مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان، در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در بازسازی و بهسازی مناطق سیل‎زده و کندی روند ساخت‎وساز در این مناطق توضیحاتی را ارائه کرد.

خسارت سیل به 18 هزار واحد مسکونی در گلستان / تحویل یک هزار تن سیمان رایگان به سیل‌زدگان گلستان

به گزارش گلستان۲۴؛ استان گلستان در انتهای سال 1397 و ابتدای سال جاری شاهد بارندگی شدید در سطح استان گلستان بوده است که منجر به جاری شدن سیل با خسارت‎های متعدد در برخی شهرستان‎های استان شد.

باگذشت بیش از دو ماه از وقوع سیلاب در استان گلستان روند بازسازی و بهسازی مناطق سیل‎زده استان گلستان توفیق چندانی نداشته است.

از سویی دیگر مقام معظم رهبری نیز اخیراً تأکید کردند که «سیل‎زدگان فراموش نشوند» و این نخستین بار نبود که معظم‎له به مناطق سیل‎زده توجه داشتند.

پس از وقوع سیل ویرانگر در استان گلستان مقام معظم رهبری تأکید کردند که تمام امکانات و تجهیزات نیروهای مسلح برای کمک و امدادرسانی به مناطق سیل‎زده گسیل شود که این مهم موجب روشن شدن شمع امید در دل مردم رنج‎دیده سیل‎زده شد و با اقدامات جهادی نیروهای مسلح سیلاب مهار شد.

امروز پیکان فرامین مقام معظم رهبری به‌سوی مسؤولان است و برای اینکه ببینیم این تأکیدات چه تغییری در روند امدادرسانی و خدمات‎رسانی در مناطق سیل‎زده پس از 80 روز داشته است و همچنین مشکلات سیل‎زدگان استان گلستان و گلایه‎هایی که مردم ترکمن از نحوه بازسازی مناطق سیل‎زده داشتند بهانه‎ای شد تا به سراغ «محمدتقی زمانی‎نژاد»، مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان برویم و از موضوعات مختلفی ازجمله علل کندی روند ساخت منازل مسکونی سیل‎زده مطلع شویم که در ادامه از نظر می‎گذرانید؛

*خسارت سیل به 18 هزار واحد مسکونی در گلستان

لطفاً به آخرین اقدامات انجام شده در مناطق سیل‎زده اشاره کنید و بفرمایید تاکنون چند واحد مسکونی ارزیابی شدند و چه وضعیتی دارند؟

زمانی‎نژاد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساخت مسکن روستایی، شهری و اماکن تجاری در حوادث غیرمترقبه است، حوادث غیرمترقبه در کشورمان تنها منحصر به سیل و زلزله نیست و حمله ملخ، حریق، رانش زمین و ... را هم شامل می‎شود.

حدود 40 نوع بلای طبیعی در دنیا وجود دارد که حدود 35 مورد آن در کشورمان به وقوع می‎پیوندد.

پس از وقوع سیلاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با توجه به وظیفه‎مندی خود از همان روز نخست دستگاه‎ها و ناظران و ارزیاب‎های خود را برای کمک به سیل‎زدگان وارد میدان کرد تا در اسرع وقت بتوانند ارزیابی‎های دقیقی از آمار خسارت‎دیدگان را برآورد کند.

براساس ارزیابی‎هایی که تاکنون انجام شده نزدیک به 18 هزار واحد مسکونی خسارت‎دیده از سیل در استان گلستان شناسایی شده که از بین آنها 7 هزار و 500 واحد احداثی و 11 هزار واحد آن تعمیراتی هستند.

از تعداد واحدهای خسارت‎دیده از سیل در استان 5 هزار و 200 واحد مسکونی شهری و حدود 13 هزار واحد مسکونی روستایی است.

 

تاکنون چند پرونده تشکیل شده و ساخت چه تعداد منزل مسکونی آغاز شده است؟

زمانی‎نژاد: از همان روز نخست که ارزیابی‎ها انجام شد همه آن را ثبت سامانه کردیم، این کار فرایند مخصوص به خود را دارد و فرم‎های متعددی باید پُر و ثبت سامانه شوند.

در حال حاضر حدود 11 هزار پرونده تکمیل شده و از این تعداد تاکنون 9 هزار و 422 فقره سریال پرونده برای دریافت تسهیلات و بلاعوض معرفی به بانک شدند که از این تعداد تاکنون یک هزار و 49 واحد مسکونی توسط بانک‎ها انعقاد قرارداد شده است.

*بانک‌ها روند انعقاد قرارداد را سرعت ببخشند/ تحویل یک هزار تن سیمان رایگان به سیل‌زدگان گلستان

به نظر می‎رسد انعقاد قرارداد تنها برای یک هزار و 49 واحد مسکونی کم باشد و نشان می‌دهد روند خیلی کند است.

زمانی‎نژاد: درسته، آمار انعقاد قرارداد انجام شده توسط بانک‎ها نشان می‎دهد روند آن کند است و ما ضمن قدردانی از همه بانک‎ها از آنها تقاضا داریم انعقاد قراردادها سرعت بگیرد و در بخش ضمانت‎ها نیز دولت تأکید کرده زنجیره‎ای باشد و شرایط لازم را فراهم کرده است لذا از بانک‎ها می‌خواهیم در روند انعقاد قراردادها روان‎سازی کنند تا با راهنمایی و کمک متقاضیان، انعقاد قرارداد در اسرع وقت انجام شود.

تا زمانی که انعقاد قرارداد انجام نشود و قسمت اول پرداخت نشود پیمانکار متولی ساخت واحد مسکونی نمی‎تواند کار خود را آغاز کند.

تاکنون یک هزار و 49 پرونده انعقاد قرارداد شده و از این تعداد حدود 750 واحد پی‎کنی شده و از این تعداد 96 واحد فونداسیون اجرا شده است و حدود 20 واحد ستون و سقف در حال انجام است.

با همه اقدامات انجام‎شده با توجه به فصل کاری که در آن قرار داریم روند کار کند است و این به انعقاد قراردادهایی که بانک‎ها باید انجام بدهند مرتبط است.

تاکنون یک هزار تن سیمان رایگان به متقاضیان تحویل داده شده است که به واحدهای مسکونی احداثی هشت تن و واحدهای تعمیراتی یک تن تعلق می‎گیرد.

بازسازی و بهسازی واحدهای مسکونی سیل‎زده چه زمانی به اتمام می‎رسد؟

زمانی‌نژاد: حدود 85 درصد واحدهای تعمیراتی به بانک معرفی شدند و نزدیک به 2 هزار و 100 واحد تعمیراتی آماده آغاز کار هستند و بنا داریم تا پایان تیرماه بهسازی تمامی واحدهای مسکونی سیل‎زده انجام شود.

تأکید کردیم که همه واحدهای مسکونی تعمیراتی تا صبح دوشنبه به بانک معرفی شوند و بانک‎ها نیز باید به روند انعقاد قرارداد برای این واحدها سرعت ببخشند.

البته متقاضیانی که امکان تعمیر و بهسازی واحد مسکونی خود قبل از دریافت تسهیلات بانکی را دارند، می‎توانند آغاز به کار کنند و براساس بازدیدهایی که کارشناسان ما انجام می‎دهند تمامی تسهیلات و بلاعوض به این واحدها پرداخت می‎شود.

ساخت واحدهای مسکونی احداثی روند طولانی‎تری دارد و باید برای آنها پروانه صادر شود که این امر مستلزم بازدید و انجام برخی کارها در دهیاری‎ها و شهرداری‎ها است و در شهرها نیز به طراحی نقشه توسط نظام مهندسی نیاز دارد که این فرایند حدود یک هفته تا 10 روز به طول می‎انجامد که پس از آن معرفی به بانک معرفی می‎شود و با پرداخت قسمت اول عملیات اجرایی آن آغاز می‎شود.

امیدواریم تا پایان سال 1398 عملیات ساخت تمامی واحدهای احداثی سیل‎زده استان گلستان به پایان برسد.

 

در روند ارزیابی‎ها و برآورد خسارت‎ها نیاز است که روند آن طی شود اما سیل‎زدگان از بروکراسی اداری و کندی کار گله‎مند هستند با توجه به اینکه مردم سیل‎زده دغدغه‎های دیگری نیز دارند امکان کوتاه‎تر کردن این روندِ طولانی نبود؟

زمانی‎نژاد: ما در جلسات استان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به راه‎های کوتاه‎تر و میانبر و عدم تکرار فرایندهای ناخواسته تأکید کردیم البته پرداخت وجه مطرح است و باید دقت لازم صورت بگیرد با وجود دقت زیادی که در این امر به کار گرفته می‎شود شاهد معرفی تکراری متقاضیان به بانک هستیم البته تعداد تکرار پیش‌آمده انگشت‎شمار است اما این مسأله می‎طلبد که دقت لازم اعمال شود.

تأکید ما افزایش سرعت و کیفیت کار است و امیدواریم مشارکت مردم را هم در این بخش شاهد باشیم هر جایی که مشارکت مردم وجود داشته کار ازلحاظ سرعت و دقت بهتر بوده و متقاضیان و دست‎اندرکاران نیز با فراغ بال بیشتری به کار پرداختند.

ما به‎عنوان ناظر پای قرارداد را امضاء می‎کنیم تا از لحاظ کیفیت و قیمت متقاضی متضرر نشود، در هر صورت روند بهسازی و بازسازی منازل مسکونی سیل‎زده گلستان در حال انجام است و طبیعی است که همه کارها در آغاز مقداری با کندی همراه باشد.

دولت تا پایان بازسازی و بهسازی واحدهای مسکونی سیل‎زده در کنار مردم است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز تلاش می‎کند روند بازسازی و بهسازی از لحاظ کیفیت، سرعت و قیمت به نحو احسن انجام شود.

طی بازدیدی که از مناطق سیل‎زده آق‎قلا داشتیم برخی خانواده‎ها بیان می‎کردند قبل از سیل چند خانوار باهم زندگی می‎کردند و پس از آسیب به منزل مسکونی در سیل، گلایه داشتند که چرا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی واحدهای مسکونی آنها را در وسعت بزرگ‌تری انجام نمی‎دهد تا مثل سابق چند خانواده بتوانند در کنار یکدیگر زندگی کنند؟

زمانی‎نژاد: در حوادث غیرمترقبه منزل مسکونی ملاک است و وقتی در این حوادث یک منزل مسکونی خسارت می‎بیند ما تنها صاحب آن واحد مسکونی را می‎شناسیم البته برای رفاه بیشتر مستأجران و افرادی که در آن منزل مسکونی زندگی می‎کردند در صورت وجود زمین می‎توانند از ما تسهیلات دریافت کنند تا منازل مسکونی خود را احداث کنند و تسهیلات معیشتی نیز به مستأجران سیل‎زده پرداخت می‎شود اما تسهیلات و بلاعوض تنها به صاحبان منزل مسکونی تعلق می‎گیرد.

دولت ساخت منزل مسکونی سیل‎زده تا 100 مترمربع را برعهده می‎گیرد اما منعی برای ساخت منازل مسکونی بزرگ‌تر وجود ندارد و متقاضی می‎تواند با هزینه خود واحد مسکونی بزرگ‌تری بسازد.

همانطور که شما هم تأکید کردید بانک‎ها در انعقاد قراردادها روند کندی دارند و این موجب زمان‌بر شدن بازسازی منزل مسکونی سیل‎زدگان شده با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز اخیراً فرمودند «سیل‎زدگان فراموش نشوند» چه توصیه‎ای به بانک‎ها و سایر دستگاه‎ها دارید؟

زمانی‎نژاد: روند بانک‎ها در انعقاد قرارداد مقداری کند است و ما در جلسات قرارگاه سازندگی که هر هفته با حضور استاندار برگزار می‎شود بر این مهم تأکید کردیم.

همچنین مقرر شد صدور پروانه ساختمانی در اسرع وقت انجام شود و ما در  تلاش هستیم تا جایی که امکان دارد راه‎های میانبر انتخاب شود و فرایندهای تکراری و ناخواسته حذف شود.

دهیاری‎ها در روستاها همکاری بسیار خوبی دارند اما در شهرها با توجه به اینکه نظام مهندسی باید تأیید کند کار پیچیده‎تر است و طی جلساتی که با شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی داشتیم این روند کوتاه‎تر شده است.

برخی منازل در حاشیه رودخانه و در مسیر سیلاب قرار داشتند آیا در ساخت‎وسازهای جدید به این موضوع توجه شده است و اینکه چند واحد مسکونی در معرض سیل و رانش نیاز به جابه‎جایی و تغییر مکان دارند؟

زمانی‎نژاد: امسال برخی روستاهای کوهستانی استان گلستان دچار رانش شدند که نزدیک به 517 واحد مسکونی براثر رانش خسارت دیدند.

39 روستا براثر رانش خسارت دیدند و حدود 7 روستا در حریم رودخانه قرار داشتند.

حدود 40 واحد مسکونی به‌صورت غیرمجاز در حریم رودخانه‎ها احداث شدند و با توجه به اینکه این واحدها غیرمجاز احداث شدند دولت خدمات خاصی را به آنها نمی‎دهد اما درصورتی‌که زمین داشته باشند به آنها بلاعوض و تسهیلات ارزان‎قیمت اعطا می‎شود.

دولت به واحدهای مسکونی در حریم رودخانه‎ها که به‌صورت مجاز احداث شدند زمین اعطا می‎کند و تاکنون به 70 واحد مسکونی زمین تحویل داده شد و برای اعطای زمین به حدود 420 واحد مسکونی در معرض رانش و سیل نیز در حال رایزنی هستیم.

 

طبق بازدیدهایی که داشتیم برخی سیل‎زدگان به‎دلیل چادر نامناسب در واحدهای مسکونی غیرایمن که 100 درصد تخریبی اعلام شده زندگی می‎کردند آیا اقداماتی برای این افراد انجام شده است ؟

زمانی‌نژاد: این مسأله در قرارگاه سازندگی مطرح شده است و مقرر شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به سیل‎زدگان روستایی 6 میلیون تومان و به سیل‎زدگان شهری 12 میلیون تومان برای اجاره پرداخت کند.

ما به سیل‎زدگان تأکید کردیم که منازل مسکونی تخریبی قابل سکونت نیست و با گرفتن تعهد مبنی بر عدم زندگی در این واحدهای مسکونی، اجاره‎بهاء به آنها پرداخت شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار