با افزایش روز افزون پس‌روی آب خلیج گرگان و خشک شدن مساحت بیشتری از این زیستگاه آبی، کانون‌های ریزگرد در مناطق ساحلی گلستان تشکیل شده و در حال پیش‌روی به سمت شهرهای ساحلی و شمالی این استان است.

ریزگردها وارد گلستان شدند + فیلم

 گزارش گلستان ۲۴؛ استاندار گلستان چند هفته قبل گفته بود که با ادامه روند کنونی و خشک شدن آرام آرام سطح آب موجود در پهنه آبی خلیج گرگان، تا چهار سال آینده اثری از این خلیج باقی نخواهد ماند.

کم آبی تاکنون موجب خشک شدن ۸ تا ۱۰ هزار هکتار معادل قریب به ۲۵ درصد از مساحت این خلیج خشک شده که این موضوع بقا و آینده گلستان را تهدید می کند.

خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابستگی دارد.

مدیران استان گلستان در سال های اخیر که موضوع خشکسالی خلیج گرگان جدی تر شده تلاش فراوانی برای رسیدن به راه حل نهایی جلوگیری از مرگ این پهنه آبی انجام دادند اما با وجود ارائه طرح هایی مانند لایروبی کانال های منتهی به خلیج، افزایش حقابه بیشتر و انتقال آب نکارود، تاکنون هیچکدام از آن ها به مرحله اجرا نرسیده و تاوان این صبر و حوصله مدیران را خلیح گرگان با خشک شدن تدریجی می دهد.

لایروبی کانال‎ها، پمپاژ آب از پساب نکارود و ایجاد کانال جدید از راهکارهایی است که اینروز ها زیاد به گوش می رسد . اما ریزگرد ها منتظر نمی مانند.

فرماندار شهرستان ترکمن با اشاره به کم توجهی به مقوله خلیج گرگان و احیای آن اظهار داشت : استمرار روند فعلی خشکی شدن خلیج و افزایش ریزگرد های ناشی از آن  علاوه بر تهدید شهرهای ساحلی، موجب کوچ جمعیت شهر گرگان از این شهر خواهد شد.

الیاس هیوه چی ادامه داد: ارزیابی کارشناسان حوزه محیط زیست و مطالعات تخصصی صورت گرفته بیانگر این است که این تهدید در حال عملی شدن است و هر گونه بی تفاوتی به مقوله خشکی خلیج گرگان تبعات ناگواری را برای کل پهنه سرزمینی استان گلستان در پی خواهد داشت و در آینده نزدیک علاوه بر کوچ ساحل نشینان خلیج گرگان، باید منتظر تخلیه و کوچ گرگانی ها  نیز باشیم.

وی اظهار داشت : شاید چندی پیش صرفا شهروندان شهرهای ساحلی از ریزگرد ها متاثر می شدند و  وجود ریزگرد را در منازل و بالکن آپارتمان های خود احساس می کردند اما برخی فعالیت های ناهمسو در زمینه حفظ خلیج گرگان سبب شده تا گستره این تهدیدات افزایش یابد.

حسین احمدی فرماندار شهرستان ساحلی بندرگز در کرانه شرقی دریای خزر هم گفت: سال هاست برای حل مشکل خلیج گرگان فقط به برگزاری جلسه اکتفا می شود که این اقدامات فایده ای برای خروج آن از بحران نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا و بر اساس آخرین اطلاعات میدانی، عمق خلیج گرگان که قبلا در برخی نقاط به سه متر می‌رسید اینک در اثر رسوب‌گذاری به ۱.۵ متر کاهش پیدا کرده است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

شرایط این روزهای سواحل بندر چند منظوره خواجه نفس شهرستان ساحلی گمیشان را نشان می دهد.

لینک دانلود فیلم

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار