رییس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی مستقر در گلستان گفت که این مرکز با ایجاد بانک ژن زنده ماهیان استخوانی به ویژه کپور و کلمه، ۲ میلیون قطعه بچه ماهی را تکثیر و در رودخانه های منتهی به دریای خزر در استان گلستان رها کرد.

رهاسازی ۲ میلیون قطعه بچه ماهی کپور و کلمه در رودخانه های گلستان

به گزارش گلستان24؛عباسعلی آقایی مقدم روز چهارشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: بخش عمده این بچه ماهیان برای بازسازی ذخایر رهاسازی شده، بخشی برای مولد سازی در اختیار مراکز بازسازی دخایر قرار گرفت و بخش اندکی نیز به عنوان ذخایر ژنی به مراکز بانک ژن منتقل شد.

وی گفت: فعالیت رسمی بانک ژن زنده ایستگاه قره سو بندرترکمن در سال ۹۷ آغاز شد که اولین کار تحقیقاتی این مرکز با صید ۷۰ قطعه ماهی کپور دریایی و ۵۰ قطعه ماهی کلمه و با سازگار سازی و زمستان گذرانی آنها آغاز شد.

آقابی مقدم افزود: در گلستان کار تکثیر ماهی کلمه در اسفند ماه ۹۷ و همچنین ماهی کپور در اردیبهشت امسال آغاز شد که با این اقدام دسترسی به مولد تکثیر ماهیان استخوانی کپور و کلمه در استان فراهم و دیگر مشکل بازسازی ذخایر وجود نخواهد داشت.

وی تقویت اقتصاد صیادان منطقه، ممانعت از خطر تهدید ماهیان استخوانی کپور و کلمه در منطقه، حفظ و احیای ذخایر این ماهیان با تشکیل بانک ژن زنده را از اهداف مهم اجرای این طرح برشمرد و افزود: این طرح تحقیقی با تزریق چهار میلیارد ریال اعتبار در ایستگاه تحقیقاتی آبزیان قره سو، تجهیز و فعال شده و اکنون نیاز به توسعه دارد.

آقایی مقدم گفت: زمین مورد نیاز طرح توسعه در ۲ هکتار فراهم شده اجرای کامل آن نیازمند حمایت بیشتر مسوولان است.

وی اعتبار مورد نیاز اجرای طرح توسعه را ۲۰ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: با این اعتبار می‌توان فضای ۲ هکتاری مورد نظر را با امکانات فوق پیشرفته مدار بسته و طرح گلخانه‌ای تجهیز کرده و طرح دسترسی بانک ژن زنده را گسترش داد.

به گفته وی ۱۲۲ گونه و زیرگونه ماهیان در دریای خزر زیست می‌کنند.

استان گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت در حاشیه شرقی دریای خزر قرار دارد که از طریق شهرستان‌های بندرگز، ترکمن و گُمیشان به سواحل این دریا متصل است و دسترسی به این دریا، ثروتی برای ساکنان آن به شمار می‌رود.

انتهای پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار