به زعم برخی از کارشناسان، گرگان در زیرساخت های عمرانی و زیربنایی ضعیف است و باید اولویت بندی در اجرای پروژه ها لحاظ شود.

سرگردانی برای آینده گرگان/پروژه های پوپولیستی دردی را دوا نمی کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ یکی از مباحث مهم پیرامون مسائل شهری، مفهوم توسعه پایدار شهری است که باید مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم گیری های عقلایی، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی باشد.

تصمیماتی که در شهرداری و شورای شهر گرفته می‌شود چه در زمینه انتخاب‌ها و چه مصوبات قطعاً در آینده شهر مؤثر بوده و حداقل تا یک دهه، زندگی و آینده شهر را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین سرمایه گذاری ها باید به نحو احسن انجام شود.

در چند سال اخیر در شهر گرگان پروژه هایی مانند آبشار صخره ای، آبنمای ماتریسی، سایت بالن سواری انجام شده که به اذعان برخی از کارشناسان، بازخورد مناسبی نداشته است.

پروژه هایی که از قِبل عوارض شهری و فروش املاک اجرا شده و طبق نطق پیش از دستور یکی از اعضای شورای شهر گرگان «مدیریت شهری با اجرای چنین طرح‌هایی چوب حراج بر املاک شهرداری زده که تداوم آن آینده شهر را با مشکل روبرو می کند».

مدیریت شهری پاسخگو باشد

پژوهشگران و کارشناسان مدیریت شهری تأکید دارند که مدیریت شهری به دلیل این که منابع مالی خود را مستقیم از دسترنج مردم دریافت می‌کند بنابراین باید بی‌درنگ و بیش از هر نهادی پاسخگو باشد.

یکی از پروژه های اجرا شده در گرگان آبشار مصنوعی است که در صحن شورا با یک میلیارد تومان مصوب ولی با هزینه ای بالغ بر چهار میلیارد تومان در محور جنگلی ناهارخوران افتتاح شد و هنوز بیش از یک میلیارد تومان برای تکمیل آن اعتبار نیاز است.

آبنمای ماتریسی که در بدو بهره برداری با اما و اگرهایی در خصوص سلامتی کودکان روبرو بود و سپس به دلیل اصلاحات و تعمیرات خاموش شد و اکنون به گفته مسئول روابط عمومی شهرداری گرگان به دلیل حفظ حرمت ماه محرم و صفر و طراحی حصارکشی برای فصل سرما تعطیل شده است.

سایت بالن سواری هم به گفته رئیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری گرگان بعد از پرواز آزمایشی بالن، هنوز مجوز قطعی برای پرواز ندارد.

اولویت ها رعایت شود

در خصوص پروژه های شهرداری گرگان با کارشناس ارشد مدیریت شهری گفتگو کردیم، طاهر اسدی به خبرنگار مهر گفت: ساخت مراکزی مانند سایت بالن سواری و آبشار صخره ای در حوزه گردشگری شهری بی تأثیر نیست اما اگر بخواهیم نقش این مراکز را در شهر گرگان در نظر گرفته و اولویت بندی کنیم به نظر می رسد که اگر شهرداری در بخش های زیربنایی و عمرانی سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد در درازمدت بازخورد بهتری خواهد داشت.

وی افزود: نیاز به ایجاد جذابیت های شهری لازم است اما در شهری که هنوز در حوزه زیرساخت ها ضعیف بوده اجرای این اماکن جزو اولویت ها نیست تا بتواند روند جذب گردشگر را بهبود ببخشد.

اسدی گفت: اگر تمرکز فعالیت های شهرداری به سمت توسعه شبکه معابر، بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی و مانند این ها برود بیشتر می تواند به توسعه شهر کمک کند.

وی توضیح داد که مثلاً ایجاد بی آر تی در سنوات قبل در شهر گرگان مطرح شد اما با گذشت مدت زمان طولانی همچنان در اما و اگر بسر می برد.

اسدی با بیان این که اجرای آبشار مصنوعی، آبنمای ماتریسی و مسائلی از این اولویت چندم است، تصریح کرد: این موارد اگر چه ممکن است از نظر ظاهری، شکل و شمایل خوبی داشته و چهره شهر را دگرگون کند اما زمانی که زیرساخت ها مناسب نباشد گردشگران خاطره خوبی را با خود به یادگار نمی برند.

گردشگری صادرات نامرئی است

وی افزود: گردشگری صادرات نامرئی است و اگر مسافر در شهر احساس آرامش کند بازخورد آن را در جذب گردشگر خواهیم دید.

اسدی ادامه داد: ایجاد پروژه هایی مانند آبشار صخره ای ممکن است خوشایند افکار عمومی باشد اما کار زیربنایی نیست و ارزیابی اقدامات باید توسط کارشناس صورت گیرد.

وی متذکر شد: بارها بارها گفته شده که به دلیل مراجعات مردمی فشار زیادی روی ناهارخوران است و در مقابل چند فرصت و موقعیت موازی جایگزین وجود دارد که می توان با توسعه زیرساخت ها فشار را از روی طبیعت ناهارخوران برداشت.

اسدی عنوان کرد: به عنوان مثال تپه هزارپیچ، تپه قلعه خندان و بافت تاریخی قابلیت خوبی در این زمینه دارد که باید به آن ها بیشتر توجه شود و می توان با بردن امکانات به این مناطق زمینه جذب گردشگر را فراهم کرد.

آستانه تحمل ناهارخوران پر شده است

وی اظهارکرد: آستانه تحمل ناهارخوران چه به لحاظ حمل و نقل و توان محیطی پر شده است و باید با این نگاه، کارها و برنامه ها را پیگیری کرد.

هم اکنون حداکثر هزینه ای که گردشگر در گرگان انجام می دهد خرید چیپس و پفک استاسدی تصریح کرد: شهرداری می توانست اعتبار آبشار صخره ای را که از جیب مردم شهر تأمین شده در زمینه پارک مسافر که یکی از مصادیق زیرساختی گردشگری است، هزینه کند.

وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر گردشگران به دلیل هوای مناسب ناهارخوران به گرگان آمده بدون اینکه هیچ آورده ای برای شهر داشته باشند.

اسدی با تأکید بر این که باید در این زمینه مطالعات جدی انجام شود، اضافه کرد: باید به طرق مختلف برنامه ریزی کرد تا گردشگر مدت بیشتری در شهر بماند و گرگان فقط خوابگاه گردشگر نباشد.

وی گفت: حداکثر هزینه ای که اکنون یک گردشگر در گرگان انجام می دهد خرید چیپس و پفک است و باید با مطالعه راهکاری اندیشید که هر مسافر با خود پول وارد شهر کرده و حضور وی توام با استهلاک و فشار بر منابع محیطی و امکانات نباشد.

استفاده از فضاهای بلااستفاده

یک کارشناس ارشد طراحی شهری هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: علاوه بر تعریف فضاهای کاربردی جدید باید از ظرفیت های شهر هم که در سال های قبل ساخته شده، استفاده کرد.

مریم سعادت فر به سرمایه های بلااستفاده مانند رستوران گردان و واحدهای تجاری المان میدان بسیج، رستوران زعفران، فرهنگسرا و غیره اشاره کرد و گفت: می توان با برنامه ریزی درست و برطرف کردن مشکلات اداری این پروژه ها از این ظرفیت ها که خاک می خورند، در توسعه شهر بهره گرفت.

وی با بیان این که اقدامات عمرانی و زیربنایی باید پیوست فرهنگی داشته باشد و حتماً به آثار و تبعات فرهنگی آن هم توجه شود، تأکید کرد: پیوست فرهنگی نه به عنوان رفع تکلیف بلکه به عنوان ضرورت باید انجام شود.

به زعم کارشناسان توسعه پایدار باید بر همه جنبه ها تمرکز داشته باشد تا بتواند با فرهنگ و ارزش های مردمی سازگار بوده و هویت جامعه را حفظ کند.

توسعه پایدار یک اتفاق یا رویداد نیست که یکباره اتفاق بیافتد، بلکه یک فرایند پویا و هدفمند است که در طول زمان و با برنامه ریزی تحقق می یابد و هدف آن ارتقاء سطح حیات انسان است و نیاز به هوشمندی، تجربه، شناخت و خلاقیت دارد.

بنابراین مدیریت شهری گرگان می تواند با بهینه مصرف کردن منابع و در نظر گرفتن پیوست های فرهنگی و اجتماعی پروژه ها موجب افزایش بهره وری آن ها شده که خود این امر بهبود شرایط زیستی به معنای رفاه اجتماعی و شهروندی را به همراه خواهد داشت.

شهر پدیده ای چند بعدی، پیچیده و پویاست و برنامه ریزی دقیق و کامل برای تمام عناصر آن امری دشوار است و بر همین اساس به منظور دستیابی به یک وضعیت پایدار واقعی در شهرها، تدوین سیاست هایی جهت حصول به شهرهای پایدار ضروری است.

ممکن است این نگاه در شهرداری گرگان وجود داشته باشد اما باید آن را بیش از گذشته تقویت کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار