در سایه خلاء نظارت‌های قانونی شاهد جولان بی‌رویه ساخت و ساز غیرمجاز در روستای «فخرآباد»، «گلند تاریکی» هستیم، اقداماتی که اگر جلوی آن گرفته نشود قهر طبیعت را به دنبال دارد، با این همه آیا متخلفان، تاوان عبور از قانون را خواهند داد؟.

جولان ساخت و ساز غیرمجاز در روستای «فخرآباد» گرگان/ متخلفان منتظر تاوان عبور از قانون

به گزارش گلستان24؛«فخرآباد» یا «گلند تاریکی» نام روستایی در قسمت جنوب شهر گرگان در محور بلوار صیاد شیرازی به سمت ناهارخوران قرار گرفته است، براساس آخرین سرشماری جمعیت نفوس و مسکن جمعیت این روستا بالغ بر 2 هزار و 437 نفر شامل 630 خانوار است این روستا همچنین دارای پنج عضو شورای اسلامی روستایی است.

روستای گلند تاریکی دارای امکاناتی نظیر آب، برق، گاز، اینترنت، خانه بهداشت و زمین ورزشی است و در حال حاضر تامین آب شرب این روستا چشمه‌های «دوبرار» تامین می‌شود، اکثر افراد ساکن در این منطقه را قومیت سیستانی تشکیل می‌‌دهند سایر اقوام نیز در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی در دل این منطقه روستایی دارند، شغل اکثر روستائیان کشاورزی، دامداری و کارگران ساختمانی است.

حدود ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی در روستای «فخرآباد» وجود دارد که به صورت دیم کشت می‌شود و ۵۰ هکتار باغات مرکبات و سیاه ریشه در مرحله اولیه صدور سند توسط جهاد کشاورزی است.

* جهادکشاورزی پاسخگوی ساخت و ساز غیرمجاز در خارج از بافت روستایی باشد

بخشدار مرکزی گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص مهمترین مشکلات روستای «فخرآباد» گفت: پراکندگی بافت روستا، نظام‌مند نبودن محدوده قانونی و مشخص نبودن چگونگی گسترش و پیشرفت فیزیکی روستا همچنین عدم ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز از مهمترین مشکلات روستای فخرآباد است.

محمود آهنگر با بیان اینکه ساخت و ساز در داخل بافت روستا حتی خارج از بافت به صورت غیرمجاز به چشم می‌خورد، افزود: حوزه جهادکشاورزی باید پاسخگوی موضوعات ساخت و ساز غیرمجاز در خارج از بافت روستایی باشند و برابر قانون با متخلفان برخورد شود.

وی تاکید کرد: اما داخل بافت روستایی در حیطه طرح هادی است و هرگونه ساخت و سازی که می‌شود حتماً باید با هماهنگی دهیاری صورت بگیرد.

بخشدار مرکزی گرگان ادامه داد: دهیاری مرجع صدور پروانه برای ساخت و ساز است که با همکاری بنیاد مسکن این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امکانات را برابر قانون به آنها می‌دهیم.

آهنگر با تاکید بر اینکه دهیاری به هیچ عنوان اجازه ندارد در خارج از بافت روستایی به کسی مجوز ساخت و ساز بدهد، تصریح کرد: در خارج از بافت اصلا پروانه‌ای صادر نمی‌شود، دهیاری فقط مجوز ساخت و ساز را در حیطه طرح هادی می‌تواند بدهد در غیر این صورت عمل خلاف قانون مرتکب شده است.

* خانه‌های غیرمجاز تخریب می‌شوند

مدیر بنیاد مسکن شهرستان‌های گرگان و آق‌قلا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان پیرامون ساخت و سازهای غیرمجاز در «گلند تاریکی» گفت: همه روستاها دارای دهیار هستند مرجع صدور پروانه ساختمانی دهیاری است، با استعلام از بنیاد مسکن سیکل مراحل انجام می‌شود خیلی از متقاضیان در داخل «گلند تاریکی» با رعایت قانون و ارائه مدارک از تسهیلات و امکانانات با اخذ پروانه بهره‌مند شدند.

داوود خسروی با بیان اینکه متاسفانه آمار ساخت و ساز غیرمجاز در روستای «گلند فخرآباد» بسیار بالاست، از شورا و دهیار خواست حتما با متخلفان برخورد کنند.

وی ادامه داد: آمار ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه «فخرآباد» روز به روز در حال افزایش است، کسی که پروانه ساختمانی می‌گیرد از همه امکانات و تسهیلات برخوردار می‌شود اما خانه‌های غیرمجاز تخریب می‌شوند، مردم باید در محدوده قانونی طرح هادی اقدام به ساخت و ساز کنند.

* طرح جدید در روستای «گلند فخرآباد» در حال تهیه و ابلاغ است

مدیر بنیاد مسکن شهرستان‌های گرگان و آق‌قلا با بیان اینکه تغییر طرح هادی و بافت روستایی هر ۱۰ سال یکبار انجام می‌شود، ابراز کرد: با توجه به اینکه اعتبارات محدود است برخی روستاها در این مدت مبادرت به اجرای طرح هادی کردند و برخی در این مدت نتوانستند انجام دهند، در این راستا طرح جدید در روستای «گلند فخرآباد» در حال تهیه و ابلاغ است.

خسروی در خصوص گلایه مردم روستای «فخرآباد» از عدم آسفالت منطقه تصریح کرد: انجام آسفالت مستلزم همکاری مردم است، در 80 روستا در گرگان طرح هادی را اجرا کردیم، بنا داریم 4 هزار و 500 متر مربع خاکبرداری و زیرسازی انجام دهیم و تا هفته دولت آماده آسفالت شود تا رفاه مردم را تامین کنیم.

وی بیان کرد: بسیاری از معابر در «گلند تاریکی» نیازمند عقب نشینی است، مردم باید همکاری کنند تا معبر بازگشایی شود و ما نسبت به جدول‌گذاری و عملیات زیرسازی آسفالت اقدام کنیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار