هر روز تپش قلب سفره‌های آب زیرزمینی در استان گلستان کندتر می‌شود، تعرض به سفره‌های آب زیرزمینی در استان گلستان با میانگین بارش 9 میلیارد متر مکعب در سال و وجود رودخانه‌های پرآب چه معنایی دارد.

کاهش سفره‌های آب زیرزمینی باعث مرگ زمین می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ حفر چاه غیرمجاز برای برداشت از آب‌های زیرزمینی در استان گلستان رو به افزایش است چاه‌های غیرمجاز سهم همسایه‌های مجاز برای حفر چاه را گرفته است.

چاه‌های غیرمجاز به صورت سالیانه 155 میلیون مترمکعب آب یعنی معادل یک سد بزرگ را از سفره‌های آب زیرزمینی خالی می‌کند.

 

* در یک روز 9 حفاری غیرمجاز چاه در گلستان توقیف شد

حفاری‌های غیرمجازی که سکوت شب را در دشت‌های گلستان شکسته است و متاسفانه برخی از کشاورزان برای مجوز گرفتن پروانه حفرچاه اقدامی انجام نمی‌دهند و بدون مجوز اقدام به حفر چاه می‌کنند تا آب را از این طریق برای اراضی کشاورزی خود تامین کنند.

این فعالیت‌های غیرقانونی شب و روز نمی‌شناسد به گونه‌ای که در یک روز 9 حفاری غیرمجاز چاه در گلستان توقیف شد.

 

برای حفر چاه‌های غیرمجاز در گام نخست افزایش سطح نظارت‌ها و برخوردهای بازدارنده ضروری است و در گام دوم تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی با سرمایه‌گذاری در مهار و بهره‌برداری از رواناب امری الزامی است.

* خشک شدن آب چاه ما باعث خشک شدن زندگی ما می‌شود

یکی از کشاورزان گلستانی از حفر غیرقانونی چاه در برخی از اراضی استان گلستان گلایه کرد و در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: چون چاه غیرمجاز است محدودیتی برای مصرف آب ندارند و هر میزان که کشاورز دلش خواست می‌تواند از آب استفاده کند.

این کشاورز ادامه داد: کشاورزی که از چاه غیرمجاز در زمین کشاورزی خودش استفاده می‌کند هزینه برداشت آب را به دولت نمی‌دهد و آب را به صورت شبانه‌روزی در زمین رها می‌کند.

یکی دیگر از کشاورزان گلستانی از مسوولان ذیربط خواست تا به حفر غیرمجاز چاه آب در برخی از مزارع استان جلوگیری شود، در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: سطح چاه آب ما به وسیله حفر چاه‌های غیرمجاز در حال خشک شدن است و خشک شدن آب چاه ما باعث خشک شدن زندگی ما می‌شود مسوولان به حفر چاه‌های غیرمجاز در گلستان رسیدگی کنند.

*کاهش سفره‌های آب زیرزمینی باعث مرگ زمین می‌شود

یکی از اساتید دانشگاه در گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: هنگامی که این ظرفیت از سفره‌های آب زیرزمینی خالی می‌شود به جایی می‌رسد که این فضای خالی آب نشست می‌کند و نشست این فضا به معنای مرگ زمین است.

کیانی اظهار کرد: کشاورز می‌گوید من به دنبال یک حفظ معیشت خودم هستم و نگاه کشاورز این است که کشت شالی اکنون مشکل من را مرتفع می‌کند و نگاه کارشناس، دولت و متولیان امور یک نگاه کاملا متناقض با کشاورز است و راهکاری که عملیاتی است خشکه‌کاری شالی است که طی یک الی دو سال اخیر این روش در استان گلستان در حال پیاده شدن است.

* شناسنامه‌دار کردن چاه‌های آب یک مسئله مهمی است/ چاه‌های غیرمجاز باید پلمپ شود

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: هنگامی که آب شیرین را از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌کنیم و اجازه جایگزینی از طریق آبخیز را نمی‌دهیم عمدتا از لایه‌های زیرین؛ آب شور دریا به داخل سفره‌ها نفوذ پیدا می‌کند

حسین دهقان با تاکید بر اینکه شناسنامه‌دار کردن چاه‌های آب یک مسئله مهمی است، گفت: افرادی که برداشت بیش‌از حد از چاه‌های آب را انجام می‌دهند را باید برخورد جدی با آنها انجام داد و چاه غیرمجاز آنها را پلمب کنیم و یکبار برای همیشه تکلیف آن را روشن کنیم.

* استان مازندران 6 هزار واحد آب‌بندان دارد در حالی که گلستان از 800 آب‌بندان برخوردار است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: متاسفانه امکانات و شرایط برای استفاده از آب‌های سطحی را در گلستان فراهم نکردیم استان مازندران 6 هزار واحد آب‌بندان دارد این در حالی است که استان گلستان از 800 آب‌بندان برخوردار است.

محمدرضا عباسی ابراز کرد: کشاورزان برای اینکه بتوانند از اراضی کشاورزی خودشان بهره‌برداری بیشتری کنند مجبور می‌شوند به حفر چاه‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی اقدام کنند و این امر سبب شد تا در برخی از مناطق ساحلی استان گلستان شاهد که آب شور شدن آب باشیم.

اگرچه تامین معیشت و اقتصاد کشاورزان در اعمال این سیاست‌ها بسیار مهم و ضروری است اما قانون و اخلاق حکم می‌کند که درآمد و برکت حاصل از بخش کشاورزی را با فعالیت غیرمجاز آلوده و خدشه‌دار نکنیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار