معاون بازرگانی اداره کل غله استان گلستان با اشاره به اینکه ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی در گلستان افزایش داشته است از تجهیز و آماده‌سازی ۶۰ مرکز برای خرید کلزا در گلستان خبر داد.

 ۶۰ مرکز خرید کلزا در استان آماده خرید کلزا هستند

 به گزارش گلستان۲۴؛هرساله با فرا رسیدن اردیبهشت ماه گلستان آماده جمع‌آوری محصولات کشاورزی می‌شود و این روند تا اواسط پاییز ادامه دارد.

با معاون بازرگانی اداره کل غله استان گلستان حول محور خرید تضمینی محصولات کشاورزی در استان به گفتگو نشستیم و محمدرضا افشار از آغاز خرید تضمینی محصول کلزا ظرف حداکثر دو هفته آینده خبر داد.

*به‌زودی خرید تضمینی محصولات کشاورزی در گلستان آغاز می‌شود، آیا تمعیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است؟

به استناد مصوبات شورای اقتصاد وظیفه خرید تضمینی محصولات کشاورزی به شرکت بازرگانی دولتی ایران و به تبعه آن به شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی مناطق سپرده شده است.

با بافت کشاورزی موجود در استان، خرید تضمینی کلزا حداکثر ظرف دو هفته آینده آغاز می‌شود.

*روند خرید تضمینی محصولات کشاورزی گلستان تا پایان تابستان ادامه می‌یابد؟

بعد از خرید کلزا وارد خرید گندم می‌شویم؛ پس از آن با فاصله زیاد وارد خرید آفتابگردان که مقدار تولید آن در گلستان نسبت سایر استان‌ها کمتر است و در نهایت خرید تضمینی سویا انجام می‌شود. در واقع خرید تضمینی محصولات کشاورزی در گلستان از اواخر اردیبهشت آغاز و تا اواخر مهر و آبان ادامه می‌یابد.

*چند مرکز خرید کلزا در گلستان دائر می‌شود؟

پیش‌بینی تولید کلزا در استان ۱۸۰ هزار تن است و امیدواریم بتوانیم ۱۵۰ هزار تن کلزا خرید کنیم؛ هم‌اکنون در حال آماده‌سازی و تجهیز ۶۰ مرکز خرید هستیم.

در راستای دستورالعمل ابلاغی برای خرید در هفته جاری برای تمام عوامل خرید (عاملان تشخیص، ذیحسابان و ناظران)، مسئولان کنترل کیفیت آرد و روغن دوره‌های آموزشی برگزار و شرح وظایف به آن‌ها ابلاغ شد.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا امسال ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال اعلام شده و تلاش داریم در کمترین زمان ممکن این مبلغ به حساب کشاورزان پرداخت شود.

*سال گذشته هم رضایتمندی نسبی از خرید کلزا وجود داشت اما پرداخت دیر هنگام مطالبات گندمکاران را شاهد بودیم.

بله متاسفانه طلب گندمکاران با تاخیر پرداخت شد اما تلاش داریم در حداقل زمان ممکن پول کشاورزان پرداخت شود؛ قول‌هایی داده شده امیدواریم اجرایی شود.

امسال خرید تمام محصولات کشاورزی توسط سامانه پهنه‌بندی جهاد انجام می‌شود؛ به کشاورزان توصیه می‌کنیم همه در سامانه ثبت‌نام کنند و اگر کشاورزی از قلم افتاده تا قبل از شروع خرید تضمینی اطلاعات کارت ملی و شماره حساب بانکی خود را در سامانه ثبت کند.

*امسال چند مرکز خرید گندم در استان دائر می‌شود؟

پیش‌بینی تولید گندم در استان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود که با بارندگی‌ها و سیل اخیر این رقم به یک میلیون تن کاهش یافته؛ برای خرید این میزان گندم تولیدی با هماهنگی با جهاد کشاورزی و سطح سبز در مناطق مختلف حدود ۱۰۰ مرکز دائر می‌کنیم.

 

 

 

*امسال هم بسته‌های حمایتی برای گندمکاران خواهید داشت؟

سال گذشته برای کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی تحویل می‌دادند بسته حمایتی در نظر گرفته بودیم امسال هم تلاش داریم این مهم انجام شود.

با توجه به اختلاف نرخ تضمینی دولتی و بازار، تلاش بر این است بهترین خدمات را ارائه دهیم تا کشاورزان را راغب کنیم محصول را به دولت تحویل دهند تا در تامین آرد و نان مشکلی نداشته باشیم.

*این بسته حمایتی فقط شامل کرایه حمل خواهد بود؟

بله فعلاً برنامه همین است. تمام تیم مدیریتی و کارشناسی غله و جهاد تلاش دارند شرایطی را فراهم کنند که بار در حداقل زمان ممکن تحویل مراکز خرید شود و کشاورزان در بهترین شرایط از نظر روحی و روانی قرار داشته باشند.

امسال همچنین تلاش داریم محصول تولیدی گلستان را در استان فراوری کنیم تا ارزش افزوده و اشتغال آن متوجه استان باشد. در این راستا سه واحد روغن‌کشی سویابین در گرگان، خاوردشت در علی‌آباد و طلای سفید در کلاله را وارد چرخه کردیم تاهم مرکز ذخیره‌سازی باشند و هم خشک کن.

*ظرفیت ذخیره‌سازی استان در چه وضعیتی است؟

با توجه به اقدامات خوبی که در ایجاد سیلوهای ذخیره‌سازی با شرایط استاندارد انجام شده در شرایط فعلی افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی در استان را شاهد هستیم.

*ظرفیت ذخیره‌سازی استان مشخصاً چقدر است؟

در مجموع شرایط ذخیره‌سازی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول فراهم شده اما ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تنی در تعاون روستایی‌های استان پیش‌بینی شده؛ البته این ظرفیت ذخیره سازی نیست و تعاون روستایی‌ها تنها مراکز خرید هستند و ظرفیت ذخیره‌سازی ندارند اما می‌توانیم بعداً محصول را به سایر منانطق منتقل کنیم.

*شما به برگزاری دوره‌های آموزشی برای عاملان خرید و ناظران اشاره کردید. آیا تغییراتی ایجاد شده یا این دوره‌های آموزشی برای یادآوری برگزار می‌شود؟

سیاست ما آموزش تمام عوامل دست اندرکار در امر خرید تضمینی محصولات هم در زمینه نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری است.

در بُعد نرم‌افزاری برنامه‌هایی که برای خرید نیاز است آموزش داده می‌شود و در بُعد سخت‌افزاری هماهنگی بین نحوه استفاده از دستگاه‌ها، نحوه نمونه‌گیری و روش‌های آزمون نمونه آموزش داده می‌شود تا کمترین اختلاف را بین مراکز خرید و کشاورز شاهد باشیم. همچنین جلسه هماهنگی با بانک‌ها برگزار کرده‌ایم و بر افتتاح شماره حساب متمرکز تاکید کردیم تا مشکل مغایرت با بانک‌ها را هم حل کنیم.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار