مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از فعالیت پژوهشی سه تیم تخصصی پیرامون نحوه مرمت و مداخله بر روی برج قابوس خبر داد.

پژوهش عملیاتی 3 تیم تخصصی بر روی برج قابوس

به گزارش گلستان ۲۴؛ ابراهیم کریمی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به اینکه دغدغه این روزهای اهالی رسانه، مطبوعات و فعالان حوزه میراث فرهنگی در مورد برج قابوس برای ما قابل ستایش است، اظهار کرد: هر قدر حساسیت و توجه مردم و رسانه‌ها با نگاه علمی و فنی به آثار باستانی و تاریخی بیشتر شود به نوعی کمک به ما بوده و ما نیز استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در مورد نحوه مرمت برج قابوس قبلا توضیحاتی را در نشست خبری ارائه کرده‌ایم، افزود: امروز مهم‌ترین موضوع برای ما نحوه مداخله و تصمیم‌گیری دقیق برای حفظ و نگهداری از این اثر جهانی و فوق مهم در کشور است که در این مسیر نیاز به کار جدی علمی و پژوهشی داریم.

* مشغول بودن تیم پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی تهران پیرامون طرح جامع مداخله در برج قابوس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با تاکید بر اینکه در حال حاضر سه تیم تخصصی و علمی به صورت همزمان بر روی برج قابوس و نحوه مرمت و مداخله آن مشغول پژوهش هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم حاصل این پژوهش‌ها هر چه زودتر به دست ما رسیده و بتوانیم با نگاه علمی و نخبگانی دغدغه‌های خود، مردم و همه فعالان این حوزه را مرتفع کنیم.

کریمی از مشغول بودن تیم پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی تهران پیرامون طرح جامع مداخله در برج قابوس خبر داد و گفت: این تیم مکانیزم صحیح و علمی مداخله در روند مرمت و سایر اقدامات درباره این برج تاریخی را مشخص می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک تیم دانشگاهی دیگر نیز به سرپرستی یکی از اساتید دانشگاه بر روی گل سنگ‌های روئیده بر روی برج و پیرامون بدنه آن تحقیق می‌کنند، تصریح کرد: گروه پلیمر دانشگاه گلستان نیز به سرپرستی یکی از اعضای هیئت علمی بر روی متریال‌های نوین در بناهای آجری مشغول پژوهش هستند که یکی از این متریال‌ها مواد نانو است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با بیان اینکه این تیم پژوهشی به دنبال کشف مواد نانو از نوعی هستند که ضمن تنفس بتواند موضوع رطوبت را نیز در خود حل کرده و نگه ندارد، اضافه کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر با استفاده از نتایج خروجی این سه تیم پژوهشی اقدامات مهم عملیاتی را صورت دهیم.

گفتنی است برج گنبدقابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبدکاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد، سبک معماری بنا شیوه رازی است.
این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به 15 متر از زمین بلندتر است قرار دارد، بلندای بنا به همراه پی آن ۷۲ متر است، این بنا در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی و در زمان پادشاهی «کاووس‌پوروشمگیر» و در شهر گنبدکاووس که پایتخت پادشاهان «آل‌زیار» آن دیار بوده، بنا شده ‌است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار