارد تومان در زمینه زنجیره تولید تخم مرغ بوده و یک طرح هم مربوط به کارخانه تولید کاغذ پرشیای گمیشان است، البته یک طرح هم در زمینه گردشگری در حال قطعی شدن است.

وی ضمن تشکر از همکاری چهار بانک عامل برای ارائه تسهیلات اظهار کرد: ما نیاز به تلاش بیشتری داریم چراکه هر لحظه در آمار و ارائه طرح ها رتبه ما در کشور جابه جا می شود.

مازندرانی ادامه داد: تاکنون بانک کشاورزی 29 میلیارد و 700 میلیون تومان پرداختی تسهیلات داشته است و مبلغ کسب اعتبارش هم 81 میلیارد تومان است، پست بانک هم در استان 27 میلیارد اعتبار دارد و تاکنون 11 میلیارد تومان پرداخت کرده است، بانک توسعه و تعاون هم 27میلیارد تومان تسهیلات دارد و 9 میلیارد آن را پرداخت کرده و صندوق کارآفرینی امید هم با 27 میلیارد اعتبار 6 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

وی با اشاره به میزان جذب شهرستان های استان از تسهیلات ارائه شده افزود: شهرستان گمیشان تاکنون سه میلیارد و 700 میلیون جذب داشته البته این مبلغ بیشتر بوده اما هنوز ثبت نهایی نشده است، شهرستان بندر ترکمن هم چهار میلیارد و800 میلیون تومان جذب داشته، کردکوی چهار میلیارد و 900 میلیون تومان ، شهرستان بندرگز هم دو میلیارد و 300 میلیون تومان جذب داشته است.

مازندرانی گفت: در سطح استان، شهرستان علی آباد نزدیک به هفت میلیارد تومان دریافت جذب داشته است و رتبه اول استانی در جذب را داراست و شهرستان کلاله در رتبه دوم قرار دارد.

مازندرانی با اشاره به رسته ها و موضوع طرح های پیشنهادی گفت: در بخش مصنوعات چوبی هیچ کاری در استان انجام نشده است در حالی که در عطاآباد طرح دومیلیاردی را پرداخت کردیم، در بخش بوم گردی خیلی از طرح ها در بخش هتل و بومگردی خوب بوده است اما با توجه به فراوانی ظرفیت در روستاهای غرب استان، این طرح ها خیلی محدود است.

وی با بیان اینکه در بحث مرغداری و شترمرغ، بوقلمون، بلدرچین و ... اصلا کار نکردیم، ادامه داد: همراه با جهاد کشاورزی تصمیم گرفتیم طرح هایی که بالای 60 درصد رشد فیزیکی داشته به شکل ویژه تر برای آن ها تسهیلات در نظر بگیریم، از این رو از فرمانداران می خواهم اگر مرغدارانی دارند که به دلیل اعتبار مانده و با چند میلیارد می توان آن ها را جمع بندی کرد کارهایی در این زمینه انجام دهند.

مازندرانی گفت: در زمینه فناوی اطلاعات هیچ پروژه ای در استان ارائه نشده و پروژه ها محدود به طراحی چندین اپلیکیشن بوده است.

وی گفت: در بخش خدمات ورزشی باشگاه های کوچک و استخرهای کوچک می توانیم کارهای انجام دهیم اما متاسفانه در بخش ورزشی و مخصوصا غرب استان کاری انجام نشده است.

مازندرانی اظهار کرد: در زمینه هایی مانند طب سنتی، دام پزشکی، علوم گیاهی و ... طرح های زیادی داریم که می توانیم آن را اجرایی کنیم اما متاسفانه 80 درصد طرح های ما محدود به دامداری شده و این آفت محسوب می شود.

وی تصریح کرد: ما در دامداری ها بحث اشتغال پایدار داریم و دامداری های ما اگر می خواهند مانند چند سال گذشته با مشکل رو به رو نشوند باید فکری برای آن کنند.

مازندرانی افزود: در بحث گردشگری، صنعت و ... دستگاه هایی که توانایی دارند در بحث شناسایی رسته هایی که وجود دارد بیشتر کار کنند.

وی افزود: اولویت استان ما شیلات و آبزیان است اما ما تنها یک طرح دو میلیاردی داشتیم هیچگونه طرح شیلات و آبزیان در دست نداریم.

مازندرانی گفت: در بحث طرح ها نزدیک به 60 طرح با مبلغ 137 میلیارد تومان به بانک ها اعلام کردیم که پتانسیل خوبی است و اگر بخواهیم در بحث طرح های خرد ورود کنیم مجبوریم 500 طرح طراحی کنیم تا میزان دریافت تسهیلات به 5 میلیارد تومان برسد اما با یک طرح 6 میلیاردی روند روبه رشدی خواهیم داشت و اشتغال پایدار آن هم بیشتر است.

وی ادامه داد: در دستورالعمل آمده است که 10 درصد وام ها باید به تسهیلات خرد داده شود اما متاسفانه در حال حاضر اکثر طرح های ما خرد است، در بحث اشتغال فراگیرهم ما 427 میلیارد تومان اعتبار داریم که تاکنون 40 میلیارد این طرح را جذب کردیم ویک مشکلی که در حال بررسی آن هستیم حضور کمرنگ برخی از شهرستان ها در این زمینه است.

مازندرانی گفت: شهرستان گمیشان 20 میلیون تومان در این زمینه جذب داشته، بندر ترکمن 10 میلیون تومان، بندرگز 180 میلیون و کردکوی 140 میلیون تومان جذب داشته اند و این در حالی است که ما در گرگان 24 میلیارد تومان جذب داریم.

وی تصریح کرد: در شهرک های صنعتی نزدیک به روستا واحدهایی که مشکل دارند تا یک میلیارد تومان می توانیم تسهیلات در گردش با سود 10 درصد ارائه دهیم، در بحث مشاغل خانگی ما سال گذشته19 میلیارد و 220 میلیون تومان اعتبار داشتیم که نزدیک به 16 میلیارد تومان از آن پرداخت شد.

مازندرانی گفت: ما در سامانه خود 283 میلیارد تومان طرح داریم اما چیزی که جذب شده 56 میلیارد تومان است، ما تاکنون 56 میلیارد از طرح هایی که به بانک داده ایم برگشت خورده است این مشکلات نشان می دهد این پرونده ها در کارگروه های شهرستان به خوبی بررسی نشده است و بیشترشان شرایط دریافت وام را نداشتند از این رو در طرح های برگشتی اگر نقص پرونده است دوباره باید به جریان بیفتد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار