رئیس‎کل دادگستری استان گلستان گفت: متأسفانه قوانین موجود محیط زیست همه‎جانبه و همه‎گرا نبوده و در همه زمینه‎های کارآمد نیست.

دستگاه‎های اجرایی به‎جای تشکیل پرونده به‎دنبال پیشگیری از وقوع جرم باشند

به گزارش گلستان ۲۴؛ هادی هاشمیان ظهر امروز در آیین گرامیداشت روز محیط‎بان اظهار کرد: محیط بانی اختصاص به سازمان محیط زیست ندارد و به عامه مردم اختصاص دارد لذا اختصاص این روز تنها به محیط‎زیست تلقی خوبی نیست و حقوق محیط زیست از حقوق عمومی است و عموم مردم بر آن دخالت دارند.

وی با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیسست وظیفه همه است و تنها به مأموران محیط زیست اختصاص ندارد، افزود: لازم است عامه مردم را در در حفاظت از محیط زیست دخالت دهیم و همه را پای کار بیاوریم.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با بیان اینکه این پرسش مطرح می‎شود که آیا همه مردم می‎توانند دخالت در امر محیط زیست داشته باشند و آیا این دخالت در کار محیط‎بانان نیست؟، پاسخ داد: باید آگاهی‎بخشی و آموزش را همراه با مردم کرد تا بدانند به چه نحوی می‎توانند به محیط‎زیست کمک کنند.

* دفع زباله و پسماند از مسائلی حفاظت از محیط زیست است که باید مردم را در این امر دخالت داد

هاشمیان با اشاره به اینکه دخالت مردم در چند زمینه را می‎توان مهیا کرد و به آنها آگهی بخشید، بیان کرد: برخی محیط زیست را تنها در سطح کلان و تخریب جنگل، محیط زیست و مراتع می‎بینند این در حالی است که جزء به جزء مسائلی که روزانه با آن سروکار داریم به محیط زیست بازمی‎گردد.

وی دفع زباله و پسماند را یکی از مسائلی دانست که در راستای حفاظت از محیط زیست باید مردم را در این امر دخالت داد، تصریح کرد: متأسفانه حاشیه جاده، سواحل، دریا و ... به جامعه انسانی شباهتی ندارد و ضروری است آموزش و پرورش، حوزه‎های علمیه، رسانه ملی و ... باید به دفع صحیح زباله و پسماند توجه کنند و در راستای آگاهی‎بخشی به مردم گام بردارند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با بیان اینکه در خصوص توقف جنگل‎زدایی هم در سطح عمومی باید آموزش داده شود و هم با آن برخورد شود، گفت: فرسایش خاک، لغزش زمین و از بین رفتن پناهگاه حیوانات تنها بخشی از عواقب جنگل‎زدایی است.

هاشمیان با بیان اینکه برای حفاظت از محیط زیست باید قوانینی را تصویب کرد که الزم‎آور باشد، ابراز کرد: متأسفانه قوانین موجود همه‎جانبه و همه‎گرا نیست و در همه زمینه‎های کارآمد نیست.

* دستگاه‎های اجرایی برای حفظ محیط زیست فرهنگ‎سازی کنند

وی با اشاره به اینکه استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی مسأله دیگری است که برای حفظ محیط زیست باید به مردم آموزش دهیم، اذعان کرد: دستگاه‎های اجرایی در راستای حفظ محیط زیست فرهنگ‎سازی کنند.

رئیس‎کل دادگستری استان گلستان متذکر شد: متأسفانه در گذشته جنگل را تخریب می‎کردند تا به امور کشاورزی بپردازند اما اکنون برای ساخت کارخانه، ساختمان مسکونی و ویلا، زمین‎های کشاورزی و جنگل‎ها را تخریب می‎کنند.

هاشمیان بیان کرد: در سنوات اخیر تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز اراضی زیاد شده اما در دو سه سال اخیر تغییر کاربری اراضی حتی تغییر کاربری مجاز در استان گلستان بسیار کاهش یافته است.

وی اذعان کرد: متأسفانه برای شکار حیوانات اقبال عمومی دیده می‎شود که نقض قوانین، عدم اطلاع‎رسانی دقیق و لازم و عدم آگاهی از علل آن است از طرفی سودجویی مادی نیز در این امر اثرگذار است.

رئیس‎کل دادگستری استان گلستان با تأکید بر اینکه متأسفانه شکار پرندگان زیاد شده و نیاز است به مردم آگاهی‎بخشی شود و قوانین سخت‎گیرانه‎تر شود، افزود: برای حفاظت از محیط زیست در استان گلستان اقدامات ارزشمندی انجام می‎شود اما کافی نیست و وظیفه همه ما حفاظت و نظارت بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است.

هاشمیان با اشاره به اینکه در آیین دادرسی کیفری سازمان‎های مردم‎نهاد ذی‎نفع در طرح دعوا هستند و به وسیله افشاگری، تهییج افکار عمومی و ... مانع تخریب محیط زیست می‎شوند، خاطرنشان کرد: محیط زیست باید از فرصت سازمان‎های مردم‎نهاد به نحو مطلوب استفاده کنند.

* حدود 311 پرونده از ناحیه محیط زیست و سمن‎های به دستگاه قضایی آمده است

وی با بیان اینکه حدود 311 پرونده از ناحیه محیط زیست و سمن‎های به دستگاه قضایی آمده است، بیان کرد: دستگاه‎های اجرایی دنبال تشکیل پرونده نباشد و به‎دنبال پیشگیری از وقوع جرم باشند.

رئیس‎کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: قرار داشتن منطقه حفاظت شده «جهان‎نما» در محدود منابع طبیعی یکی از مشکلات استان گلستان است و این مسأله باعث می‎شود که مشخص نباشد محیط زیست باید از این منطقه نظارت کند و یا منابع طبیعی؟ و همین خلأ زمینه سودجویی و دست‎درازی متخلفان و سودجویان را فراهم کرده است.

هاشمیان تأکید کرد: نیاز است تفکیک منطقه حفاظت شده «جهان‎نما» صورت بگیرد تا مشخص شود که کدام دستگاه‎ها باید از این منطقه حفاظت‎شده نظارت کنند.

وی متذکر شد: خلأ نظارت بر منطقه حفاظت شده منابع طبیعی نباید موجب شود که سودجویان در این منطقه وارد شوند و به محیط زیست آسیب برسانند.

رئیس‎کل دادگستری استان گلستان یادآور شد: دستگاه قضایی در امورات مختلف از جمله حفظ محیط زیست در خدمت مردم است و البته معتقدیم شدت برخورد و نظارت قضایی باید آخر کار باشد و قبل از برخورد قضایی باید نظارت، آگهی‎بخشی و پیگیری در دستور کار دستگاه‎های متولی قرار بگیرد تا به تشکیل پرونده منجر نشود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار