رئیس جهادکشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه زمینه آفت زدن گندم در انبارهای سنتی و غیر استاندارد بسیار بالاست، گفت: مقدار زیادی از باکیفیت ترین گندم کشور در انبارهای سنتی در معرض آفت زدگی قرار دارد.

اختصاص 3 سیلو در گلستان جهت تحویل گندم انبار زده کشاورزان

 گزارش گلستان ۲۴؛ مختار مهاجر در حاشیه مراسم جشن خرمن در گنبدکاووس در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امسال در تولید گندم رتبه سوم کشور و در خرید تضمینی این محصول جایگاه چهارم را دارا هستیم. 

وی با اشاره به اینکه گندم گلستان بهترین گندم کشور است، افزود: خرید آزاد گندم در داخل و خارج استان با قیمت 70 – 80 تومان بالاتر از خرید تضمینی و بدون افت و همچنین نگهداری گندم در انبارهای سنتی با هدف فروش به قیمت بالاتر از دلایل کاهش میزان خرید تضمینی گندم در گلستان بوده است.

مهاجر با تاکید بر فراهم بودن زمینه آفت پذیری گندم در انبارهای سنتی، گفت:‌ جهت جلوگیری از فساد پذیری گندم در انبارهای مردم، سه سیلو در گرگان، گنبدکاووس و گالیکش مشخص شدند تا کشاورزان بتوانند گندم های خود را در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه با حضور نماینده غله، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن، در صورت تایید تحویل دهند.

رئیس جهادکشاورزی گلستان اظهار کرد:‌ پیش بینی می کنیم همچنان 200 تا 250 هزار تن گندم همچنان نزد مردم و دلالان نگهداری می شود.

وی بیان کرد: چنانچه انبارهایی که در آن گندم نگهداری می شود توسط سازمان صنعت و معدن ثبت نشده باشد، به عنوان یک کالای احتکاری محسوب می شود و دادستانی می تواند ورود پیدا کند.

مهاجر با بیان اینکه در سیل اخیر 97 هزار هکتار از اراضی استان به طور 100 درصد دچار آبگرفتگی شد، تصریح کرد: در مجموع 317 هزار هکتار از اراضی استان در معرض آبگرفتگی باران قرار گرفت که زمینه بروز آفت را فراهم می کرد. با همکاری کشاورزان حتی برخی از این اراضی سه بار سمپاشی شد.

وی در ادامه گفت: در هفته دولت امسال 221 پروژه در بخش تولیدات گیاهی، زراعی و دامی، شیلات و آبزیان، صنایع، خاک و آب، تحقیقات و آموزش، جنگل و مرتع و آبخیزداری با اعتباری بالغ بر 138 میلیارد تومان افتتاح می شود. 

مهاجر افزود: افتتاح این پروژه ها 984 اشتغال را به همراه دارد و 17 هزار و 633 خانواده از مزایای آن بهره مند می شوند. تعهد اشتغال سازمان جهادکشاورزی در سالجاری 3500 شغل بوده که تاکنون 1700 شغل محقق شده است.

رئیس جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون قرارداد ایجاد 30 هزار هکتار زهکشی از تعهدات 50 هزار زهکشی سفر رئیس جمهور به استان منعقد شده و تاکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در خصوص برگزاری جشن خرمن نیز گفت: این جشن با همکاری بخش خصوصی، جهادکشاورزی، غله و کارخانجات آرد استان جهت قدردانی از 300 کشاورزی که در سطح شهرستانها بیشتر میزان تحویل گندم را به دولت داشتند، برگزار شد.

ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار