اگرچه در سال‌های اخیر روند جان باختگان ناشی از حوادث ترافیکی کاهش یافته است اما به گفته کارشناسان با اقداماتی از جمله ایمن‌سازی جاده‌ها، استانداردسازی وسایل نقلیه و رعایت قوانین رانندگی از سوی افراد می‌توان با سرعت بیشتری از تلفات رانندگی جلوگیری کرد.

شناسایی 48 نقطه حادثه‌خیز در گلستان

به گزارش گلستان24؛روزانه در کشور نزدیک به 44 نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می‎دهند. سال گذشته بیش از 16 هزار نفر در حوادث رانندگی جان باختند و چندین هزار نفر نیز مصدوم شدند، اگر چه در سال‌­های اخیر روند جان‌باختگان ناشی از حوادث ترافیکی کاهش یافته است اما به گفته کارشناسان با اقداماتی از جمله ایمن‌سازی جاده‌­ها، استانداردسازی وسایل نقلیه و رعایت قوانین رانندگی از سوی افراد می­‌توان با سرعت بیشتری از تلفات رانندگی جلوگیری کرد با این وجود در حالیکه ایمن‌سازی جاده­‌ها به دلیل مشکلات بودجه‌­ای از شتاب کمتری برخوردار است و از سویی شاهد افزایش وسایل نقلیه غیراستاندارد در سطح جاده‌­های کشور هستیم بدون تردید سهم آدمی در کاهش تلفات ناشی از حوادث ترافیکی افزایش می­‌یابد.

*کاهش 6 درصدی جان‌باختگان حوادث ترافیکی در گلستان

در همین رابطه رئیس پلیس راهور گلستان با اشاره به وضعیت تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری استان در چهار ماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در چهار ماه سال جاری، افرادی که در حوادث ترافیکی در حوزه درون‌شهری جان خود را از دست دادند نسبت به سال گذشته 6 درصد کاهش یافت است در واقع 31 نفر در این حوادث جان خود را از دست دادند.

ایوب شرافتی تصریح کرد: در حوزه برون‌شهری نیز 88 نفر از هم‌­استانی­‌های‌مان و دیگر مسافرانی که وارد استان شدند جان خود را در چهار ماه سال جاری از دست دادند با این وجود در حوزه حوادث برون‌شهری شاهد کاهش 19 درصدی نسبت به سال گذشته بودیم.

وی با بیان اینکه جان باختن 119 نفر در حوادث رانندگی و طی چهار ماه آمار تکان‌دهنده‌­ای است، افزود: طی چهار ماه، یک هزار و 300 نفر در حوزه درون‌شهری و 728 نفر در حوزه برون‌شهری مجروح شدند.

رئیس پلیس راهور گلستان ادامه داد: طبق آمار بهزیستی 60 درصد از کسانی که ضایعه نخاعی دارند متأسفانه مجروحین حوادث ترافیکی هستند.

شرافتی افزود: حوادث رانندگی به سه عامل انسان، جاده و وسیله نقلیه بستگی دارد با این وجود نمی‌­توان یک شبه جاده و وسایل‌نقلیه را ایمن کرد چرا که در حوزه زیرساخت­‌ها در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری دچار مشکل هستیم بنابراین باید مردم اراده کنند تا جان خود را در حوادث ترافیکی از دست ندهند.

*عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم، مهمترین علت حوادث رانندگی در گلستان

وی با اشاره به مهمترین علت حوادث رانندگی گفت: در حوزه درون‌شهری عدم توجه به جلو با 36 درصد، عدم رعایت حق تقدم با 29 درصد و در حوزه برون‌شهری عدم توجه به جلو با 29 درصد و عدم رعایت حق تقدم با 21 درصد علت اصلی ایجاد حوادث رانندگی محسوب می­‌شوند.

رئیس پلیس راهور گلستان خاطرنشان کرد: اگر رانندگان در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری به همین دو مؤلفه توجه کنند شاهد کاهش 70 درصد از حوادث خواهیم بود.

شرافتی در ادامه به تجهیزات الکترونیکی در حوزه درون‌شهری اشاره کرد و افزود: در سطح استان 165 دستگاه دوربین کنترل سرعت و در گرگان 60 دستگاه نظارتی و پنج دستگاه هوشمند نصب شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه برون‌شهری دوربین‌­های هوشمند در جاده­‌ها نصب شده است، افزود: باید به سمت و سوی تجهیزات الکترونیکی برویم چرا که با این حجم خودور در جاده­‌ها نمی­‌توان تنها به نیروی انسانی اکتفا کرد.

رئیس پلیس راهور گلستان گفت: در چهار ماه سال 300 هزار راننده در استان اعمال قانون شدند و نزدیک به 2 هزار و 815 دستگاه توقیف خودرو داشتیم در واقع این برخوردهای قهری در راستای ایجاد بازدارندگی است تا شاهد حضور رانندگان متخلف در سطح جاده‌­ها نباشیم.

شرافتی با بیان اینکه طی پنج سال گذشته تلفات و جان‌باختگان حوادث ترافیکی در گلستان افزایش یافته است، گفت:  90 درصد علت تصادفات درون‌شهری مربوط به عابرین پیاده و موتورسواران می‎باشد در واقع تصادفات عابران پیاده و موتورسواران دو چالش مهم در حوزه ترافیک درون‌شهری و برون شهری گلستان محسوب می‎شوند، سال گذشته 138 نفر از کسانی که در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند موتور‌سیکلت‌سواران بودند همچنین 2 هزار و 914 نفر مجروح نیز مربوط به موتورسواران در سطح استان بود.

*شناسایی 48 نقطه حادثه‌خیز در گلستان

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ه­ای گلستان نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص ایمن­‌سازی نقاط حادثه‌خیز استان گفت: در گلستان 5 هزار کیلومتر راه داریم که 70 درصد آن را راه روستایی و فرعی تشکیل می­‌دهد.

مهدی میقانی تصریح کرد: معضل اصلی که با آن در بحث تصادفات و تلفات رو برو هستیم بحث موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده هستند متأسفانه در راه‌های برون‌شهری 64/7 حوادث به این دو گروه آسیب‌پذیر اختصاص دارد در واقع می­‌توان گفت با یک معضل و پدیده اجتماعی بزرگی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته 308 نفر در راه‌های برون‌شهری استان جان خود را از دست دادند بنابراین پیشگیری از تصادفات رانندگی به یک اراده جمعی نیاز دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ه­ای گلستان با اشاره به اقدامات لازم برای اصلاح ساختار دور برگردن­‌های ناایمن گفت: در گلستان 48 نقطه پرتصادف وجود دارد که اغلب این نقاط شامل بریدگی‌­ها می­‌شود با پیگیری‌‌های انجام شده تأمین اعتبار برای این نقاط در نظر گرفته شده است و در فاز اول ایمن‌سازی 10 نقطه را در دستور کار قرار داده­‌ایم.

میقانی در خصوص روشنایی  نیز گفت: 170 کیلومتر از معابر برون‌شهری استان دارای روشنایی است و روشنایی 15 کیلومتر نیز در دست اجرا می­‌باشد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار