با گذشت حدود ۳ ماه از وقوع سیل مخرب گلستان که مناطق زیادی از این استان را در برگرفت، همچنان مردم شهرهای گمیشان و آق قلا از دشواری هایی رنج می برند که توجه بیشتر مسوولان به رفع کمبودها و تسریع در هموارسازی مسیر بازسازی این مناطق را ضروری می کند.

آخرین وضعیت سیل زدگان استان گلستان

به گزارش گلستان۲۴؛ اگر چه مشکلات بزرگ و عمده مردم سیل زده به پایان رسیده و آنها تا حد زیادی از حداقل های زندگی در خانه های تخریب شده و آسیب دیده برخوردارند اما تا رسیدن به سطح عمومی زندگی قبل از سیل این شهروندان، راه طولانی و درازی وجود دارد.
روند کند بازسازی و مرمت زیرساخت ها، صف طولانی و لزوم مراجعه مکرر به بنیاد مسکن برای دریافت تسهیلات و پروانه ساخت، خدمات رسانی ضعیف خودروهای عمومی در مناطق سیل زده به دلیل دشواری در تردد ناشی از انباشت گل و لای، کیفیت پایین آب شرب و توزیع نامناسب لوازم اهدایی به خسارت دیدگان، از جمله گلایه های مردم سیل زده شهرهای آق قلا و گمیشان است.
مدیران این شهرها با پذیرش گلایه های مردم، گستردگی سطح مناطق خسارت دیده و امکانات محدود را عامل این نارضایتی‌ها دانسته و گفته‌اند از همه توان و ظرفیت بری رفع مشکلات مردم بهره می‌گیرند.
فرماندار آق قلا به ایرنا گفت: یکی از بخش‌های خسارت دیده سیل این شهرستان، تخریب و وارد شدن آسیب به خانه‌ها بود که در نتیجه سیل هفت هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی این شهرستان دچار خسارت شد که از این تعداد یک هزار و ۶۷۰ خانه تخریبی و بقیه نیازمند تعمیر است.
امیرشیرتوماج اظهار داشت: برای همه این خانه های خسارت دیده پرونده تشکیل و روند دریافت وام و تعمیر و یا ساخت خانه‌ها در حال انجام است.
وی بیان کرد: علاوه بر آن، تاکنون ۳۷۰ کمک بلاعوض معیشتی برای واحدهای تعمیری و ۶۲۰ کمک بلاعوض روستایی به آسیب دیدگان آق قلا پرداخت شد.
علاوه بر منازل، در سیل اخیر اراضی کشاورزی آق قلا هم دچار خسارت زیادی شد و در نتیجه ماندگاری بلند مدت آب در زمین‌ها، حدود ۵ هزار هکتار اراضی جو، ۱۲۵۰ هکتار اراضی کلزا و ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گندم دچار خسارت شد که با نظر مساعد دولت، تلاش برای جبران این خسارت‌ها ادامه دارد.
همچنین معاون فرماندار گمیشان به ایرنا گفت: در سیل اخیر ۴ هزار و ۷۰ واحد مسکونی این شهرستان دچار خسارت شد که از این تعداد ۷۸۰ واحد نیازمند احداث و مابقی به تعمیر احتیاج دارند.
سید علیرضا حسینی اظهار داشت: تاکنون ۷۶ واحد احداثی و ۷۷ واحد تعمیری در گمیشان شروع به کار کرده و ۶۵ پرونده احداثی و ۶۷۹ واحد تعمیری به بانک معرفی شد.
وی گفت: یکی از مشکلاتی که سیل زدگان بی خانمان گمیشانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گرمای هوا و تحمل ناپذیر بودن گذران زندگی در چادرها است که دشواری زیادی برای آنها ایجاد کرده است.
وی به خسارت بخش کشاورزی گمیشان در سیل اشاره کرد و گفت: بر اثر این حادثه ۲۰ هزار و ۷۱۴ هکتار از اراضی جو، ۹ هزار و ۳۵۵ هکتار از گندمزارها و ۳۵۰ هکتار از مزارع کلزا در سیل اخیر از بین رفت.
تخریب راه‌های درون و برون شهری، از بین رفتن زیرساخت‌های انتقال آب و برق و گاز، رشد فزاینده حضور حشرات به دلیل گرمای هوا و ماندگاری گل و لای و توجه کم به اجرای برنامه‌های فرهنگی و نشاط آفرین، بخشی از مشکلات این روزهای مناطق سیل زده گلستان است که به سرعت عمل بیشتر مسوولان برای تزریق آرامش و امید به سیل زدگان احتیاج دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار