فعال حوزه گردشگری گلستان تورهای غیرمجاز را آفت طبیعت گردی استان می داند و معتقد است ظرفیت های گردشگری گلستان به خوبی معرفی نشده است.

تورهای غیرمجاز آفت طبیعت گردی گلستان/ظرفیت ها را خوب معرفی نکردیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ طبیعت چهارفصل گلستان زمینه گردشگری را بسیار پررونق کرده و یکی از فرصت های خوب این بخش طبیعت گردی است. به همین دلیل تورهای گردشگری بسیاری هم در استان فعالیت می کنند و هر ساله در فصول مختلف سال گردشگران زیادی با کمک این تورها از نقاط مختلف استان بازدید می کنند. در کنار نقاط قوت مشکلاتی هم پیش روی تورهای گردشگری است. با مهدی قزوینی، یکی از فعالان این عرصه که از چهره های شناخته شده در فضای مجازی است گفتگو کردیم تا درباره شرایط و راهکارهای بهبود گردشگری استان بحث کنیم. در این مصاحبه در رابطه با اثرات منفی تور های غیر مجاز بر رونق گردشگری و حضور گردشگر هم بحث کردیم.

* از چه سالی جذب طبیعت گردی شدید؟

من اکنون ۲۴ سال دارم و از ۹ سالگی به همراه پدرم که گروه کوهنوردی داشت طبیعت گردی و کوهنوردی را آغاز کردم. اولین صعودم به سبلان در ۹ سالگی بود سپس سال ۹۰ وارد تیم امداد و نجات شدم و سال ۹۳ و ۹۵ هم به دماوند صعود کردم.

* از سختی های تورلیدری بگویید.

در کار ما با مسافرهایی سرو کار داریم که هر کدام شخصیت و سلیقه متفاوتی دارند و باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که به همه مسافران خوش بگذرد و از سویی دیگر باید حواسمان به همه باشد تا نیازها و مشکلات آن ها در زمان کوتاه برطرف شود. نگرانی هایی هم درباره اتفاقات ناگوار و پیش بینی نشده، وضعیت جاده، آب و هوا و سلامت خودرو وجود دارد که سعی می کنیم تا حد زیادی آن ها را پیش از هر سفر برطرف کنیم.

* آینده شغلی خود را چطور می بینید؟

آینده روشنی می بینم. به علت پتانسیل بالایی که ایران و علی الخصوص استان گلستان دارد ظرفیت های گردشگری استان همچنان جای کار بسیاری دارد. البته به شرط اینکه دستگاه های مربوط نظارت بیشتری بر گروه های غیرمجاز داشته باشند تا گردشگری سالم و بدون تخریب را توسعه دهیم.

* اصلا چرا باید گروه مجوز داشته باشد؟

تورلیدری که دارای کارت هست دوره های مخصوص را گذرانده و محتوای برخی از این دوره ها برای تامین سلامت مسافر و حفاظت از طبیعت است. دوره هایی مثل کمک های اولیه، شناخت اکوسیستم، دانستن فصل های جفت گیری حیوانات و مانند این ها را طی می کنیم تا هم امنیت را بیشتر تامین کنیم و هم شرایط مناسبتری را برای گردشگر فراهم کنیم. همینطور یاد می گیریم چطور یک سفر را مدیریت کنیم.

* از تاثیرات گروه های غیر مجاز بر گردشگری بگویید.

متاسفانه همچین گروه هایی در استان زیاد هستند. تاثیرات منفی زیادی هم بر گردشگری دارند. مثل آوردن قلیان و یا مشروبات الکی که هم به طبیعت صدمه می زنند و هم طبیعت گردان را زیر سوال می برند و هم اعتبار تورهای گردشگری را کم می کنند. این تورها اعتبار گروه های مجاز که بیمه دارند و با آژانس های گردشگری همکاری می کنند را پایین می آورند. موارد دیگر اینکه بردن باند و سیستم صوتی به طبیعت باعث صدمه به طبیعت و آزار حیوانات می شود و این یکی از تاثیرات تورهای غیرمجاز است.

* دغدغه شما به عنوان تورلیدر چیست؟

کمبود امکانات بهداشتی و تفریحی در استان یکی از چالش های گردشگری است. اقامتگاه در سطح شهر گرگان نداریم و حد فاصله اقامتگاه های بوم گردی که وجود دارد هم با خودرو حدود ۴۵ دقیقه است و این بر صنعت گردشگری استان تاثیر می گذارد.

* پتانسیل گردشگری استان گلستان رو چطور می بینید و آیا از پتانسیل موجود به درستی استفاده شده است؟

از نظر من پتانسیل گردشگری استان بالاست اما متاسفانه لیدر محلی برای توضیح بافت های قدیمی به مسافران کم داریم.

* میزان همکاری دستگاه ذی ربط با گروه های گردشگری به شکل است؟

همکاری دارند اما کم و در زمینه متوقف کردن تور های غیر مجاز باید جدی تر وارد عمل بشوند.

* همه گروه ها ملزم به بیمه کردن مسافران هستند؟

بله تمامی گروه ها باید مسافران را بیمه کنند. اما متاسفانه بیمه ای که تحت عنوان بیمه مسئولیت به تورلیدر ها ارائه می شود مواردی مثل گزیدگی، تصادف و پارگی را شامل نمی شود و این ها اتفاقاتی است که احتمال وقوع بیشتری در سفرهای گردشگری بخصوص طبیعت گردی دارد.

* به کسانی که می خواهند تورلیدر شوند چه توصیه ای داری؟

پیشنهاد می کنم چند سفر با گروه های فعال داشته باشند تا از شرایط کاری، استرس و کار لیدری از نزدیک آشنا شوند. سپس اگر توانایی لازم را در خود دیدند کار را از طریق قانونی و با کسب مجوز آغاز کنند در غیر اینصورت بهتر است یک مسافر خوب باشند.

* حرف آخر:

در طبیعت چیزی جز رد پا نگذاریم و چیزی جز عکس برنداریم.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار