چرا 5 بار در روز نماز می خوانیم؟

به گزارش گلستان24؛ چه سری در نماز است که اصلا تعطیلی ندارد و باید آن را هر روز و هر وعده بخوانیم گذشته از این که باید هر رکعت آن را 2 بار مثل هم بخوانیم و یا اذکار آن مثل سبحان الله و الله اکبر و... چندین بار تکرار نماییم؟آیا بهتر نبود هر روز یک بار نماز می خواندیم؟

پیش از پاسخ باید یادآوری نماییم، انسان برای ادامه حیات مادی خود بسیاری از کارها را بدون هیچ گونه تعطیلی، خواسته یا ناخواسته تکرار می نماید و اگر روزی این امور را تعطیل کند حیات مادی اش به خطر می افتد، به عنوان نمونه: انسان نفس کشیدن را بدون تعطیلی تکرار می کند، قلب انسان بدون تعطیلی به ضربان خود ادامه می دهد، انسان برای رفع خستگی می خوابد و این عمل را بارها و بارها تکرار می کند بدون آن که از تکرار آن خسته شود، انسان برای زنده نگه داشتن خود بارها و بارها غذا می خورد، آب می نوشد و برای حفظ سلامت خود بارها و بارها نظافت بدن را تکرار می کند و نه تنها این امور زمینه کسالت و خستگی او را فراهم نمی کند بلکه باعث نشاط و شادابی بیش تر وی نیز می گردد.
با توجه به مقدمه گفته شده در پاسخ به این سوال می گوییم: همان گونه که انسان در بعد حیات مادی خود نیاز به انجام بدون تعطیلی برخی کارها دارد، در زندگی معنوی نیز باید برخی اعمال عبادی هم چون نماز را، ذکرها و سوره های مهم را بارها تکرار کند تا انسان نشاط معنوی خود را باز آورد و یا تثبیت کند و یا ارتقاء بخشد.
ناگفته نماند، تکرار بدون تعطیلی نماز و همین طور تکرار رکعات و اذکار آن، نه تنها تداوم و صحت حیات معنوی انسان را تضمین می نماید بلکه لازمه رسیدن به اهداف و آثار و فواید نماز تکرار نماز و رکعات و اذکار آن می باشد چرا که با همین تکرار زمینه کمال و ارتقاء روز افزون انسان فراهم می گردد، تصور کنید کسی را که از پله های نردبانی بالا می رود، کاری که این فرد در ظاهر انجام می دهد تکرار قدم نهادن بر پله های نردبان می باشد اما آن چه که در واقع اتفاق می افتد فاصله گرفتن از زمین و ارتقاء به درجات بالاتر است.
آن چه که در تکرار اذکار، رکعات و خود نماز برای انسان ها اتفاق می افتد – البته با رعایت شرایط صحت و قبولی آن - هم چون تکرار قدم نهادن بر پله های نردبان می باشد که انسان را به اهداف و آثارو فواید نماز نزدیک تر می نماید و تعطیلی آن مساوی با توقف از مسیر کمال و تعطیلی ضربان قلب معنوی انسان و در نتیجه مرگ معنوی و کفر می باشد و از همین رو پیامبر خدا ( صلی الله علیه وآله ) کسانی را که نماز را از روی عمد تعطیل می نمایند را در زمره کفار بر شمرده و فرموده است:«من ترک الصلاة متعمّداً فقد کفر»[1]؛«کسی که عامدانه نماز را ترک کند، کافر شده است.»
علاوه بر این معانی بلند و مطالب مهم این ویژگی را دارد که با هر تکرار، انسان به یکی از ابعاد آن توجه می کند و با تکرار الفاظ نورانیت بیش تر برای نمازگزار حاصل می شود و اگر انسان دچار پراکندگی ذهنی و حواس پرتی شود، تکرار، موجب جبران آن می شود.

پی نوشت :
[1] - بحارالانوار، ج‌30، ص 673
کتاب پرسش ها و پاسخ های نماز، سید حسن موسوی (مرکز تخصصی نماز)

 

ارسال نظر

آخرین اخبار