2 طیف مختلف سیاسی درباره «بیکاری و گرانی» واکنش‌های مختلفی داشتند، «صاحب حجتی» از طیف اصولگرایان و «مهدی بهزادیان» از طیف اصلاح‌طلب در خانه احزاب گلستان امروز در دفتر خبرگزاری فارس استان پیرامون «احزاب و دغدغه‌های مردم» به مناظره پرداختند.

واکنش 2 طیف سیاسی درباره «بیکاری و گرانی» در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ طعم تلخ گرانی، افزایش روز به روز قیمت‌ها، بیکاری و اختلافات طبقاتی مسائلی هستند که مردم استان گلستان را همانند سایر مناطق مختلف کشورمان رنج می‌دهد، 17 مرداد «روز خبرنگار» فرصتی فراهم کرد تا با رئیس خانه احزاب استان گلستان که به همراه یکی از اعضای این حزب به دفتر خبرگزاری فارس استان گلستان برای عرض تبریک روز خبرنگار آمده بودند به گفت‌وگو بنشینیم واکنش هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در خانه احزاب استان گلستان شنیدنی بود.

بخش اول مصاحبه خبرگزاری فارس با مهدی بهزادیان رئیس خانه احزاب استان گلستان است، بهزادیان با پیشینه اصلاح‌طلبی به سوالات مختلفی پاسخ داد، تا مردم بدانند احزاب تا چه حدی با مشکلات عمومی جامعه آشناست و آیا برنامه‌محوری را رویکرد قرار داده و یا صرفا به پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی می‌اندیشد مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

شغلتان چیست؟ آیا مسوولیت دولتی هم دارید؟

بهزادیان: شغل آزاد دارم، عضو انجمن انبوه‌سازان هستم و حقوقم در نوسان است و نمی‌توان میزان ثابتی را اعلام کرد.

در خانواده شما کسی بیکار هم است؟

بهزادیان: خواهرم وکیل است، اما می‌توان گفت معضل بیکاری و مسأله اشتغال دامنگیر همه افراد شده و واقعیت موجود جامعه است، مسؤولان هم در این راستا تلاش می‌کنند اما ما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

عملکرد دولت روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت تجمل‌گرا و به دور از ساده‌زیستی می‌تواند مردمی باشد؟

بهزادیان: واقعیت آن است که اعتقاد ندارم قاطبه دولت میلیاردی و غیرمردمی هستند، مسؤولان دولت نیز مشکلاتی دارند اما برخی افراد همیشه وجود دارند که مربوط به یک طیف و جریان سیاسی نیست، برخورد دستگاه‌های نظارتی باید جدی‌تر شود.

احزاب به چه میزان مشکلات مردم را لمس کرده و در این راستا مطالبه‌گری می‌کنند؟

بهزادیان: موضوعی که بیشتر باید روی آن دقت کنیم مبارزه با فساد در همه سطوح است که باید خیلی جدی گرفته است و این که معاون اول و یا وزیر یک دولت به جرم اختلاس در زندان می‌رود مباحث مهمی است که باید دنبال شود و آسیب آن به چشم مردم می‌رود.

مسأله مبارزه با فساد حزب، گروه و جریان طیف نمی‌شناسد باید از سوی دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه برخورد جدی شود.

مهمترین مطالبه خانه احزاب آن است که باید فصل مشترک و صدای مشترکی از همه احزاب در برخی حوزه‌ها که امکان رسیدن به گفتمان مشترک است بوجود آید به عنوان مثال توسعه گلستان چپ و راست ندارد و اینکه گلستان در این شرایط قرار دارد محصول همه دولت‌ها و مسؤولان بوده است.

باید برای کادرسازی تلاش کنیم و به سمت تقویت احزاب به عنوان زیرساخت توسعه حرکت کنیم تا زمانی که احزاب تقویت نشوند نمی‌توانیم بر مدار توسعه حرکت کنیم.

مردم انتظار دارند احزاب همان طوری که در زمان انتخابات ابراز وجود می‌کند، در زمان مشکلات نیز آنها را دریابند؛ این تشکل سیاسی در زمان سیل در کدام پازل کمک‌رسانی به مردم ورود کرد؟

بهزادیان: متأسفانه در کشورمان آماده بحران نیستیم، اگر در تعطیلات هم باشد این معضل بیشتر به چشم می‌خورد، تا جایی که یادم است خانه احزاب بلافاصله بعد از سیل بیانیه صادر کرد تا رسیدگی ویژه به سیل‌زدگان شود و نقدهایی به نبود استاندار وقت داشتیم.

تقاضای حضور رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و مسؤولان را گوشزد کردیم، دو بیانیه صادر کردیم و چند بیانیه نیز احزاب داشتند.

بعد از سیل نیز راهکارهای مختلفی به ذهنمان رسید اما باورمان آن بود که اگر خودمان برویم یک بار بر دوش سیل‌زدگان هستیم و گرفتن عکس از ما در صحنه سیل جالب نبود اما شماره حساب هلال احمر برای کمک به سیل‌زدگان را توزیع کردیم.

از 26 حزب اکثر آنها در صحنه کمک به سیل‌زدگان بودند اما اطلاع‌رسانی و حضور در میان سیل‌زدگان و ارائه گزارش کار به این شکل نداشتیم اما همه تلاش و پیگیری‌ها را برای کمک به سیل‌زدگان به کار گرفتیم.

آخرین وضعیت جریان اصلاحات استان گلستان برای حضور در انتخابات آتی خانه ملت چگونه است، این جریان در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی در حوزه گرگان و آق‌قلا دو کاندیدا به عنوان اصلح انتخاب و معرفی کرد، اما حالا پس از گذشت سه سال معتقد است که نمایندگان این حوزه انتخابیه کارآمدی لازم را ندارند؟

بهزادیان: شورای عالی انتخابات اصلاح طلبان شکل گرفته و ابلاغیه آن آمده است، برای هر استان رئیس میز انتخاب شد فعالیت این شورا اکنون در استان گلستان در مرحله تشکیل است که درصددیم هر چه زودتر شکل بگیرد.

اصلاح‌طلبان آیا برای شرکت در انتخابات به اجماع خواهند رسید؟ و در صورت اجماع؛ مهمترین برنامه‌ای که این حزب برای حل مشکلات جامعه دنبال خواهد کرد چیست؟

بهزادیان: فرق ما با اصولگرایان این است که تعدد کاندیدا نداریم، اما مسئله تائید صلاحیت‌ها بحث جدی است، تلاش می‌کنیم به عنوان جبهه سیاسی موثر به اجماع برسیم و کسانی را انتخاب کنیم که به جبهه سیاسی تعهد داشته باشند تا وقتی فردا وارد مجلس شورای اسلامی شدند متعهد به جبهه باشند.

ما معتقد هستیم که احزاب باید برنامه بدهند و مردم بر اساس برنامه، رای بدهند، قطعا در سایه برنامه‌ریزی به نتایج قابل پیگیری می‌رسیم، در نهایت، نتیجه انتخابات را مردم رقم می‌زنند.

نظر شما درباره پیش‌بینی صاحب حجتی از جبهه اصولگرایان پیرامون اینکه منتقدان دولت امکان بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند، چیست؟

بهزادیان: باید نقاط ضعف و قوت جریان‌های سیاسی را بررسی کنیم، انتقاد شدن را باور داریم، اما پیروزی اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان در انتخابات یک موضوع نسبی است دولت روحانی دستاوردهای زیادی داشته البته نقاظ ضعف هم داشته که مکرر آنها را گفتیم، این واقعیت است که پس از خروج امریکا از برجام شرایط متفاوتی را در کشور تجربه می‌کنیم.

در نهایت باید ببینیم مردم به کدام جریان رأی می‌دهند، هر آنچه از صندوق انتخابات بیرون آمد باید پایبند باشیم و برای پیشرفت کشور همدلی داشته باشیم.

در مناظره یک‌ساعته‌ای که به طول انجامید صاحب حجتی از جبهه اصولگرایان در خانه احزاب استان گلستان هم نظرات متفاوتی داشت، گرچه هر دو طیف سعی کردند بر روی اشتراکات به نفع مردم و توسعه استان متمرکز شوند.  

استخدام دولت هستید و حقوق دولتی می‌گیرید یا شغل آزاد دارید؟

حجتی: شغل اداری دارم و حقوق ماهیانه 5 میلیون و 600 هزار تومان دریافت می‌کنم.

آیا خانواده شما درد بیکاری را چشیده؟

حجتی: چهار خواهر دارم، همه آنها بیکار هستند، به دوستان خودم گفتم اگر در دولت قبل مسوولیت داشتیم و بستگان و اطرافیان‌ام حتی یک مورد پیدا کردند که از طرف من صاحب منصب شدند را معرفی کنند تا به آنها جایزه بدهم شاید از طرف نزدیکان به من فشار وارد شد ولی بنده این کار را نکردم و بسیار مراقبت کردم.

چرا عده‌ای از مسوولان از مردمی بودن فاصله گرفتند؟ اگر انقلاب اسلامی، انقلاب پابرهنگان است چرا ساده‌زیستی اولویت برخی از مسوولان نیست؟

حجتی: ذائقه‌ها عوض شده شرایط دهه اول انقلاب نیست، شاه‌بیت برون‌رفت از فضای موجود پرداختن به شعارهای اول انقلاب است اگر به آن شعائر برگشتند که در راس آن ساده‌زیستی، دست‌پاکی، دوری از خوی اشرافی‌گری اتفاق بیافتد مردم همراه هستند الان متاسفانه چنین فضایی نیست برخی از مسوولان دچار اشرافی‌گری شدند و از بدنه مردم فاصله گرفتند.

قطعا در بین مسوولان و دولتمردان، افراد خوب هم پیدا می‌شود، اما وقتی فاصله طبقاتی ایجاد شود به قول بهشتی کسی که از پشت پنجره به سرمای بیرون نگاه می‌کند نمی‌تواند کسی که در سرما نشسته را درک کند.

شما هم گرانی در بازار را لمس می‌کنید؟ اشکال کار در تفاوت قیمت‌ها و نظارت ناکافی ناشی از چیست؟

حجتی: شاه بیت سلامت جامعه و سیستم و نظام؛ نظارت است متاسفانه نظارت بسیار ضعیف و نزدیک به صفر است؛ دیوان محاسبات و تعزیرات و حراست ‌ای دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه قوی عمل کنند اما فساد یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است و گریبان‌گیر جامعه شده است.

با چه نیتی به خانه احزاب رفتید؟ چرا خانه احزاب مانند رقابت‌های انتخاباتی برای مسائل مردمی برنامه خاصی ندارد؟

حجتی: با لبخندی می‌گوید که به نیت قرب الهی وارد خانه احزاب شدیم.

موضوع انتخابات و هیجات انتخابات را نمی‌توان به موضوعات این چنینی مقایسه کرد؛ بالاخره نهادهای مدنی که شکل می‌گیرد چارچوبی دارد جریان اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال باید شکل بگیرد باید در بین نیروهای انقلابی حضور قدرتمندانه و جدی در این نهاد مدنی داشته باشیم و جریان اصولگرایی و انقلابی به ما اعتماد کردند که می‌توانیم موثرتر باشیم، نیت خیلی مهم نیست اینکه وظایف‌مان را بر اساس قانون پیش ببریم مهم است.

جریان اصولگرای استان برای انتخابات آینده قرار است که بر روی کاندیداهایی به اجماع برسند؟

حجتی: هنوز برای جمع‌بندی روی کاندیداها کمی زود است بر اساس دستورالعملی که اعلام شده در زمان معین در کل کشور تکلیف کاندیدهای بعد از احراز صلاحیت مشخص خواهدشد.

تعهدنامه های معتبری از افراد گرفته می‌شود که حتما به سرانجام برسیم، نظام تحمل آزمون و خطا را ندارد و مردم نیز شرایط آزمون و خطا را ندارند با ساز و کاری که دیده شده فکر می‌کنم موفق شویم، اشتباهاتی که دوره قبل اتفاق افتاد، اکنون از این خطاها درس گرفته شد، این دوره با عملکرد ضعیف نمایندگان و دولت به هر دلیلی شرایط اقبال مردم در انتخابات به سمت منتقدان دولت باشد.

رسانه‌ها و احزاب چگونه می‌توانند در حل مشکلات جامعه نقش‌آفرینی کنند؟

حجتی: موضوع رسانه و اهالی رسانه جنبه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد و اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست ما رسانه تراز انقلاب اسلامی را چگونه تعریف می‌کنیم باید شفاف‌سازی کنیم که رسانه تراز انقلاب چگونه است، خبرگزاری فارس با پختگی که دارد در مطالبه‌گری خوب ورود کرده اما هنوز هم جای کار زیادی وجود دارد.

رسانه تراز اول انقلاب اسلامی باید ویژگی‌هایی داشته باشد اگر از حوزه مردم نگاه کنیم پرداختن به مطالبات مردم است برخی رسانه‌ها شخص‌محور هستند برخی از رسانه‌ها جریان محور و برخی ترازشان بالاتر رفته و تراز انقلاب هستند.

باید اهالی رسانه متعهد صدیق و هنرمند باشند مسیری که رسانه باید طی کنند باید اینگونه باشد، تراز برای جهان اسلام تعریف شده باشد اتفاقاتی در سطح ملی افتاده ولی باید ارتقا یابد.

نگاه رسانه ای ما با دیگر رسانه‌های جهان مقاومت چیست باید افق را بالاتر ببریم، قلم بسیار مقدس است در حوزه دینی، معنوی، ارزشی، انقلابی و تاریخی باید این رسالت حفظ شود زیرا بر قلم قسم یاد شده و نخستین آیه‌ای که بر پیامبر (ص) نازل شد اهمیت دانش و دانستن را می‌رساند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار