در نشست «ضرورت توجه به توسعه روستاها» بر غفلت دستگاه‌های متولی درتوجه به ظرفیت‌ روستاهای استان درزمینه اشتغال و توسعه تأکید و ازنداشتن برنامه مدون برای توسعه پایدار روستاها انتقاد شد.

غفلت از ظرفیت‌ روستاهای گلستان/برنامه‌ای برای توسعه پایدار نداریم

به گزارش گلستان ۲۴؛ صبح سه شنبه به همت حزب اراده ملت نشستی با عنوان «ضرورت توجه به توسعه روستاها» با حضور برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران برگزار شد.

در این نشست به برخی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در روستاهای استان اشاره و تأکید شد؛ مدیران اجرایی استان دغدغه توسعه پایدار روستاها را ندارند و از ظرفیت‌های روستاها در حوزه‌های مختلف در جهت توسعه و اشتغالزایی در روستاها بهره نبرده اند. همچنین در این نشست به نگاه مسئولان و مدیران اجرایی در توسعه روستاها انتقاد شد.

دبیر حزب اراده ملت استان گلستان در این نشست اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی احزاب مطالبه‌گری و پیگیری حل مشکلات مردم است اما تا صحبت از احزاب می‌شود نگاه‌ها به جنبه کارکرد سیاسی احزاب معطوف می‌شود.

امید شریفی به هدف برگزاری این نشست اشاره و بیان کرد: هدف از تشکیل این نشست این بود که تعیین و تبیین بشود که چرا اصرار داریم که باید روستاهای توسعه داشته داشته باشم و اساساً تعریفی که از روستاهای توسعه یافته داریم چیست؟

وی افزود: در این نشست همچنین تلاش داریم تأثیر توسعه روستاها بر جوامع شهری مورد بررسی قرار داده چرا که معتقدیم رشد سریع شهرهای استان آسیب‌هایی را به همراه داشته که باعث شده این شهرها از اقدامات زیربنایی جا بمانند.

در ادامه مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری گلستان گفت: ۴۶.۶ درصد جمعیت استان گلستان در روستاها ساکن هستند و گلستان رتبه دوم روستانشینی در کشور را داراست.

علی نصیبی یادآور شد: اگر در سال‌های اخیر روستاهایی همچون جلین، قرق، سنگدوین، مزرعه، نگین شهر، دوزین، صادق آباد و گلیداغ به شهر تبدیل نمی‌شدند هم اکنون بیش از نیمی از جمعیت استان روستانشین بودند.

وی با تأکید بر اینکه در برنامه‌ریزی مرتبط با توسعه، توسعه استان بدون توسعه روستاها میسر نیست، بیان کرد: هرچند آب، برق، گاز و جاده از نیازهای اساسی روستاهاست اما خارج از نگاه به دولت‌ها ، توسعه زیرساختی روستاهای گلستان پس از استقلال این منطقه از مازندران شتاب یافته است.

راه اندازی ۶۹۹۵ بنگاه اقتصادی روستایی

مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری گلستان ادامه داد: این نقد را می‌پذیریم که گلستان برای رسیدن به توسعه روستایی مطلوب راه درازی در پیش دارد اما تاکنون گام‌های  خوبی هم برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از استقلال گلستان، ۸۷ روستای شهرستان مراوه تپه یک متر راه آسفالته نداشتند، اضافه کرد: در بحث اشتغال روستایی هم در استان گام‌های خوبی برداشته شده و در یکسال اخیر ۶ هزار و ۹۹۵ بنگاه اقتصادی روستایی راه‌اندازی شده است.

 

وی با بیان اینکه سهم گلستان از اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی تسهیلات اشتغال روستایی کشور ۳۲۰ میلیارد تومان بود که حدود ۶۳۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم، خاطرنشان کرد: گلستان تا قبل از سیل و رانش ابتدای سال جزو استان‌های برتر کشور در حمایت از اشتغال روستایی بوده است.

به گفته نصیبی تجربه نشان می‌دهد روستاهای موفق استان با اعتبارات و واریزی به موفقیت دست نیافتند بلکه مشارکت مردوم و نیروی انسانی موفقیت روستاها را رقم زده است.

در ادامه فرماندار آزادشهر با اشاره به اینکه از ۵۱ روستای شهرستان ۱۰۰ درصد آن‌ها برق و آب شرب دارند اما روستاهای محور خوش ییلاق گازرسانی نشده‌اند، گفت: اقتصاد شهرستان بر پایه کشاورزی استوار بود اما در سال‌های اخیر توسعه صنعتی را هم به جد پیگیری کردیم و تسهیلات خوبی در این حوزه پرداخت شد.

سیدرسول حسینی افزود: این شهرستان ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری دارد اما هنوز به مقصد گردشگری تبدیل نشده و تلاش داریم با توسعه بوم‌گردی‌ها در روستاهای این شهرستان در این حوزه هم پویا عمل کنیم.

همچنین فرماندار کردکوی هم به ظرفیت بالای روستاهای ییلاقی این شهرستان در حوزه گردشگری اشاره و بیان کرد: پتانسیل‌های خوبی در این حوزه داریم اما عده‌ای مانع شده اند و نتوانستیم از بحث گردشگری شهرستان بهره ببریم.

ابراهیم قدمنان تأکید کرد: اینکه چرا منابع طبیعی و گردشگری اجازه نمی‌دهند از ظرفیت‌های گردشگری در جذب توریسم به ویژه گردشگر خارجی بهره ببریم سوالی است که همچنان پیگیر آن هستیم و تلاش داریم مشکل را حل کنیم.

وی به موضوع اشتغال روستایی شهرستان هم اشاره و تصریح کرد: سهم کردکوی از اعتبارات اشتغال روستایی ۱۵ میلیارد تومان بود اما ۲۳.۵ میلیارد تومان تسهیلات روستای پرداخت و رتبه نخست استان در این حوزه را کسب کرده و ۱۸۰ درصد رشد اشتغال در روستاهای شهرستان را شاهد بوده ایم.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار