در آستانه ماه مبارک رمضان بازارهای گرگان در تب گرانی می‎سوزند.

بازارهای گرگان در تب گرانی می‎سوزند

به گزارش گلستان۲۴،گرمتر از هوای این روزها گرانی است و مردم استان گلستان که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار دارند با بخش اعظمی از اندوخته ماهانه خود می‎توانند بخش کوچکی از مایحتاج خانواده خود را تأمین کنند.

 

بازارهای گرگان مثل دیگر بازارهای کشور در تب گرانی قرار دارد و بسیاری از مایحتاج موردنیاز مردم به میزان کافی در دسترس نیست و این امر منجر به آن شده که دولت در تأمین بخش مایحتاج ضروری مثل گوشت قرمز و شکر و ... نتواند آن‌چنان موفق ظاهر شود.

 

البته روش‎های سنتی مثل صف ایستادن برای تهیه اقلام نیز از سویی دیگر زخم‎های انتقاد بر بدنه عملکردی متولیان از سوی مردم به وجود آورده است.

 

حرف‎های مردم نیز به‎جا و منطقی است و می‎گویند چرا مثل توزیع سبد کالا این اقلام به حساب سرپرست خانوار منظور نمی‎شود تا جلوی سودجویی‎ها و افرادی که بر مایحتاج زندگی مردم دست‎اندازی می‎کنند گرفته شود و از سویی مردم برای تأمین مایحتاج خود با صف‎های طولانی و کسل‌کننده روبه‎رو نشوند.

 

در وصف وخامت این شرایط همین بس که یکی از فرمانداران شهرستان استان گلستان تصمیم به تهیه کوپن برای مردم شهرستان کرده بود.

 

«حسینقلی‎قوانلو»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان دراین‌باره و در گفتگو با خبرنگاران می‎گوید: رسانه در مدیریت قیمت نقش اساسی دارد و می‎تواند با تبیین شرایط نگرانی‎های جامع را بکاهد.

 

وی تصریح کرد: در تنظیم بازار مرغ میانگین مصرف استان 80 تن بود ولی با توزیع مرغ یارانه‎ای میانگین صرف استان به 120 تن نیز رسید و تا ساعت 12 ظهر برخی از  فروشگاه‎های ما مرغی برای فروش نداشتند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه بسیاری از یخچال‎های منازل از مرغ انباشته‌شده شاهد این هستیم که فروش مرغ در استان به ۵۰ تن رسیده و مرغ‎های زیادی در کشتارگاه‎های استان باقی می‎ماند.

 

قوانلو به مشکلات پیش‌آمده در تأمین شکر نیز اشاره کرد و افزود: 140  هزار تن شکر در کشور برای توزیع در نظر گرفته‌شده و گرچه دیر ولی به‌زودی عرضه خواهد شد و این مهم می‎تواند مشکلات پیش‌آمده در مورد تأمین شکر را نیز کاهش دهد.

 

وی گفت: آن چیزی که در جامعه وجود دارد گران‎فروشی نیست بلکه گرانی است و ما در کشور کمبودی نداریم ولی وقتی تقاضای کاذب افزایش یابد قیمت نیز به دنبال آن بالا می‎رود.

 

رئیس سازمان صمت گلستان خاطرنشان کرد: 60 هزار واحد صنفی در استان گلستان وجود دارد و باعرضه و تقاضا باید قیمت‎ها کنترل شود و نمی‎توانیم بر سر هر واحد یک بازرس قرار دهیم.

 

قوانلو تأکید کرد: شرکت سایپا در سال 1394 برای فروش 300 هزار خودرو با مشکل روبه‎رو بود ولی امروز شاهد آن هستیم علی‎رغم آنکه تولید شرکت سایپا به یک‌میلیون و 200 هزار خودرو رسیده ولی به‌محض باز شدن سامانه خرید میزان قابل‌توجهی خودرو به فروش می‎رسد.

 

«درویش علی حسن‎زاده»، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در این خصوص اظهار کرد: از اوایل سال ۹۸ اقدامات زیادی برای تنظیم بازار انجام‌شده و یک هزار و 50 تن گوشت قرمز سهم استان بود که 100 درصد آن را جذب کردیم و بخشی از آن در دست توزیع است.

 

وی تصریح کرد: از دی‌ماه برنامه‎ریزی برای توزیع گوشت مرغ باقیمت 11 هزار و 400 تومان آغاز شد و با ابلاغیه از تهران قیمت 11 هزار و 500 تومان برای مصارف مردمی در نظر گرفته شد.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: در یک هفته گذشته قیمت مرغ زنده کاهش یافت و به دنبال آن قیمت گوشت گرم را کاهش دادیم ولی نوسان قیمت در بازار وجود دارد.

 

حسن‎زاده متذکر شد: نهایت قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کننده بر اساس مصوبه وزارت کشور 11 هزار و 500 تومان است و اگر افزایش یابد برنامه‎های تنظیم بازار خود را ادامه خواهیم داد.

 

وی گفت: 220 تن گوشت مرغ منجمد در بهمن و اسفند برای استان گلستان در نظر گرفته شد که در بازار  توزیع شد و همچنین تاکنون 2 هزار و 450 تن شکر تنظیم بازار که اسفند و فروردین به استان گلستان تخصیص داده‌شده جذب کردیم.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تأکید کرد: 2  هزار و 267 تن به ما اختصاص‌یافته است که در دست جذب هستیم و در ماه مبارک رمضان نیز بیش از 2 هزار تن شکر در نظر گرفته‌شده است.

 

حسن‎زاده خاطرنشان کرد: توزیع اقلام برای مصرف مردمی، صنفی و صنعتی در نظر گرفته‌شده است چراکه برخی از واحدها به‌عنوان مواد اولیه نیاز به شکر دارند  و کارخانه‌هایی مثل تولید نوشابه و بستنی پایه تولید آنها شکر است و در حوزه صنفی مصرف شیرینی جات در ماه مبارک رمضان افزایش پیدا می‎کند و برخی از صنوف دیگر نیاز به شکر دارند مصارف مردمی نیز را با سهمیه تخصیص داده‌شده در دست توزیع قرار دارد.

 

وی گفت: در سطح شهر گرگان 14 نقطه برای توزیع کالا در نظر گرفته‌شده و به این تعداد 10 نقطه دیگر را افزایش خواهد یافت و در شهر جلین، قرق و سرخنکلاته یک مرکز ایجادشده است و در شهرستان‌ها نیز در مرکز شهرستان و شهرهای دیگر توزیع خواهیم داشت و تلاش شده که به روستاها نیز این توزیع اقلام انجام شود.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه به‌صورت متمرکز روغن در اختیار فروشگاه‎های زنجیره‎ای بزرگ قرار داده می‎شود، تأکید کرد: در حوزه نظارت طرح نظارتی ویژه تحت ضیافت ماه مبارک رمضان شروع‌شده و صبح و بعداز ظهر همکاران ما در سطح بازار حضور خواهند یافت و به قیمت‌ها و شکایت‎های شهروندان رسیدگی خواهند کرد.

 

به هر حال مردم با امید به آینده این شرایط سخت اقتصادی را درک می‌کنند و انتظار دارند که مسئولان تدابیر لازم را برای مشکلات بازار بیاندیشند.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار