فرمانده قرارگاه خاتم‎الانبیاء(ص) با اشاره به احداث کانال «بندولی» گفت: در صورت وقوع سیل، آب از طریق این کانال معادل یک‎سوم ظرفیت گرگانرود قابل انتقال به منطقه حوض شور است و «بندولی» علاوه‎بر جلوگیری از سیلاب و حوادث، فایده زیست‎محیطی دارد.

کانال «بندولی» از وقوع سیلاب جلوگیری می‎کند/ نیاز به تأمین اعتبار برای تکمیل کانال

به گزارش گلستان 24 ؛ سعید محمد صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاح کانال بندولی که برای انتقال سیلاب گرگانرود به دریاچه کالشور احداث شده است در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شرایط سخت و بحرانی که در روزهای نخست سیلاب داشتیم با همفکری استاندار گلستان و آب منطقه‎ای استان بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید راهکاری اساسی انجام شود چراکه سیلاب همه‎ساله مردم را دچار مشکل می‎کند.

وی ادامه داد: با توجه به این مسأله در بالادست سد وشمگیر یک نقطه‎ای را انتخاب کردیم، اینجا روستای «دیگچه» است و با توجه به اینکه کانالی قدیمی در این محل بود و در زمان سیلاب آب را به حوض شور منتقل می‎کرد و ظرفیتی طبیعی و خدادادی محسوب می‎شد ما آن را احیاء کردیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‎الانبیاء(ص) بیان کرد: با یک پروژه شبانه‎روزی 14 روزه حدود 5 هزار و 100 متر کانال احداث شد که 3 هزار متر از آن در درون باتلاق و لجن‎زار بود. این کانال دارای عمقی بین پنج متر تا 11 متر با میانگین هشت متر است و می‎تواند در هر ثانیه 40 مترمکعب آب را منتقل می‎کند.

محمد یادآور شد: مخزن موجود در حوض شور حدود 250 میلیون مترمکعب است که یک سد خدادادی محسوب می‎شود، ما امیدواریم شاهد سیل دوباره در این منطقه نباشیم اما در صورت وقوع سیل، آب از طریق این کانال معادل یک‎سوم ظرفیت گرگانرود قابل انتقال به منطقه حوض شور است.

وی با بیان اینکه کانال انحرافی «بندولی» علاوه‌بر جلوگیری از سیلاب و حوادث، فایده زیست‎محیطی دارد و شوره‎زارهای موجود در حوض شور و اطراف آب‎بندان‎ها را مرتفع می‎کند،  تأکید کرد: برای کار تکمیلی این کانال نیاز به تأمین اعتبار داریم.

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار