دانشجوی جهادگر بسیجی خطاب به مسوولان گلستان

استان گلستان روستاهای مرزی و دورافتاده زیادی دارد که برای رفع محرومیت‌شان عزم جهادی لازم است؛ جوانانی که این روزها در قالب اردوهای جهادی عزم به سازندگی در مناطق محروم کردند حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

جهادگران بسیجی را نمایندگان خود در مناطق محروم بدانید

به گزارش گلستان24؛روستای «شیرین‎آباد» در حد فاصل 67 کیلومتری با مرکز استان گلستان قرار دارد؛ یک منطقه کوهستانی که در دل جنگل قرار گرفته و با وجود سرسبزی از محرومیت و کمبود امکانات رنج می‌برد، همین مسئله سبب شده تا گروهی از دانشجویان دختر دانشگاه پیام‌نور علی‌آبادکتول به ندای «أین عمار» امام خامنه‌ای لبیک بگویند و برای رفع مشکلات روستائیان تا جایی که در توان دارند دست به کار شوند تا هم زکات علم‌شان را بدهند و هم تمرینی برای خودسازی و سازندگی داشته باشند و خواسته‌شان از مسوولان این است که جهادگران بسیجی را نمایندگان خود در مناطق محروم بدانید.

«سمیه اسلانی‌کتولی» سرگروه جهادی شهید «قاسم غریب» است که به همراه سایر بانوان جهادگر بسیجی حدود 13 روز در روستای «شیرین‌آباد» استقرار یافتند از او درباره فعالیت‌هایشان در این منطقه به گفت‌وگو پرداختیم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.

سمیه اسلانی‌کتولی که از سال 1390 وارد عرصه فعالیت‌های جهادی شده امسال به عنوان سرگروه جهادی شهید قاسم غریب وارد روستای شیرین‌آباد علی‌آبادکتول شده است این بانوی جهادگر بسیجی؛ اردوهای جهادی را مرهم زودبازده برای محرومیت‌زدایی در مناطق محروم می‌داند و معتقد است محرومیت‌زدایی با کارهای جهادی برطرف می‌شود نه برنامه‌های کاغذی.

این بانوی جهادگر بسیجی که به همراه سایر جهادگران به شیرین‌آباد آمده در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی، فرهنگی، آموزشی، مطالبه‌گری، عمرانی، هنری و مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند بانوانی که نه تنها در روستاهای محروم استان بلکه خارج از استان نیز سابقه درخشانی از حس نوع‌دوستی و فعالیت‌های جهادی دارند.

اسلانی‌کتولی با جمع 13 نفره بانوان جهادی از ابتدای مردادماه امسال به شیرین‎‌آباد آمده و تا 13 مرداد در این روستا به فعالیت می‌پردازند، این گروه جهادی برای اینکه مثمرثمر باشد ابتدا با احصای مشکلات روستا و انجام یکسری کارهای فرهنگی و فضاسازی محیطی اعلام حضور کردند و سپس با ثبت نام و تقسیم بندی کلاس‌ها مقدمات فعالیت خودشان را انجام دادند.

سمیه کارشناسی حسابداری از دانشگاه پیام نور شهرستان علی‌آبادکتول را دارد و اکنون فارغ‌التحصیل است او از ابراز علاقه‌اش برای فعالیت در اردوهای جهادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: همیشه اردوهای جهادی را از تلویزیون نگاه می‌کردم، موقعی که دبیرستانی بودم وقتی می‌دیدم گروهی در روستاهای محروم می‌روند و کار برای مردم انجام می‌دهند خیلی دوست داشتم وارد این کارها شوم و کار جهادی انجام دهم.

این بانوی جهادگر بسیجی که زکات علم و توانایی‌های هنری‌اش را در آموزش دادن به دیگران می‌داند، می‌افزاید: حتی کار فیزیوتراپی را به حالت عملی یاد دارم و علاقمند هستم این کارها را به روستاییان نیز یاد بدهم چون مردم روستا از شهر دور هستند و یا توان مالی زیادی ندارند یا بعد مسافت از شهر برایشان دور است و از امکانات فاصله گرفتند.

اسلانی‌کتولی به نحوه ورودش به فعالیت‌های جهادی اشاره می‎‌کند از اینکه در دوران دانشجویی لطف خدا شامل حالش شده و با گروه‌های جهادی آشنا می‌شود، او می‌افزاید: از سال 1390 وارد فعالیت‌های جهادی شدم و به عنوان سرگروه جهادی به روستاها و مناطق محروم اعزام شدم، در تمامی شهرستان‌های استان در مناطق روستایی و محروم فعالیت جهادی کردم.

این بانوی جهادگر اشاره‌ای هم به اعزام در استان کرمانشاه و کمک به مردم زلزله‌زده می‌کند و می‌گوید: امسال فروردین نخستین گروه جهادی به کرمانشاه را اعزام کردیم؛ گروه 30 نفره بانوان و ۱۰ نفره از آقایان به کرمانشاه رفتیم خانم‌ها در کارهای فرهنگی، آموزشی، اقتصاد مقاومتی، مطالبه‌گری، مشاغل خانگی و بهداشتی فعالیت می‌کردند.

اسلانی‌کتولی ادامه می‌دهد که ششم فروردین به کرمانشاه اعزام شدند و پانزدهم فروردین برگشتند، آنها به همراه یک تیم پزشکی، طب سنتی، روانشناسی بالینی و مشاوره برای کمک به مردم راهی کرمانشاه شده بودند اسلانی می‌گوید: کار دیگری که انجام دادیم تقویت روحیه خانواده‌های زلزله زده بود مردم انگیزه‌ای برای زندگی نداشتند پس لرزه‌های متعددی که بعد از زلزله اصلی مردم را به وحشت انداخته بود، نیاز آنها را به دلداری بیشتر می‌کرد.

این بانوی جهادگر یک لحظه کوتاه خودش را در اردوهای جهادی کرمانشاه تصور می‌کند و تصریح می‌کند: مردم کرمانشاه همه چیزشان را از دست داده بودند و انگیزه‌ای برای زندگی نداشتند ما سعی کردیم با فعالیت‌های شاد و مفرح لحظات خوبی برای مردم رقم بزنیم تا به آنها بباورانیم زندگی در جریان است.

اسلانی‌کتولی به استقبال خوب خانواده‌های کرمانشاهی از اردوهای جهادی اشاره می‌کند و می‎‌افزاید: هرچند زندگی برای مردم خیلی سخت بود، زندگی در کانکس و کمبود امکانات فشارهای سختی به آنها وارد کرده بود، مردم در زلزله دچار آسیب شده بودند و خوشبختانه گروه‌های جهادی با فعالیت‌هایی که داشتند مورد استقبال خوب مردم مواجه شدند.

این بانوی جهادگر بسیجی که حالا کوله‌باری از تجربه‌های جهادی دارد درباره فعالیت 13 روزه گروه شهید قاسم غریب در روستای شیرین‌آباد می‌گوید از اینکه چند روزی با مردم روستا شب‌شان را روز می‌کنند تا طعم محرومیت را بچشند و سختی‌ها و کمبودهای مردم منطقه را از نزدیک لمس کنند.

اسلانی‌کتولی می‌گوید: برخی از مشکلات باعث شده که مردم روستا به شهرها مهاجرت کنند بنابراین باید روستاها احیا شوند تا مردم به سمت شهرها سرازیر نشوند، در داخل روستا خیلی منابع طبیعی و ثروت خدادادی نهفته است شیرین آباد از لحاظ آب و هوا و خاک خیلی مناسب است خیلی از موقعیت‌های کاری و مشاغل خانگی را می‌توانیم در این منطقه ایجاد کنیم.

این بانوی جهادگر معتقد است که خیلی از باورها را می‌توان در مردم تقویت کرد  تا آنها در روستا بمانند و زندگی کنند، با شناسایی نقاط قوت روستا و با آوردن دانش علمی دانشجویان روح امید در مردم منطقه ایجاد می‌شود تا مردم در رفاه باشند.

وقتی از اسلانی‌کتولی سوال می‌کنم که دوست داری در آینده چه کاره شوی به جمله‌ای از شهید بهشتی اشاره می‌کند که آن را بر روی پارچه‌ای روی دیوار نصب کردند تا تمام جهادگران آن را با خود مرور کنند و همواره به یاد داشته باشند «در این انقلاب آنقدر کار است که می‌توان انجام داد بدون اینکه هیچ پست، سمت، حکم و ابلاغی در کار باشد».

این بانوی جهادگر می‌افزاید: دوست دارم زندگی نه تنها من؛ بلکه تمامی بچه‌ها طوری باشد که دائماً در کار جهادی باشند همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند مدیر جهادی می‌تواند حلال مشکلات جامعه باشد، اگر ما نیز در آینده در هر پست و مقام که قرار بگیریم حتی اگر مادر خانواده شدیم و در خانه می‌خواستیم کار انجام دهیم باید یک مدیر جهادی باشیم که بهترین کار را انجام دهیم تا هم به درد خودمان و خانواده بخوریم.

اسلانی‌کتولی به یکی دیگر از مواردی که جهادگران بسیجی در اردوهای جهادی دنبال می‌کنند اشاره کرد و ادامه داد: مطالبه گری از کارهایی است که در این اردوها بر آن تاکید داریم برای فعالیت در اردوی جهادی برای خودمان سه گروه تعریف کردیم شناسایی روستای محروم، نیازمندی‌های مردم و مطالبه‌گری بعد از اعزام در دستور کار قرار گرفت.

وی احصای مشکلات مردم را نکته‌ای مهم خواند و بر این مسئله تاکید کرد می‌طلبد که مسوولان همکاری کنند ما به تمام ارگان‌های دولتی نامه زدیم، وضعیت مطالبات مردم را به آنها گزارش دادیم به بنیاد مسکن و مدیرکل امور روستایی استان نامه نوشتیم مسوولان آمدند برخی جاها مسوولان همکاری می‌کنند و در برخی موارد نیز کم لطفی دارند.

این بانوی جهادگر بسیجی ادامه داد: مسوولان باید خوشحال باشند که ما دانشجویان اینجا به عنوان نماینده آنها هستیم مسوولان ما را باید نماینده خودشان در بین مردم روستا و مناطق محروم بدانند اگر آنها وقت ندارند یا مشغله کاری آنها زیاد است باید به مشکلات مردم رسیدگی کنند و برای رفع آنها برنامه داشته باشند.

اسلانی می‌گوید ما مشکلات مختلفی را در اردوهای جهادی پیگیری کردیم که خوشبختانه به همت مسوولان برطرف شد در یک روستا ۲۰ میلیون تومان بودجه گرفتیم تا مشکل آب برخی نقاط حل شود این مسائل در همین اردوهای جهادی پیگیری و برطرف شد.

این بانوی جهادگر معتقد است بستری که در اردوهای جهادی فراهم شده می‌تواند اثرات و برکات زیادی به دنبال داشته باشد خوب است مسوولان پیگیری کنند تا مردم از آنها راضی باشند.

اسلانی می‌گوید: واقعاً برای کمک به مردم وارد عرصه اردوهای جهادی شدم، وقتی وارد روستا می‌شویم و این همه محرومیت را می‌بینیم سادگی و صمیمیت روستاییان را می‌بینیم فقط دنبال این هستیم که برای مردم کار کنیم انشاءالله پشتیبان ولایت فقیه باشیم و جزو سربازان امام زمان عج قرار بگیریم به امید آنکه برای مردم مفید باشیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار