افزایش ساخت و سازها در شهرک سروش جنگل گرگان، موجب انتقاد و گلایه ساکنان قدیمی این منطقه از شهر واقع شده است، ساکنین سروش جنگل معتقد هستند بخشی از اراضی سروش برای کارهای عام‎المنفعه واگذار شده در حالیکه شهرداری اقدام به فروش تراکم در این منطقه می‎کند.

جعل سند در اراضی شهرک سروش گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ طی دو دهه گذشته، ساخت و ساز در مناطق خوش آب و هوا و مناطقی که دسترسی آسانتری به جنگل و مناطق کوهپایه‎ای دارند بیشتر مورد تقاضا قرار گرفته است، ساخت و سازهایی که البته در بیشتر اوقات به قیمت نابودی عرصه‎های جنگلی، نابودی محیط زیست و ده‌ها تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی تمام می‎شود.

با نگاه به انواع ساخت و سازها اعم از تجاری و مسکونی که در جاده «ناهارخوران» گرگان شاهد هستیم متوجه خواهیم شد که هر روز با افراشته شدن یک ساختمان چند طبقه در این منطقه به نابودی جنگل‎های «هیرکانی» نزدیک‌تر خواهیم شد.

یکی از مناطق مسکونی گرگان که تقریبأ متصل به جنگل  است شهرک «سروش» است، به گفته ساکنان قدیمی این منطقه، اراضی شهرک «سروش» برای ساخت تنها 100  واحد مسکونی تعریف شده و بقیه اراضی برای کارهای عام‎المنفعه واگذار شده است با این وجود روز به روز به ساختمان‎های چند طبقه این شهرک اضافه می‎شود، ساختمان‎هایی که گویی برخی از آنها غیرمجاز و در بستر رودخانه احداث می‎شود این ساخت و سازها موجب شده تا ساکنین شهرک «سروش» انتقاد جدی به روند ساختمان‌سازی در این منطقه از شهر گرگان داشته باشند.

*جعل سند در اراضی شهرک سروش گرگان

در همین رابطه یکی از ساکنان شهرک سروش گرگان که قریب به 25 سال در این منطقه سکونت دارد، در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: زمین‎هایی که در حال حاضر در آن ساخت و ساز انجام می‎شود متعلق به ساکنانی است که در گذشته در این شهرک سکونت داشتند در واقع این زمین‎ها عام‎المنفعه و قرار بود  تبدیل به فضاهای آموزشی، فرهنگی و ساخت مسجد شود اما با جعل اسناد تبدیل به فضاهای مسکونی شده است.

این شهروند ادامه داد: ساخت و سازهایی که اخیرأ در شهرک «سروش» ساخته می‎شود در بستر رودخانه است و هر لحظه امکان دارد با وقوع سیل شاهد رانش زمین و آثار سوء برای ساکنان این شهرک باشیم.

وی بیان کرد: طی 20 سال گذشته دخل و تصرف در اسناد ما ایجاد شد با این تفاسیر، شهرداری عرصه‎هایی که در شهرک «سروش» عام‎المنفعه خاص بود را به غیر واگذار کرده است در حالیکه ساکنان این شهرک از خدمات شهری حداقلی برخوردار هستند.

*صدور پروانه ساختمان بدون ارائه سند مالکیت انجام نمی‎شود

شهردار منطقه یک گرگان در خصوص انتقادات ساکنان شهرک «سروش» به روند افزایشی ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه از شهر گفت: صدور پروانه ساختمانی براساس یکسری آیتم‎ها صادر می‎شود در واقع مالکان مدارک و استعلام‎های لازم را به شهرداری ارائه می‎دهند و شهرداری تنها صحت و سقم مدارک را بررسی و بر این اساس اقدام به صدور پروانه می‎کند.

حسن افروشه با بیان اینکه صدور پروانه ساختمان بدون سند مالکیت انجام نمی‎شود، افزود: اگر پروانه ساختمانی صادر می‎شود حتمأ براساس سند و استعلامات لازم بوده است از سویی تمام پروانه‎های ساخت و سازی که قرار است در بستر رودخانه یا نزدیک بستر رودخانه انجام شود باید از امور آب و منطقه استعلام لازم گرفته شود.

وی با اشاره به بحث ایمنی ساختمان‎های در حال احداث شهرک «سروش» جنگل گفت: موضوع ایمنی مربوط به مهندسان ناظر، سازه و معماری است که تحت نظارت نظام مهندسی این امر انجام می‎شود شهرداری نیز به عنوان ناظر پروژه‎های ساخت و ساز اگر شاهد اهمال از سوی نظام مهندسی باشد اقدام قانونی انجام و برخورد لازم انجام می‎شود.

*توسعه برج‌سازی در دل طبیعت تنها به بهانه محدودیت اراضی در گرگان

شهردار منطقه یک گرگان با بیان اینکه ساخت و ساز در هر نقطه از شهر براساس ضابطه طرح جامع که از مراجع بالادستی ابلاغ می‎شود انجام خواهد شد، افزود: براساس طرح جامع، پروانه ساخت صادر می‎شود، طرح جامع مصوب سال 1392 بود و در حال حاضر بازنگری آن در دست انجام است در واقع مراجعی موظف به بازنگری طرح جامع هستند در جلسات کارشناسی معضلات طرح اولیه بررسی می‎شود و یکی از موضوعات که بررسی خواهد شد بحث رانشی‌بودن است، در حال حاضر مشاور طرح در حال بررسی این موضوع در شهر گرگان است با این وجود مهندسی سازه به قدری پیشرفت کرده  که در بسیاری از نقاط می‎توان با اصول مهندسی ساخت و ساز را انجام داد.

افروشه اضافه کرد: اگر ساخت و سازی غیرمجاز در حریم رودخانه اتفاق بیفتد آب و منطقه‎ای می‎تواند از ابزار قانونی خود استفاده کند به طور کلی براساس استعلاماتی که به شهرداری ارائه می‎شود ساخت و ساز انجام خواهد شد.

وی در خصوص افزایش صدور مجوز برای ساخت و سازهای چند طبقه در شهر گفت: گرگان منطقه‎ای است که با محدودیت زمین مواجه است و نمی‎تواند از ارضی کشاورزی برای ساخت و ساز استفاده کند بنابراین مثل اکثر شهرهای بزرگ باید از گستره گرگان کم و به ارتفاع اضافه کرد که این امر باعث حفظ فضای سبز و جلوگیری از توسعه غیرمتوازن شهر خواهد شد.

شهردار منطقه یک گرگان بیان کرد: ملک در شهر گرگان دارای کاربری‎های متعددی است که اصلی‎ترین کاربری آن مسکونی است و خارج از کاربری مسکونی به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز داده نمی‎شود.

به گزارش فارس در حالیکه، ظواهر امر بیانگر قانونی بودن برخی ساخت و سازها در دل طبیعت می‎باشد اما برخی کارشناسان معتقد هستند مسأله‎ای که بیشتر برای شهرداری مهم است درآمدی است که از تراکم‌فروشی عایدش می‎شود بنابراین چندان عجیب به نظر نمی‎رسد که هرگاه سخن از ساخت و سازهای جدید و چند طبقه در مناطق نزدیک و مجاور جنگل‎ها می‎شود همه چیز قانونی به نظر می‎رسد گویی نه شهر فروشی اتفاق خواهد افتاد و نه دست‌اندازی به طبیعت بکر!

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار