رئیس کل دادگستری گلستان با انتقاد از منابع طبیعی و محیط زیست در خلع ید اراضی ملی گفت: ما هر ساله نسبت به خلع ید اقدام می‎کنیم اما این مسأله از سال 1397 تاکنون در استان رو به افزایش است که نشانه عدم و یا کاهش نظارت است.

55 درصد از پست‎های قضایی گلستان خالی است

به گزارش گلستان۲۴؛هادی هاشمیان صبح امروز در نشست با اساتید و دانشگاهیان در دانشگاه جامع گلستان اظهار کرد: براساس سیاست دستگاه قضا طی سال‎های اخیر حضور در بین اقشار مختلف جامعه اعم از مساجد، مدارس، علمای شیعه و سنی، رسانه‎ها و ... حاضر شدیم.

وی بیان کرد: نسبت به استان‎های دیگر به لحاظ پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده‎ها رتبه یک تا سوم را داریم، همچنین از لحاظ کاهش زندانیان، کاهش وقت رسیدگی و کاهش پرونده‎های مسن استان گلستان وضعیت مطلوبی دارد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: نشست دانشگاهیان با دستگاه قضایی برای نقد رأی را در استان گلستان استقبال کردیم و سامانه «تناد» را برای این مهم راه‎اندازی کردیم.

هاشمیان در خصوص رویکرد تخصصی با پرونده‎ها افزود: در بسیاری از جرایم و پرونده‎های حقوقی ما محاکم اختصاصی داریم و در خصوص پرونده‎های منابع طبیعی، امور اراضی و انفال و اخلال در نظام اقتصادی و ... این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

وی متذکر شد: یکی از انتقادات مقام معظم رهبری به دستگاه قضایی این بود که مردم فساد را می‎بینند اما برخوردها را نمی‎بینند که در این راستا دستگاه قضایی برخورد با جرایم را رسانه‎ای می‎کند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با اشاره به پرونده «شرکت پرهام» توضیح داد: پرونده شرکت «پرهام» قریب به دو سال در شهرستان «سرباز» سیستان و بلوچستان فعال بود که پیشرفت مناسبی نداشت و با توجه به اینکه 2 هزار و 500 هزار شاکی این پرونده مربوط به گلستان بودند سال گذشته از ریاست قوه قضائیه و دیوان عالی کشور خواستار رسیدگی این پرونده در استان گلستان شدیم.

هاشمیان با بیان اینکه این پرونده 3 هزار شاکی با 33 هزار برگ و 260 جلد پرونده دارد و سه متهم مربوط به این پرونده دستگیر شدند، گفت: از سال 1395 تا سال 1397 پرونده در شهر «سرباز» بی‎نتیجه بود و با پیگیری‎ها در 6 ماه به نتیجه رسید و کیفرخواست آن صادر شده است، به‎زودی دادگاه این پرونده به صورت علنی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد تخصصی کردن پرونده‎ها در دستور کار ما قرار دارد، اذعان کرد: اینطور نیست که با فساد برخورد نشود اما در خصوص تبعیض تنها نباید در قوه قضاییه به سراغ آن رفت بلکه در نقاط دیگر نیز باید به این مهم توجه شود.

*55 درصد از پست‎های قضایی گلستان خالی است

رئیس کل دادگستری استان گلستان یادآور شد: در سال 1396، 16 میلیون و در سال 1397، 17 میلیون پرونده وارد دستگاه قضا شده است، ما به‎دنبال کاهش پرونده‎های دستگاه قضا هستیم اما بسیاری از این پرونده‎ها ناشی از اعمال دیگران و برخی دستگاه‎های اجرایی است.

هاشمیان اضافه کرد: نباید از دستگاه قضا انتظار تصدی‎گری را هم داشته باشیم که متأسفانه در حال حاضر این نگاه در جامعه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه از حیث مالی و اداری استقلالی ندارد، گفت: کمبود قاضی و کارمند اداری در دستگاه قضایی محسوس است و 55 درصد از پست‎های قضایی استان گلستان خالی است که این مسأله کیفیت و اتقان آراء را کم می‎کند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان بیان کرد: در قانون پرونده‎های عمد و غیرعمد از یکدیگر تفکیک شدند و در سنوات اخیر سعی شده به پرونده‎های غیرعمد نگاه دیگری شود و حکم‎های جایگزین حبس در دستور کار قرار گرفته است.

هاشمیان در خصوص برخورد جدی با مجرمان و دانه درشت‎های اقتصادی ابراز کرد: برای نخستین بار در کل کشور جلوی دوربین رسانه‎ها و صداو سیما حاضر شدم و 13 مورد از مجرمان اقتصادی را با جزئیات جرم معرفی کردم.

وی با بیان اینکه در سال 1397، 32 هکتار از جنگل و چهار و نیم هکتار از سواحل استان گلستان خلع ید شده است، گفت: جای دارد از دستگاه‎های متصدی امر اعم از منابع طبیعی و محیط زیست انتقاد کنیم که ما هر ساله خلع ید می‎کنیم اما این مسأله از سال 1397 تاکنون رو به افزایش است و این نشانه عدم و یا کاهش نظارت است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان تأکید کرد: قاضی ما با همه مشقت‎های موجود پرونده‎های منابع طبیعی و محیط زیست را رسیدگی می‎کند اما وقتی به مرحله اجرا می‎رسد دستگاه‎های متصدی از اجرای آن پرهیز می‎کنند.

* جای تأسف است که بعد از مدت طولانی کسی به داد استان گلستان نمی‎رسد/ متأسفانه کار برخی دستگاه‎های اجرایی را دستگاه قضایی انجام می‎دهد

هاشمیان بیان کرد: جای تأسف است که بعد از مدت طولانی کسی به داد استان گلستان نمی‎رسد و استاندار گلستان را معرفی نمی‎کند، آن موقع که استاندار داشتیم معلوم نبود دستگاه‎های اجرایی چه می‎کردند اکنون هم که استاندار نداریم.

وی با بیان اینکه متأسفانه کار برخی دستگاه‎های اجرایی را دستگاه قضایی انجام می‎دهد، متذکر شد: سال گذشته در خصوص چاه‎های غیرمجاز بیش از 3 هزار مورد رأی صادر شد اما بعد از حکم قاضی دستگاه مربوطه به دلیل هزینه‎های بالا از اجرای آن پرهیز ‎کردند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار