وجود اقلیم های متنوع در استان گلستان و داشتن ظرفیت های بالای کشاورزی میتواند اقتصاد استان گلستان را بیش از گذشته توسعه ببخشد.

گلستان استانی استراتژیک در صنعت کشاورزی کشور /رتبه اول استان گلستان در تولید خاویار،کلزا وسویا

به گزارش گلستان24؛گلستان یکی از استان های شمالی کشور است که سهم بسازی در تولیدات کشاورزی کشور دارد و می توان گفت برخی از محصولات این استان از جمله گندم وخاویار رتبه برتر جهانی دارند.

از ویژگی های برجسته استان گلستان در صنعت کشاورزی میتوان به،موقعیت مناسب جغرافیایی در زمینه دسترسی به کریدورهای بین المللی وبازارهای آسیای میانه و ارتباط با استان خراسان شمالی، سمنان و هم مرز با کشور ترکمنستان،وجود تنوع اقلیمی، اکولوژیکی و خاک جهت توسعه فعالیت های کشاورزی و تنوع محصولات آن،بهره مندی از منابع آّ (سطحی و زیر زمینی) در بخش جنوبی،برخورداری از مراتع اراضی مستعد و حاصل خیز جنگل های صنعتی، تجاری و زراعت چوب اشاره کرد.

 

این استان با داشتن هفت اقلیم از 13 اقلیم جهان پتانسیل بالایی در تولیدات محصولات کشاورزی دارد ولی همانگونه که شاهد هستیم به علت های گوناگونی درصد تولیدات کشاورزی متناسب با ظرفیت استان نیست و باید بیشتر از ظرفیت فعلی در محصولات مختلف کشاورزی تولیدات داشته باشیم.

البته ناهماهنگی ها وعدم مدیریت صحیح در برخی از مواقع باعث می شود محصولات تولیدی صنعت کشاورزی استان به جای قرار گیری در سبد غذایی استان های دیگر و کشور های خارجی در انبار های از بین میرود و یا به علت پایین بودن قیمت بر روی زمین می ماند.

در وهله اول باید بازاریابی دقیقی جهت عرضه محصولات کشاورزی انجام گیرد تا کشاورز با خیال راحت محصول خود را کشت کند و دیگر دغدغه فروش تولیدات خود را نداشته باشند.

طبق اعلام جهاد کشاورزی،استان گلستان 30 هزار هکتار باغ، سه میلیون واحد دامی، 970 واحد مرغداری، 482 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع و دسترسی به110 کیلومتر ساحل دریای خزر، از قطب های مهم کشاورزی ایران است.

در حال حاضر استان گلستان در تولید سویا با 60.3 درصد، خاویار با 56 درصد و دانه روغنی کلزا با 34 درصد از تولید کشور، دارنده رتبه اول است.

و در دیگر محصولات نظیر گندم و گوشت مرغ هر کدام با 10 درصد، جو با 7.1 درصد و آفتابگردان با 23 درصد از تولید کشور در رتبه دوم، تولید پنبه با 12.6 درصد، توتون با 14.3 درصد، پیله تر ابریشم با 17درصد از تولید کشور در رتبه سوم، تولید شلتوک( برنج) با 10 درصد، هلو با 7.5 درصد، آلو قطره طلا با 5.8 درصد و خرمالو با 10 درصد از تولید کشور در رتبه چهارم و در تولید زیتون با 4.9 درصد از کل تولید کشور در رتبه ششم قرار دارد.

باتوجه به این آمار استان گلستان یکی از مناطق استراتژیک  کشور در بخش کشاورزی است که می توان با افزایش صنعت فراوری این محصولات در استان و صادرات آن به کشور های خارجی هم به اقتصاد استان وهم به نیاز ارزی کشور کمک کرد.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار