سیل ویرانگر ابتدای امسال آق‌قلا و گمیشان در استان گلستان را تا مرز نابودی کشاند؛ حالا ۶ ماه از آن روزهای سخت و هراس انگیز گذشته و بوی نم پراکنده در کوچه و خیابان این شهرها مغلوب نشاط و شادمانی اول مهر و آغاز سال تحصیلی جدید شده و فریاد خنده دانش‌آموزان غم و غصه را حداقل برای مدتی کوتاه از یاد سیل‌زدگان برده است.

غلبه بوی مهر بر نم سیلاب در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیل آمد و در کنار آسیب به ۳۲۶ مدرسه گلستان ۲۴ مدرسه را هم کاملا نابود کرد اما این گرفتاری ها باعث نشد که شروع سال تحصیلی سیل زدگان حتی یک روز به تاخیر بیفتد و آب در دل دانش آموزان رنج کشیده آق قلا و گمیشان تکان بخورد.

دغدغه رفع مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدارس مناطق سیل‌زده گلستان و پرهیز از ایجاد گسست در استمرار تحصیل دانش آموزان دارای کمبودهای مالی و محقق ساختن حق تحصیل همگانی سبب شد تلاش و همت مضاعفی در خیرین و دستگاه های امدادی و متولی آموزش در این استان شکل گیرد تا هیچ دانش آموزی نگران شروع روزهای تحصیل نباشد. 

تزریق بودجه و تخصیص بهنگام اعتبارات، همراهی خیرین و کمک های مستمر مردمی عواملی بود که باعث شد مرمت و تعمیر مدارس سیل زده گلستان زودتر از زمان مورد انتظار به پایان رسیده و بزرگترین نگرانی خانواده ها برای دور نماندن فرزندان از محیط درس و کلاس برطرف شود.

با این وجود، مدارس استان گلستان و دانش آموزان مناطق سیل زده مشکلاتی دارند که به توجه و رسیدگی بیشتری نیاز دارد.

۶ ماه است که سیلاب گلستان به مهمانی خزر رفته اما برخی دغدغه ها و مشکلات پساسیل در آق قلا و گمیشان همچنان باقیست که بخشی از آن ها در حوزه تعلیم و تعلم است، مدارسی که خسارت دیدند و البته مدارس فرسوده ای که ناتوان از تحمل سیلی سیل ویران شدند.

فضای آموزشی محدود و کلاس های متراکم، سرویس بهداشتی و آبخوری ناکافی، تجهیزات ورزشی اندک، مشکلات مالی در تامین نوشت افزار و اقلام کمک آموزشی در کنار کوچه خیابان های مملو از مصالح ساختمانی و تردد مداوم خودروهای سنگین و نیمه سنگین برای جابه جایی آن ها، از جمله مشکلات دانش آموزان این شهرها در سال تحصیلی جدید است.

از سوی دیگر و با تلاش شبانه روزی مردم و همراهی دستگاه های دولتی و نظامی، از حجم مشکلات کاسته شده و مدارس سیل زده با میز و صندلی و در و دیوار تازه، نونوار شده اند.

در و دیوار مدارس هم سرشار از نقاشی های کودکانه است و یادگاری هنرمندان داوطلبی که این روزها در محلات سیل زده حضور دارند تا روح شادی را در کالبد دیوار آجری مدرسه ها بدمند.

دغدغه معلمان و والدین در روزهای ابتدایی سال تحصیلی جدید رفع مشکلات ناشی از سیل و خسارت های وارده به خصوص منازل مسکونی است و نشانی از ناامیدی در چهره آنان دیده نمی شود.

سیل زدگان آق قلا و گمیشان اغلب کسب و کاری وابسته به دامداری، کشاورزی و ماهی‌گیری دارند و در سیل و با ماندگاری طولانی مدت آب و نابودی محصولات همه رویاهای خود را از دست رفته دیدند و شاید فقط خنده سرمستانه کودکان در مدرسه و خوشحالی از آینده ای روشن است که نور امید را همچنان در دل پدر و مادرها زنده نگه می دارد و غم سیلاب را از خاطر آن ها دور می کند.

امید و ترغیب به تلاش برای دست یابی به موفقیت های تحصیلی تنها چیزی است که معلمان و والدین به سفره ذهن خلاق دانش آموزان می گسترانند اما همه این خبرهای نوید بخش باعث نمی شود غصه والدین و دانش آموزان و گرانی نوشت افزار در اولین روزهای سال تحصیلی جدید را فراموش کرد.

یکی از مغازه داران نوشت افزار در گمیشان گفت: تامین معاش ما در گرو فروش بیشتر است اما خانواده های گمیشانی قدرت خرید بالایی ندارند و اگر کمک های نیکوکاران و بسته های حمایتی در اختیار آنان قرار نگیرد، بسیاری از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید بدون دفتر و مداد خواهند ماند.

وی که راضی به بردن نامش نشد، اظهار داشت: علاوه بر گرانی نوشت افزار، مردم گمیشان همچنان گرفتار معضلات ناشی از سیل هستند و در شرایط سخت اقتصادی فعلی به جای خرید نوشت افزار برای فرزندان خود ترجیح می دهند پول ها را صرف تکمیل خانه های آسیب دیده کنند.

وی تاکید کرد که نوشت افزارهای اهدایی خیرین و نهادهای دولتی کمک بسیار زیادی به مردم منطقه کرده اما سطح پایین درآمد مردم و گرفتاری ناشی از ترمیم خانه های آسیب دیده از سیل ضرورت تداوم این کمک ها را بیشتر می کند.

قربان محمد گرکز والدین یکی از دانش آموزان آق قلایی گفت: در سیل آسیب چندانی به منزل مسکونی من نرسید و با تعمیراتی جزیی خانه ام قابل سکونت است اما به دلیل درآمد کم و استفاده همه اندوخته هایم برای رفع مشکلات سیل، در تامین هزینه تحصیل و نوشت افزار و کیف و کفش دو فرزندم ناتوان هستم.

وی گفت: کارخانه محل کارم به دلیل آبگرفتگی زیاد ناشی از سیل چند ماه تعطیل بود و درآمدم محدود به بیمه بیکاری شد و به همین دلیل نتوانستم پولی برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندانم ذخیره کنم.

در هفته های اخیر، خبر توزیع گسترده بسته های کمک آموزشی در مناطق سیل زده گلستان منتشر شد اما هم‌گرایی ناکافی بین نهادهای خدمات رسان و خیرین سبب شد تا با وجود حجم بالای اقلام توزیعی، این کمک ها به درستی توزیع نشده و به صورت متوازن در اختیار نیازمندان قرار نگیرد.

در زمان وقوع بلایای طبیعی اقدامات جزیره ای و منفک نهادهای امداد و خدمات رسان در تهیه و توزیع اقلام مورد نیاز مردم امری طبیعی و پذیرفتنی است اما با گذشت ۶ ماه از وقوع سیل، نبود انسجام کافی و همپوشانی در توزیع کمک ها کمی عجیب است.

 

بنیاد برکت، کمیته امداد، بهزیستی، سپاه، بسیج و آموزش و پرورش از جمله نهادهایی هستند که در آستانه بازگشایی مدارس به تنهایی و یا با کمک گرفتن از ظرفیت خیرین مبادرت به توزیع هزاران بسته نوشت افزار در مناطق سیل زده گلستان کردند.

 مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد که بخشی از کمک ها گرفتار هم پوشانی بین دستگاهی شده و عدالت در توزیع این اقلام را با چالش روبرو کرده است به طوری که تعدادی از دانش آموزان و خانواده ها به میزان آگاهی بیشتر و دسترسی به اخبار این حوزه، بیش از سایرین به نوشت افزارهای اهدایی دسترسی داشتند و به طور عمده ساکنان مناطق دورافتاده بهره زیادی از هدایا نبردند.

مدیر کل آموزش و پرورش گلستان به تلاش این اداره کل برای رفع برخی دغدغه های بهداشتی دانش آموزان در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت : برای ارتقای بهداشت مدارس و سلامت دانش آموزان، ۹۰۰ بسته بهداشتی با اولویت مناطق سیل زده راهی مدارس استان شد.

احسان گوهری‌راد افزود: این بسته ها شامل مسواک، حوله و مواد شوینده بهداشتی با اعتبار بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال بوده است.

 مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در ادامه به اجرای طرح های ویژه در مدارس مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: امسال آموزش و پرورش استان ۲ میلیارد ریال برای تخفیف کتب درسی دانش آموزان سیل زده شهرستان های آق قلا، گمیشان و گنبدکاووس اختصاص داده که این تخفیف به تشخیص مدیر آموزش و پرورش شهرستان و مدیر مدرسه در اختیار دانش آموزان آسیب دیده از سیل قرار خواهد گرفت.

 از سوی دیگر با دستور وزیر آموزش و پرورش ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز سیستم گرمایشی مدارس آسیب دیده از سیل به آموزش و پرورش گلستان اختصاص یافت.

در جریان سیل ابتدای امسال ۳۲۶ مدرسه گلستان آسیب دید که از این تعداد ۲۸۰ مدرسه به بهسازی احتیاج داشت که کار تعمیرات آن به پایان رسیده است.

 ۲۴ مدرسه استان نیز در جریان سیل به طور کامل تخریب شد که از این تعداد ۱۷ مدرسه در حال ساخت است و مناقصه ساخت هفت مدرسه دیگر هم انجام شد.

همین حمایت های امید بخش است که سیل زدگان گلستان و به خصوص کودکان و نوجوانان را سرپا و امیدوار نگه داشته است؛ دانش آموزانی که از دیروز پشت میز و صندلی کلاس های درس نشستند تا دلگرم از پشتیبانی های همیشگی و چشم انتظار به روزهای خوش آینده، الفبای قدرشناسی و مهربانی را مشق بنویسند.

ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار