مدیرکل اتباع خارجی استانداری گلستان با اشاره به برنامه‌ریزی برای آموزش اتباع خارجی در استان گلستان، گفت: «مدرسه مهربانی» در شهرستان گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود.

«مدرسه مهربانی» برای اتباع خارجی در گنبد راه اندازی می شود

به گزارش گلستان24؛گنبدکاووس به عنوان یکی از دو شهرستان بزرگ مهاجرپذیر در استان گلستان سکونت‌گاه تعداد بسیاری از اتباع خارجی به ویژه به افاغنه است و در طول سال‌های گذشته همواره به عنوان بهشت بسیاری از اتباع بیگانه از آن نام برده شده است.

امروز مدیرکل اتباع خارجی استانداری گلستان به همراه کارشناسان خود با حضور در گنبدکاووس ضمن بازدید از برخی محلات محل سکونت اتباع بیگانه این شهرستان در جلسه کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی گنبدکاووس نیز شرکت کرد.

مدیرکل اتباع خارجی استانداری گلستان در این نشست با اشاره به اینکه به نیابت از معاون سیاسی و امنیتی استاندار به جلسه آمده است، اظهار کرد: دشمنان ما امروز از هر ظرفیتی برای ضربه زدن به امنیت کشور استفاده می‌کنند که یکی از این ظرفیت‌ها اتباع بیگانه غیرمجاز هستند که بدون هرگونه سند هویتی وارد کشور شده و در نقاط مختلف حضور پیدا می‌کنند.

مهدی دهرویه وجود مرزهای گسترده، رویکرد رئوفانه نظام نسبت به مهاجرین، امنیت پایدار کشور، خشکسالی کشورهای همسایه و برخی مشکلات امنیتی در کشورهای منطقه را از علل مهاجرت افراد به ایران دانست و گفت: ما براساس قانون به مهاجرین قانونی و اتباع مجاز با مهمان‌نوازی و رافت برخورد می‌کنیم اما درباره اتباع غیرمجاز بسیار جدی و حساس هستیم.

وی افغان‌هراسی و ایران‌هراسی را دو پروژه مخرب در حوزه اتباع خارجی عنوان کرد و ادامه داد: برخی با انتساب عمده جرائم به افغان‌ها قصدهای پشت پرده‌ای دارند که ما براساس آمار و استدلال می‌گویم این افغان‌هراسی است و اصلا این موضوع صحت ندارد.

مدیرکل اتباع خارجی استانداری گلستان با تاکید بر اینکه برخی نیز در داخل کشورمان به بهانه ساماندهی اتباع خارجی رفتارهای نامتعارف و زننده‌ای با مهاجرین دارند که این موضوع نیز یک نوع ایران‌هراسی است، تصریح کرد: این دو موضوع هر دو مورد سوءاستفاده دشمنان قرار خواهد گرفت.

دهرویه با بیان اینکه سیاست ما در قبال اتباع غیرمجاز، کنترل بیشتر مرزها، اشراف اطلاعاتی کامل در درون کشور و آگاه‌سازی در میان مردم است، تاکید کرد: همه مردم باید نسبت به اتباع بیگانه غیرمجاز حساس بوده و آن را به عنوان یک موضوع مهم تلقی کنند.

وی با اشاره به استفاده از برخی اتباع غیرمجاز در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی نیز، افزود: پیشنهاد ما برخورد جدی و اخذ جریمه بیشتر از کارفرمایانی است که از اتباع غیرمجاز به عنوان کارگر در واحدهای تجاری و تولیدی خود استفاده می‌کنند.

مدیرکل اتباع خارجی استانداری گلستان با تاکید بر اینکه ساخت دو مدرسه مهربانی در دستور کار اداره‌کل اتباع خارجی استانداری گلستان برای استفاده آموزشی اتباع مجاز در شهرستان‌های گنبدکاووس و گرگان است، خاطرنشان کرد: این مدرسه در گرگان ساخته شده و در گنبدکاووس نیز به محض به حد نصاب رسیدن تعداد افراد واجد شرایط راه‌اندازی خواهد شد.

دهرویه با اشاره به اینکه ساماندهی و مدیریت اتباع بیگانه در شهرستان گنبدکاووس در سال‌های اخیر بسیار خوب بوده است، گفت: انتظار ما این است که همکاران ما در فرمانداری گنبدکاووس از طرق مختلف پایش مجددی در حوزه شناسایی اتباع غیرمجاز صورت دهند.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز با اشاره به اینکه عمده اتباع خارجه ساکن در این شهرستان برادران و خواهران افغانی هستند، افزود: بیشتر این عزیزان اتباع مجاز بوده و تنها تعداد کمی از این افراد به عنوان اتباع غیرمجاز شناخته شده‌اند که ارائه خدمات به آنها صورت نمی‌گیرد.

فرهاد شیبک با اشاره به اینکه عمده تمرکز این افراد در شهرستان گنبدکاووس در داخل محدوده شهری و در محله «مدرسی» است، خاطرنشان کرد: سایر این اتباع در روستاهایی همچون «باغلی ماراما»، «حسن آباد»، «زابل آباد»، «سلمان فارسی»، «شهید بهشتی»، «طالقان تپه» مستقر و ساکن هستند.

وی ازدواج میان اتباع خارجه و برخی ایرانیان و همچنین بروز برخی معلولیت‌ها در ازدواج اتباع بیگانه با هم از معضلاتی است که در این حوزه در گنبدکاووس رخ می‌دهد، اضافه کرد: در حال حاضر برخی از موسسات فرهنگی و بهداشتی در این محله مشغول فعالیت هستند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار