سه ماه از وقوع سیل در گلستان می‌گذرد اما خبری از تحقق سیل وعده‌ها برای جبران خسارت سیل نیست و هنوز هشت هزار پرونده کشاورزی و ۱۳۶ واحد صنعتی خسارت دیده چشم انتظار کمک‌های دولتی هستند.

خسارت ۱۹۲۰ میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان۲۴؛ سیل به بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خسارت زد و ۱۳۶ واحد صنعتی گلستان را تعطیل کرد حالا با گذشت سه ماه از وقوع سیل خبری از تحقق وعده‌ها برای پرداخت تسهیلات و امهال وام‌های گذشته به بهره‌برداران کشاورزی نیست و دولت تاکنون مصوبه‌ای برای جبران خسارت بخش صنعت نداشته است.

کمی مانده به آغاز سال نو، سیل زودتر از تحویل سال مهمان ناخوانده گلستانی‌ها شد و به بیش از ۳۰ هزار بهره‌برداری کشاورزی بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت زد و واحدهای صنعتی و صنفی بسیاری را تعطیل کرد.

پنجم اردیبهشت ماه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از مناطق سیل زده گلستان و شهرک صنعتی آق قلا از تمهیدات پیش بینی شده از سوی دولت برای جبران خسارت سیل گفت و بیان کرد که در بخش صنعت هم مقدمات کار فراهم شده و تجمیع خسارت‌ها در قالب آسیب به دستگاه‌ها، تجهیزات، مواد اولیه و تولید محاسبه شده است.

محمد شریعتمداری گفته بود که دولت بخشی از خسارت‌های تولیدکنندگان را در قالب کمک‌های بلاعوض و بخشی دیگر را به صورت پرداخت تسهیلات جبران می‌کند.

آخرین وضعیت واحدهای صنعتی خسارت دیده از سیل را از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان جویا شدیم و حسینقلی قوانلو با بیان اینکه واحدهای صنعتی خسارت دیده چشم انتظار کمک‌های دولتی برای تأمین مواد اولیه هستند به خبرنگار مهر اظهار کرد: سیل ۱۹۰ میلیارد تومان به ۱۳۶ واحد صنعتی گلستان خسارت وارد کرد.

 

مصوبه‌ای برای جبران خسارت صنعت ابلاغ نشد

وی با این توضیح که سیل اخیر به تجهیزات، ماشین آلات، مواد اولیه و محصول تولیدی واحدهای صنعتی گلستان خسارت زده بود، افزود: سیل همچنین حدود ۳۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان خسارت وارد کرد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان خسارت وارده از سیل به واحدهای صنفی گلستان را بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تمام واحدهای صنفی و ۱۲۳ واحد صنعتی گلستان دوباره مشغول به کار شده‌اند.امهال وام‌های خسارت دیدگان بخش کشاورزی هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است و از هشت بانک عامل فقط بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات با نرخ چهار درصد به سیل زدگان گلستان اعلام آمادگی کرده است

وی با یادآوری اینکه در روزهای نخست وقوع سیل سه هزار نفر در بخش صنعت گلستان بیکار شده بودند، ادامه داد: تعداد بیکاران بخش صنعت گلستان در ماه گذشته به هزار و ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر رسید و هم‌اکنون تنها ۲۵۶ نفر در حوزه صنعت بیکار هستند.

قوانلو با بیان اینکه از مجموع ۱۳۶ واحد خسارت دیده بخش صنعت گلستان تنها ۱۳ واحد تعطیل هستند، اضافه کرد: همه این واحدهای صنعتی در فاز سه شهرک صنعتی آق قلا قرار دارند و سیل به دستگاه‌ها و مدارهای برقی این واحدها خسارت زده و هم‌اکنون این واحدها در مرحله نظافت و آماده‌سازی برای آغاز مجدد فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه هنوز مصوبه‌ای برای جبران خسارت بخش صنعت ابلاغ نشده است، تصریح کرد: واحدهای صنعتی خسارت دیده از سیل در گلستان همچنان چشم انتظار کمک‌های دولتی برای تأمین مواد اولیه و … هستند.

چشم انتظاری برای تحقق وعده‌ها در خصوص جبران خسارت سیل فقط به بخش صنعتی خلاصه نمی‌شود و در حالی که سرپرست استانداری گلستان در روزهای گذشته از تشکیل سه هزار و ۹۵۸ پرونده کشاورزی و پرداخت هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از کمک بلاعوض به بهره برداران کشاورزی خبر داده بود و گفته بود تا چند روز آینده این رقم به ۲۴ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان می‌رسد.

میرمحمد غراوی در آخرین گزارش در خصوص عملکردها و مشکلات مناطق سیل زده با محوریت خسارات بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران گفته بود که هیئت دولت ۲۵۴ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد را نزد هشت بانک عامل استان برای کشاورزان قرار داده است و پرونده‌ها در حال ارائه به بانک‌ها هستند اما معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان می‌گوید امهال وام‌های خسارت دیدگان بخش کشاورزی هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است و از هشت بانک عامل فقط بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات با نرخ چهار درصد به سیل زدگان گلستان اعلام آمادگی کرده است.

 

خسارت ۱۹۲۰ میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی گلستان

آمنه جمشیدی رودباری معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان بهخبرنگار مهر گفت: در سیل اخیر بالغ بر ۳۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گلستان بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند و مطابق مصوبه هیئت وزیران ما ۵۰ درصد تخصیص را گرفته‌ایم و باید متناسب با تخصیص غرامت پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بهره بردارانی که ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند در اولویت پرداخت قرار دارند، بیان کرد: سیل هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی گمیشان، آق قلا، گنبد، کردکوی، بندرترکمن و گرگان خسارت وارد کرد.در مراحل اولیه سیل حدود ۷۰ هزار گلستانی شامل کشاورزان، دامداران، رانندگان تاکسی، کارگران ساختمانی و قالیبافان بیکار شده بودند که هم‌اکنون آمار آن‌ها به حدود دو هزار نفر رسیده است

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمانجهادکشاورزی گلستان افزود: در دو مرحله اول کارگروه نوسازی و بازسازی استانی پرداخت کمک بلاعوض یک هزار و ۸۲۰ پرونده مصوب و بانک‌ها ارسال شد که اطلاعات هزار و ۷۴۷ پرونده از سوی بانک‌ها تأیید و ۵۰ درصد اولیه به مبلغ هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شد.

وی ادامه داد: در جلسه اخیر کارگروه نوسازی و بازسازی (۱۲ خرداد) پرداخت خسارت دو هزار و ۱۰۸ پرونده به مبلغ ۲۵ میلیارد و ۶۶۴ میلیون تومان مصوب شد که از صبح ۱۸ خرداد روند پرداخت آغاز شده و در حال اجراست.

جمشیدی با بیان اینکه هشت هزار پرونده بخش کشاورزی در نوبت تصویب در کارگروه نوسازی و بازسازی استانی و طی مراحل بعدی برای دریافت کمک‌های بلاعوض هستند، یادآور شد: از هزار و ۹۲۰ میلیارد تومانی خسارت سیل به بخش کشاورزی گلستان هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بخش زراعی، ۱۰۰ میلیارد تومان در بخش باغی و گلخانه، ۲۷۱ میلیارد تومان در بخش زیربنایی و ۴۳۹ میلیارد تومان در بخش دام و طیور، خوراک دام، جایگاه زنبور عسل و شیلات است.

وی با اشاره به اینکه در گزارش‌های اولیه ۷۵۰ نفر در بخش کشاورزی گلستان به‌طور مستقیم بیکار شده بودند، تصریح کرد: هم‌اکنون آمار بیکاران بخش کشاورزی گلستان به ۱۸۰ نفر رسیده است.

معرفی ۲۴۵۵ نفر برای دریافت بیمه بیکاری

جمشیدی با یادآوری اینکه بر اساس مصوبات خسارت‌های سیل گلستان از طریق کمک‌های بلاعوض، پرداخت تسهیلات و امهال وام‌ها حبران می‌شود، خاطرنشان کرد: امهال وام‌های خسارت دیدگان بخش کشاورزی هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است و از هشت بانک عامل فقط بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات با نرخ چهار درصد به سیل زدگان گلستان اعلام آمادگی کرده است.

اما عملی نشدن سیل وعده‌ها برای جبران خسارت پایان ماجرای سیل گلستان نیست و هنوز آمار مشخصی از تعداد بیکاران ناشی از سیل وجود ندارد.

 

آخرین وضعیت بیکاری ناشی از سیل را مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان جویا شدیم و سعید مازندرانی به خبرنگار مهر اظهار کرد: در مراحل اولیه سیل حدود ۷۰ هزار گلستانی شامل کشاورزان، دامداران، رانندگان تاکسی، کارگران ساختمانی و قالیبافان بیکار شده بودند که هم‌اکنون آمار آن‌ها به حدود دو هزار نفر رسیده است.

وی با یادآوری اینکه چهار هزار قالیباف در استان به دلیل سیل و آبگرفتگی منازل کارشان به طور موقت تعطیل شد، افزود: هم اکنون دو هزار و ۴۵۵ نفر از سوی ۲۲۴ واحد اقتصادی برای دریافت بیمه بیکاری به تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان توضیح داد: از این تعداد افراد بیکار شده هزار و ۵۶۵ نفر در بخش صنعت، ۲۴ نفر در صنوف، ۴۳۲ نفر در بخش کشاورزی، ۱۸۴ نفر در بخش خدمات و ۱۱ نفر در تعاونی‌ها مشغول به کار بوده‌اند.

مازندرانی با اشاره به اینکه آمار بیکاران اعلام شده فقط مربوط به بیمه شدگان تأمین اجتماعی است، ادامه داد: از دو هزار و ۴۵۵ پرونده تشکیل شده برای برقرار بیمه بیکاری تاکنون پرونده هزار و ۷۰۸ نفر تکمیل و بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند.

اگر از آمار متناقض مدیران از بیکاران ناشی از وقوع سیل در گلستان چشم پوشی کنیم اما نمی‌شود از چشم انتظاری گلستان سه ماه بعد از وقوع سیل برای تحقق وعده‌ها در بخش‌های مختلف چشم پوشی کرد چرا که هنوز خبری از کمک‌های بلاعوض دولت به واحدهای صنعتی، امهال وام‌های بخش کشاورزی و پرداخت تسهیلات به بهره برداران مناطق سیل زده با نرخ چهار درصد نیست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار