پاهای خاکی از نجف تا کربلا؛

چهل هزار زائر گلستانی در کنار میلیون زائر از سرتاسر جهان در انتظار اربعین با پای برهنه خود را از نجف تا کربلای معلی طی میکنند تا گر نتوانستند در روز عاشورا در کربلا باشند، اکنون خونخواه سید الشهدا و همه آزادگان جهان باشند.

خادمی سید الشهدا آرزوی مسلمانان/هزاران زائر گلستانی درانتظار زیارت

به گزارش گلستان ۲۴؛ قدم به راه اهل بیت که بگذاری دیگر قدم هایت مال خودت نمی شود .برگزیده می شوی و میری و می آیی و خدمت می کنی اما نه خسته می شوی و نه شکویه ای میکنی .انگار کسی دیگری تو را میبرد .

فقط چند روز به اربعین حسینی مانده است میلیون ها زائر از ایران و گوشه گوشه جهان ره توشه ای برداشتند و خود را به عراق  رساندند و اینروزها را به عزاداری  و پیاده روی از نجف تا کربلا طی طریق می کنند .

ظهر اربعین که می شود کربلا قیامت به پا می شود همه به خونخواهی سید الشهدا و یارانش قیام می کنند.همه جا سیاه پوش است .چهل از شهادت مردان خدا می گذرد مردانی که دربرابر کفر مطلق ایستادگی کردند، دربرابر ظالمان جور، اما انچه در تاریخ ماند روسیاهی جلادانی بود که حتی قبری از آنان نماند ودر عوض بارگاه ملکوتی برای مرد آزادگی جهان سید الشهدا و یارانش در زمین برپا شد که هرساله میلیون ها عاشق را به حضور می طلبد .

پاها که به خاک کربلا می رسد و چشم ها به بین الحرمین ناخودآگاه به ارادت تعظیم می کنی و بخاک می افتی این رسم همه زائران است چرا که عظمت سید الشهدا(ع) و عباس بن علی (ع) خضوع  و ارادت را به ذهنت می آورند و سلام می دهی و سیل اشکت روان می شود و آهی ازاعماق وجودت می کشی که ای کاش  آن روز در عاشورا بودی .

زائران دسته دسته میرسند و هیئت های عزاداری  و تعزیه خوانی و کاروان اسرا واقعا دیگر سینه ها تاب نمی آورد.

به گفته محمد رحیم ملاح جانشین حج و زیارت گلستان ، افزون بر ۳۹ هزار و 600 گلستانی در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که با  افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بودیم.

صدای پای زائران می آید و موکب ها برپا می شود ، هزاران موکب ایرانی و عراقی به زائران خدمت رسانی می کنند و در این راه  از هم پیشی می گیرند.خادمی اهل بیت آرزوی همه مسلمانان است.

از شستشوی پای زائران تا ماساژ بدن و پذیرایی . نذرهایی که همه ساله به عشق امام حسین(ع) انجام می شود.

تنها از استان گلستان 16موکب در شهرهای کربلا، سامرا، نجف، مهران و حرم طفلان مسلم در ایام اربعین به زائران خدمت رسانی می کنند.
این موکب ها علاوه بر اسکان و تغذیه، خدماتی مانند کفاشی، خیاطی، آرایشگری، پزشکی و غیره را انجام می دهند.

در گفتگو خبرنگار ما با زائران گلستانی این موکب ها نحوه خدمات مطلوب گزارش شده است و گفته می شود، حتی مهمانان خارجی نیز به موکب های ایرانی سر می زنند و شب ها را در آنجا بیتوته می کنند.فعالیت های فرهنگی موکب های استان هم در کنار خدمات دیگر انجام می شود.

برای نخستین بارهم دو گروه تعزیه‌خوان از استان گلستان در ایام اربعین اعزام شدند که در مسیر پیاده‌روی به سمت شهرهای زیارتی عراق مستقر خواهند شد.

موکب آستان مقدس امامزادگان استان گلستان هم در مرز مهران برپا شده است و اداره کل اوقاف گلستان با همکاری خیران و واقفان نیک‌اندیش و مشارکت اوقاف استان روزانه به بیش از 10 هزار نفر خدمات‌رسانی می‌کنند.

در ایام برپایی این موکب روزانه خدماتی مانند پذیرایی، اسکان، خدمات فرهنگی، اقامه نماز جماعت، اجرای طرح نایب الشهید و برگزاری تعزیه و نمایش‌های آیینی در این موکب به زائران ارائه می شود.

به گفته صفرمعراجی، تاکنون 92 کامیون امکانات و مواد غذایی موردنیاز برای برپایی این موکب‌ها به مهران و عراق اعزام شده است. 28 نفر از نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان گلستان نیز برای ارائه خدمات پزشکی و امدادرسانی به زائران اربعین اعزام شدند.

تسهیل بازگشت زائران گلستانی

در حالی که ازدحام جمعیت در آستانه اربعین حسین در مرز ایران و عراق و در شهرای نجف و کربلا زیاد است و مسئولان همواره برای بازگشت سریعتر زائران اطلاع رسانی می کنند، مهدی میقانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان  هم گفته است؛ حداکثر توان و ظرفیت بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان برای انتقال زائران اربعین حسینی (ع) از مرز مهران و استان همدان به کارگرفته می‌شودو تاکنون 233دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران استان به مرز مهران تدارک دیده شده است.

وی در جلسه هماهنگی ویژه اعزام زائران اربعین به مرز مهران  بیان کزد: 9 اکیپ راهداری و حمل و نقل استان در قالب 27 نفر از 24 مهرماه و همزمان با ایام اوج رفت تا 29 مهرماه اوج برگشت زائران، برای نظارت بر ناوگان اتوبوسرانی و راهنمایی و رسیدگی به شکایات احتمالی زائران به مرز مهران و شهرهمدان اعزام می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: از این اکیپ‌ها 6 اکیپ در پایانه برکت و در نقطه صفر پایانه مرزی مهران و 3 اکیپ نیز در همدان بعنوان شهر واسطه (پس‌کرانه) مستقر خواهند شد.

وی ادامه داد: هرچند با اعزام سرویس‌ها به سمت مهران و همدان با مشکلاتی روبرو خواهیم شد اما براساس شیوه‌نامه جابه‌جایی زائران، تکالیفی به ما شده است که تلاش می‌کنیم آنها را به نحو مطلوبی به سرانجام برسانیم.

/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار