درس کربلا؛ درس بصیرت و ولایت پذیری ست

خلاصه مطلب، با نگاه به واقعه کربلا صحنه های زیبایی بچشم می خورد که هر یک بسیار صحنه ی انسانیت،شرف،مردانگی و.. را به تصویر کشیده است.در قیام عاشورا سپاه امام حسین(ع) محل اجتماع افرادی بصیر از همه اقشار حتی بانوانی مثل ام وهب است که وظیفه خویش و موقعیت تاریخی این قیام را به درستی درک کردند. دانستند که چه می خواهند و برای رسیدن به هدف خویش جانفشانی نمودند. به جرات می توان گفت صحنه جانگداز عاشورای سال ۶۱ه.ق، محصول فقدان دو مفهوم تاریخ ساز "بصیرت و زمان شناسی"بود.

حسین (ع)معیار سنجش بصیرت مسلمانان

عاشورا

حسین (ع)معیار سنجش بصیرت و ایمان مردم کوفه شد. مردمی که ابتدا با دعوت از امام و درخواست یاری می کنند . سپس در چند قدمی رسیدن به خواسته ها دنیا طلبی بر ایمان آنان چیره می شود. بطوریکه مولایشان را به دنیا می فروشند. بصیرت و نگاه به آن دوران نشان می دهد که ضعف ایمان باعث بی بصیرتی و سنگ شدن دلها می شود.دنیا طلبی و بی بصیرتی انسانها مربوط به دوره خاصی نمی شود . همچنانکه در عصر حاضر هم بی بصیرتی و ضعف ایمان باعث دور شدن از اسلام واقعی و اسلام محمدیست.بنابراین با نگاه به تاریخ عاشورا می توان معیار و عیاربصیرت و ایمان را  سنجید. حال سوال اینجاست عیار شما چند است؟؟؟عیار بصیرت را با حمایت از ولی زمان بسنجید.

به گزارش گلستان 24،با نگاه به واقعه کربلا صحنه های زیبایی بچشم می خورد که هر یک بسیار صحنه  ی انسانیت،شرف،مردانگی و.. را به تصویر کشیده است.در قیام عاشورا سپاه امام حسین(ع) محل اجتماع افرادی بصیر از همه اقشار حتی بانوانی مثل ام وهب است که وظیفه خویش و موقعیت تاریخی این قیام را به درستی درک کردند. دانستند که چه می خواهند و برای رسیدن به هدف خویش جانفشانی نمودند. به جرات می توان گفت صحنه جانگداز عاشورای سال ۶۱ه.ق، محصول فقدان دو مفهوم تاریخ ساز "بصیرت و زمان شناسی"بود.صبوری دو بازوی پرچمداران بصیرت و حقیقت
عوامل کمرنگ شدن دینداری در جامعه ی آن روز، یکی از مهمترین موارد شناخت بصیرت در نهضت عاشوراست. امام حسین(ع) با جامعه ای روبرو شد، که در آن دین لقلقه زبان ها و بازیچه دنیازدگی سیاست بازان می شود. عابدان ظاهربین را آنگونه مسخ کرده،که همواره در یک جا می چرخیدند و گامی به پیش نمی بردند.

بصیرت با صبر رابطه ای بسیار نزدیک دارد . اطاعت پذیری  از ولی و اعتقاد به سخنان و هدایت ولی، صبر همراه ایمان می طلبد. صبوری دو بازوی پرچمداران بصیرت و حقیقت است. چنانکه حضرت زینب(س) پس از مصائب کربلا و در حال اسارت در مقابل ابن زیاد، محکم و استوار ایستاد و فرمود: " من (در کربلا) جز زیبایی ندیدم!!!

سرچشمه زلال بصیرت در دست عالمان ربانی
مقام معظم رهبری می فرمایند: «اگر اعلم علما هم باشید و زمانتان را نشناسید و ندانید ترفندهای استکبار و نیز مشکلات جامعه چیست، نمی‌توانید برای جامعه اسلامی‌تان مفید واقع شوید».شناخت را حق و جدا شدن از باطل بسیار سخت است. در زمان امامان معصوم  بویژه امام حسین(ع) عدم شناخت از ولی زمان و بی بصیرتی باعث شد، که قاتل امام حسین(ع) فردی باشد که حاقظ قرآن بوده و نماز شبش را ترک نمی کرده، پس شناخت حق از باطل فن می خواهد که ولی زمان آن را روشن می کند. درجامعه امروزی که جهان اومانیسم یعنی قرارگرفتن انسان درمقابل خداگرایی و تکیه به عقل گرایی است.اومانیسم وسیله ای برای رسیدن به منافع بیشترواستعمار بهتردردست استعمارگران قرار می گیرد.،علم به بصیرت و شناخت حق از باطل بسیار سخت است.سرچشمه زلال بصیرت در دست عالمان ربانی است که دیگران برای شناخت راه هدایت و نجات، باید در مقابل آنها زانوی ادب بر زمین بزنند. این علماء که مصداق اتمّ آنها ائمه معصومین(ع) هستند، نقطه اتکای جامعه اسلامی هستند و عوام جامعه باید منتظر پیام آنها بوده به دنبالشان حرکت نمایند. لذا اگر در آن زمان عده ای که متحیر در تشخیص حق از باطل بودند به امام زمان خویش به عنوان« مصباح الهدی و سفینة النجاة» متمسک می شدند از ورطه نابودی و هلاکت نجات می یافتند.

به راستی اموی هستی یا حسینی ؟؟

اگر به عزاداری واقع کربلا می پردازیم . درس کربلا درس بصیرت، اطاعت ،شجاعت،وفاداری و.. از همه مهمتر درس ولایت پذیری یست.هرچند حق بودن را حسین (ع)همچون آفتاب برای عده ای از خواص روشن بود اما دنیاطلبی، ترس، زمان نشناسی و سکوت آنان، تیغ شمر را برای بریدن گلوی فرزند پیامبر صیقل داد. نقش دیگر بصیرت «عبرت آموزی» و «انذارپذیری» است اهل بصیرت به سبب عبرت گیری و پندآموزی از هر رخداد و حادثه ای هر تهدیدی را به فرصت تبدیل می کند. اطاعت پذیری از ولایت که سرچشمه هدایت به حق است می تواند بهترین و اصلی ترین راه باشد.

کربلا برای این نبود که در تاریخ ثبت شود. و دیگر هیچ!! کربلا درس دارد. تاریخ کربلا اهداف کربلا زنده است.

زیرا فتنه زنده است. ظالم زنده است.تنها بصیرت و زمان شناسی می تواند کمک حال ما باشد.چرا که؛"کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" ست. فتنه ها هر روز هست و بصیرت انسان تعیین کننده اموی بودن یا حسینی بودن اوست. به راستی اموی هستی یا حسینی؟؟؟ راهت را بشناس و حرکت کن.انتهای پیام/

رقیه بشارت نیا

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار