موزه‌های استان گلستان در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران است.

موزه‌های تاریخی گلستان، پنجره‌ای بر تمدن نگارستان ایران+تصاویر

به گزارش گلستان 24، استان گلستان دارای 10 موزه است که در ایام عید 7 موزه به خدمات‌دهی به مسافران و بازدیدکنندگان مشغول هستند.

این موزه‌ها شامل، کاخ موزه گرگان، میراث جهانی برج قابوس، موزه تاریخ طبیعی علی‌آبادکتول، موزه مردم‌شناسی گمیشان، موزه صنایع دستی گرگان، موزه آزادشهر، موزه فرش گنبد می‌شوند.

کاخ موزه گرگان

کاخ شهر گرگان ، یکی از 12 کاخ پهلوی در کشور که محل اقامت این خانواده در منطقه بوده و پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شد.

کاخ موزه گرگان در 2 طبقه به سبک اروپایی ساخته شده در سال 1317 به دستور رضاخان در کنار مجموعه‌ای از ساختمان‌های اداری ساخته شده در آن سال‌ها از جمله شهرداری، ثبت احوال، مدرسه ایرانشهر و اداره پست گرگان بنا شد.

کاخ شهر گرگان با قدمتی بیش از 70 سال در سال 1343 به عنوان بیست و چهارمین موزه کشور و نخستین موزه شمال کشور مطرح بوده که بعدها به ثبت ملی رسید.

اکنون این کاخ در طبقه همکف به عنوان موزه تاریخ شهر و با تندیس30 شخصیت از مشاهیر استان گلستان و آثار تاریخی کشف شده از شهر گرگان از جمله تورنگ‌تپه، شهر باستانی جرجان، دیوار دفاعی گرگان، عکس‌های قدیمی شهر و شماری از اسناد و مدارک و در طبقه بالا با اشیای مربوط به کاخ شاه پهلوی تجهیز شده است.

این کاخ در پارک شهر گرگان واقع شده است.

موزه مردم شناسی شهرستان علی‌آبادکتول

این عملیات در اجرای مصوبات سفر نخست دولت نهم به استان گلستان انجام گرفت و شامل بخش‌هایی مانند موسیقی کتولی- مراسم عاروس‌بران- صنایع‌دستی کتولی و غیره است.

موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی‌آبادکتول

این موزه به معرفی زیستگاه‌های آبی، خشکی، تالابی، کوهستانی و استپی و غرفه‌های تاکسیدرمی شده پستانداران، حشرات، صدف ها، کانی ها و فسیل ها می پردازد.

این موزه در سال 88 تاسیس شده است.

میراث جهانی برج قابوس

یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های معماری ایران در دوره اسلامی برج قابوس بن وشمگیر است.

این اثر که در شمال شهر گنبدکاووس و در 3 کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل زیار قرار دارد، از نظر هنر معماری و تاریخی، یادگاری بس ارزنده از دوران آبادی و شوکت سرزمین جرجان و دودمان آل زیار است.

این بنای باشکوه به دستور "شمس المعالی قابوس بن وشمگیر"، مشهورترین پادشاه آل زیار ساخته شد . این برج پانزدهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

این برج بلندترین بنای آجری جهان با ارتفاع 66.62 متر است.

بقایای شهر تاریخی گرگان

شهر تاریخی جرجان که در استان گلستان بین تبرستان و خراسان قدیم و در شهرستان گنبدکاووس جای گرفته، 200 هکتار وسعت دارد.

امروز شهر جرجان در 3 کیلومتری گنبدکاووس واقع است و شهر بزرگی بوده که چهار فرسخ محیط این شهر بوده‌است.

چنین بر می‌آید که شهر معروف و بزرگی که در گذشته جرجان شهرت داشته با گرگان تطابق ندارد.

این شهر به‌وسیله نهر بزرگی که ممکن است قابل کشتیرانی بوده و از وسط آن می‌گذشته به دو ناحیه تقسیم می‌گردیده و بهترین نوع ابریشم و لباس‌های ابریشمی از این ناحیه به تمام نقاط صادر می‌شده‌است. دانشمندان بزرگی چون ابن سینا، ابوریحان بیرونی عنصرالمعالی کیکاوس و عبدالقاهر جرجانی در این شهر اقامت داشته‌اند.

موزه گرگان

موزه گرگان در اردیبهشت ماه سال 1343 در کاخ سلطنتی واقع در پارک شهر فعلی افتتاح شد و تا سال 1358 دایر بود اما ساختمان فعلی موزه گرگان در خیابان شهدا و جنب امامزاده عبدالله شهر گرگان قرار دارد.

این موزه در سال1355 به عنوان موزه سنگ قبر افتتاح شد و در بهمن 1367 به صورت موزه منطقه‌ای در آمد.

موزه گرگان به 3 بخش که شامل بخش‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و بخش سنگ‌مزارهایی که به دست آمده از گورستان‌های قدیمی منطقه است، تقسیم می‌شود.

موزه صنایع‌دستی گرگان

در این موزه آثاری مانند صنایع‌دستی اقوام گوناگون ساکن در استان و برخی از مشاغل تخصصی این حوزه به نمایش درآمده و در سال 1389 تاسیس شده است.

موزه آزادشهر

این موزه به معرفی اقوام ساکن در منطقه، معرفی مشاغل بومی و سنتی، معرفی جاذبه هی فرهنگی و آداب و رسوم می پردازد.

موزه فرش گنبدکاووس

در این موزه به معرفی مراحل تولید فرش ترکمن، معرفی ابزار و مواد اولیه، نمایش انواع فرش ها و نقوش اصیل فرش ترکمن می پردازد که در سال 1393 تاسیس شده است.

موزه مردم‌شناسی گمیشان

این موزه به معرف مشاغل بومی و سنتی ترکمن، آداب و رسوم محلی و صنایع دستی ترکمن می‌پردازد و در سال 1389 راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/زرین نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار