دانشگاه گنبدکاووس به عنوان قطب علمی شرق استان گلستان گام بلندی برای توسعه علمی و فناوری برداشته و خود را برای جهش علمی آماده می‌کند.

تالیف 110 مقاله علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی یکی از بزرگترین ظرفیت‌های توسعه و تعالی در هر منطقه هستند که در صورت طی طریق صحیح در مسیر دانش افزایی و تولید علم می‌توانند قوه محرکه جامعه به سمت پیشرفت بوده و به عنوان ارائه دهنده راه حل برای مشکلات کشور نقش‌آفرینی کنند.

دانشگاه گنبدکاووس به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی با قدمت در شمال کشور هر چند در گذشته به صورت تخصصی در حوزه کشاورزی فعالیت داشته اما امروز در عمده رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی حرفی برای گفتن داشته و توانسته خود را به عنوان قطب علمی امیدواری‌هایی را برای حل مشکلات منطقه با نگاه علمی و کارشناسی ایجاد کرده است.

رسانه‌ها و خبرنگاران نیز یکی از مهم‌ترین ابزارها و ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند در موفقیت و یا ناکامی دانشگاه‌ها در رسیدن به اهداف مد نظر و همراه کردن بدنه عمومی جامعه اعم از مردم و مسوولان با اهداف دانشگاه نقش مهمی ایفا کنند.

به همین منظور و با هدف بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌ها برای انعکاس خدمات و توفیقات دانشگاه گنبدکاووس و همچنین تجلیل از زحمات این قشر تلاشگر اعضای هیئت رئیسه این دانشگاه در نشستی خبری ضمن ارائه گزارش عملکرد یک ساله خود از تلاش‌های بی‌وقفه خبرنگاران گنبدی تقدیر و تشکر کردند.

* کمبود بودجه را با درآمدزایی جبران می‌کنیم

رئیس دانشگاه گنبدکاووس در این نشست با اشاره به اینکه امروز بالغ بر 3 هزار دانشجو در 72 رشته مقطع در دانشگاه گنبدکاووس مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: در سال جاری با توجه به محدودیت‌های مالی دولت و وزارتخانه تلاش کردیم به سمت درآمدزایی و خودکفایی مالی برویم.

ابوالفضل طهماسبی با بیان اینکه در سال جاری بودجه دانشگاه گنبدکاووس حدود 34 میلیارد تومان بوده است که در صورت تخصیص کامل آن حدود 29 میلیارد به حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی، اساتید مدعو، کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی دانشگاه پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فقط در سال جاری برای مناقصه اجرای پروژه سلف سرویس دانشگاه حدود 4 میلیارد تومان هزینه لازم داریم، خاطرنشان کرد: بنابراین کاملا واضح است که کمبود بودجه داشته و باید برای جبران این کمبود به سمت درآمدزایی حرکت کنیم.

* ایجاد استخر 3700 متر مکعبی پرورش ماهی

رئیس دانشگاه گنبدکاووس از اجرای طرح گلخانه بزرگ دانشگاه با همکاری بخش خصوصی خبر داد و گفت: این گلخانه می‌تواند برای دانشگاه به صورت درازمدت و مستمر درآمدزایی خوبی را ایجاد کند.

طهماسبی با اشاره به اینکه بعد از پذیرش مسوولیت ریاست دانشگاه وقتی دیدم در دانشگاه چاه عمیق، هیئت علمی ممتاز حوزه آبخیز‌داری و فضای کافی برای پرورش ماهی داریم استخر آن را ایجاد کردیم، ادامه داد: در فضایی به مساحت 3 هزار و 700 متر مکعب استخر پرورش ماهی را راه‌اندازی کردیم تا هم به کارهای پژوهشی دانشجویان تا مقطع دکتری برسیم و هم بتوانیم از این طریق درآمدزایی کنیم.

وی با بیان اینکه به جای اجاره با مبلغ ناچیز زمین‌های کشاورزی دانشگاه به افراد بیرونی این زمین‌ها را در اختیار دانشجویان و اساتید خودمان قرار دادیم، تصریح کرد: از این طریق نیز با اجرای جدیدترین روش‌های علمی کاشت و داشت، توانستیم درآمدهای خوبی را برای دانشگاه فراهم کنیم.

* تالیف 110 مقاله علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه گنبدکاووس

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس نیز در این نشست با تبریک هفته خبرنگار به همه اهالی رسانه و مطبوعات، اضافه کرد: خبرنگاران همواره منشا تحول و اثر در جامعه بوده‌اند و امیدواریم این نشست بتواند به رشد و ارتقای شناخت مردم از دانشگاه گنبدکاووس و امکانات و توفیقات آن کمک شایانی کند.

علی ستاریان با تاکید بر اینکه سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حرکت به سمت حذف کنکور و پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی است، افزود: در شرایط کنونی از 72 رشته مقطع فعال در دانشگاه گنبدکاووس در 15 رشته مقطع پذیرش براساس سوابق تحصیلی و 57 رشته مقطع بر اساس آزمون کنکور سراسری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته که به تیرماه سال جاری منتهی شده است اعضای هیئت علمی دانشگاه گنبدکاووس بالغ بر 110 مقاله علمی و پژوهشی تدوین کرده و به چاپ رسانده‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد مقاله 20 عنوان مقاله در مجلات خارجی به چاپ رسیده و 11 عنوان مقاله نیز در همایش‌های خارجی مورد پذیرش قرار گرفته است.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس از ثبت و ارائه بیش از 400 عنوان مقاله اساتید این دانشگاه در همایش‌های داخلی خبر داد و گفت: 80 عنوان طرح تحقیقاتی نیز در دانشگاه گنبدکاووس به تصویب رسیده و تفاهم‌نامه‌های متعددی را با نهادها و دانشگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات آنها منعقد کرده‌ایم.

* بررسی 352 پرونده در کمیسیون موارد خاص دانشجویی

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گنبدکاووس نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه خبرنگاران می‌توانند در حوزه فرهنگی و دانشجویی کمک بسیاری به دانشگاه کنند، تاکید کرد: همواره از همکاری و تعامل با اهالی رسانه و مطبوعات استقبال کرده و معتقد هستیم این تعامل راهگشای بسیاری از مشکلات دانشگاه خواهد بود.

اکبر فخیره با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته در جذب متمرکز و ساماندهی مناسب هزینه‌ها تلاش بسیاری داشتیم، تصریح کرد: در ارزیابی فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز برای نخستین بار در بین تمام دانشگاه‌های کشور شایسته تقدیر شدیم.

وی با بیان اینکه اقدامات خود را در این معاونت ابتدا با بررسی وضع موجود به صورت دقیق آغاز کردیم، ادامه داد: برای رفع مشکلات و ارتقای شاخص‌ها در دو بخش فرهنگی و دانشجویی از جمله مسائل رفاهی دانشجویان برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را صورت دادیم که خدا را شکر مورد توجه دانشجویان و رضایت آنها قرار گرفت.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گنبدکاووس از بررسی 352 پرونده در کمیسیون موارد خاص دانشجویی در سال تحصیلی گذشته خبر داد و گفت: تلاش کردیم تمامی درخواست‌های دانشجویان را بررسی و با نگاه مساعد مورد حمایت قرار دهیم که نمونه آن پرداخت وام دانشجویی به تمامی متقاضیان وام در دو ترم تحصیلی گذشته است.

گفتنی است «ابوالفضل طهماسبی» که حدود یک سال و چند ماه است به صورت رسمی به عنوان رئیس دانشگاه گنبدکاووس شده است در اقدامی شایسته از روسای سابق دانشگاه از جمله «علی ستاریان» و «حسین گلچینی» در مناصبی از جمله معاون آموزشی و مشاور در شورای فرهنگی استفاده کرده و با تکریم نسبت به پرسنل و خانواده‌های آنان فضای انگیزشی بسیار خوبی را در دانشگاه برای نخستین بار صورت داده است.

دانشگاه گنبدکاووس تنها دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی شرق استان گلستان است که به نوعی قطب علمی و پژوهشی این منطقه به شمار می‌آید، دانشگاهی که در سال‌های گذشته ابتدا به عنوان دانشکده کشاورزی دانشگاه منابع طبیعی گرگان فعالیت کرده و سپس به ترتیب به عنوان مرکز آموزش عالی، مجتمع آموزش عالی مستقل و دانشگاه جامع حیات خود را ادامه داده است.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار