مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دانشگاه‌ها، یکی از مراکز مهم در جهت ارتقای نوآوری‌ها و کارآفرینی و توسعه اقتصادی کشور هستند که با حمایت‌های این مراکز، شرکت‌های دانش بنیان توسعه یافته و چرخ اقتصادی به گردش در می‌آید.

طراحی تختخواب زلزله برای ایجاد سرپناه در واحد آزادشهر

به گزارش گلستان ۲۴؛ امروزه شرکت های دانش بنیان به جهت توسعه فناوری‌های نوین، اشاعه دانش، ترویج کارآفرینی، توسعه کسب و کار پایدار و بهره وری اقتصادی در کشور شکل گرفته‌اند تا از این طریق زمینه برای بهبود تولید و رونق اقتصادی فراهم شود.

از آنجا که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ امروزه در دنیا حرف اول را می‌زنند. در همین راستا مراکز حمایتی که بتواند همه جانبه کمک حال این شرکت‌ها باشد؛ در دانشگاه‌ها شکل گرفت.

یکی از مراکز مهم در جهت ارتقای نوآوری‌ها و کارآفرینی و توسعه اقتصادی کشور، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دانشگاه‌ها هستند که با حمایت‌های این مراکز، شرکت‌های دانش بنیان توسعه یافته و چرخ اقتصادی به گردش در می‌آید. در این میان دانشگاه آزاداسلامی از قافله عقب نمانده و همسو با سایر دانشگاه‌ها قدم در راه پشبرد اهداف توسعه و نیز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گذاشته تا جایی که مراکز رشد را در جهت تقویت آنها راه‌ندازی کرده است.

افشین قلیچی مدیرمرکز رشد واحد آزادشهر در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این‌که برای جذب ایده‌‌های نو از طریق کانال‌های تگرامی اقدام کردیم تا صاحبان ایده و طرح را شناسایی کنیم، اظهار کرد: بعد از طی این مرحله، ایده‌ و طرح‌های آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم و اکنون چهار هسته در مرکز رشد واحد آزادشهر مستقر هستند.

وی تصریح کرد: این چهار هسته‌ها در حوزه طراحی و تولید دوربین هوشمند، تصفیه آب خاکستری، تختخواب ضدزلزله و نوعی شوینده برای محافظت از دست فعالیت می‌کنند.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، افزود: همه این هسته‌ها مراحل اولیه را پشت سرگذاشته و در حال ساخت نمونه اولیه هستند.

در ادامه برخی از دستاوردها و فعالیت های مرکز رشد واحد آزادشهر تشریح می شود.

یکی از محصولات دانش بنیان مرکز رشد واحد آزادشهر دوربین هوشمند است. دوربین های معمولی به صورت مدار بسته در منازل و مراکز اداری و سایر بخش‌ها نصب می‌شود که این دوربین معمولی تنها می‌تواند تمام موارد را ضبط کرده و هنگام اتفاق یا حادثه دوربین را باید دوباره بازبینی کرد اما این درحالیست که در دوربین هوشمند نیازی به این کار نیست و دوربین در حین اتفاق موارد را به صورت آنلاین از طریق کانال مجازی به صاحب خانه یا مسئولان مراکز ارسال می‌کند.

دستاورد دیگر مرکز رشد واحد آزادشهر دستگاه تصفیه فاضلاب خانگی( آب خاکستری) است؛ معمولا در شهر گنبدگاوس فاضلاب آشپزخانه و حمام را به جوی آب منتقل می‌کنند که این موضوع سبب آلودگی خاک شده و همچنین این آب وارد گرگان رود می‌شد. بنابراین با این دستگاه آب قبل از این که وارد این بخش‌ها شود تصفیه خواهد شد.

ایده سوم که در واحد آزادشهر پیگیری می شود تختخواب ضد زلزله است که مشابه آن در ژاپن طراحی و ساخته شده است. با توجه به این که اکثر کشورها از جمله ایران در منطقه زلزله‌خیز واقع شده طراحی چنین ایده‌هایی می‌تواند از بروز برخی از حوادث جانی جلوگیری کند در این میان پزوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به طراحی چنین تختخوابی دست زدند به طوری که این تختخواب دارای سنسور بوده و به سامانه هشدار دهنده زلزله‌ای مجهز است که هنگام وقوع زلزله به شکل خودکار دریچه‌های محافظ آن برای فردی که برروی آن خوابیده سر پناه ایجاد می‌کند.

ایده چهارم نوعی ماده شوینده برای محافظت از دست بوده که مراحل آزمایش اولیه میکروبیولوژی را طی کرده است. این ماده شوینده آسیبی به دست مصرف کننده وارد نمی کند. متاسفانه اکثر مواد شوینده مورد استفاده در کشور سبب ایجاد حساسیت می شود. شاید با تولید انبوه این محصول بتوان از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کرد.

قلیچی تاکید کرد: در کنار ایده‌های نو طرح‌های دیگری به مرکز رشد واحد آزادشهر معرفی شده است و هم‌اکنون مراحل بررسی را طی می‌کنند.

در ادامه ابوالقاسم سراج مدیر پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در گفت‌وگو با ایسکانیوز، گفت: تولید رشته غنی‌شده خوراکی از محصولات دانش بنیان یک واحد فناور است که مجوزهای لازم را از سازمان استاندارد دریافت کرده و قرار است بعد از دریافت مجوز از سازمان بهداشت، محصول تولیدی این شرکت وارد بازار شود.

وی تاکید کرد: در مرکز رشد 70 درصد ایده‌ها به شکل تخصصی و 30 درصد ایده های فناورانه به صورت غیر تخصصی فعالیت می‌کنند.

مدیر پژوهش واحد آزادشهر افزود: این مرکز از تمام ایده‌های فناورانه و نو که قابلیت تجاری‌سازی دارند؛ حمایت می‌کند تا جایی که در مرکز رشد اقدام به شناسایی بازار هدف برای این شرکت‌ها هستیم.

سراج تصریح کرد: ناگفته نماند که ایده‌هایی که معرفی می‌شوند بعد از تاییدیه باید مراحل پیش رشد و رشد را طی کنند تا به محصول تبدیل شوند. به عنوان نمونه یکی از ایده‌ها در حوزه هوشمندسازی مزارع بوده که قرار است کیتی طراحی شود و آفت‌های مزارع را پیش بینی کند. این ایده هم‌اکنون در مرحله پروپوزال نویسی است و هنوز مورد پذیرش واقع نشده است.

مدیر پژوهش واحد آزادشهر گفت: ما در این مرکز شرکت دانش بنیان نداریم تنها محصول رشته‌غنی شده بود که بخاطر دسترس بودن فرمولاسیون رد شد.

گفتنی است هدف اساسی تأسیس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در هر کشوری، ایجاد و توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط کارآفرین و دانش بنیان است. امروزه بنگاه های کوچک و متوسط کارآفرینانه و دانش بنیان به عنوان زیربنا و ستون فقرات توسعه اقتصادی کشورها شناخته شده است. بنابراین مراکز رشد مکانی برای استعدیابی جوانان و پژوهشگران جوان در دانشگاه‌ها است به طور یقین اگر این استعدادها حمایت نشوند به صورت هرز باقی‌مانده و مجبور به ترک وطن می‌شوند. بنابراین هدف این است که از توانمندی این جوانان در داخل کشور استفاده کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار