قائم مقام مدیر کل بهزیستی گلستان گفت: در گلستان بالغ بر هفت هزار و ۵۰۰ نفر مشکلات بینایی دارند و جزو ۶ استان اول در در زمینه اختلالات بینایی هستیم.

۷۵۰۰ نفر درگلستان اختلال بینایی دارند/رتبه ششم گلستان در نابینایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ سید امیر میرفندرسکی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سالشمار جمهوری اسلامی ۲۳ مهرماه برابر ۱۵ اکتبر روز عصای سفید نامگذاری شده تا به واسطه این روز رفع تبعیض و رفتار عدالت جویانه با این افراد صورت گیرد.

وی اضافه کرد: از نگاه افراد جامعه افراد دارای معلولیت ناکارآمد و محبوس شده هستند و این رویکرد بد باعث شده که این تفکر به خود این افرد هم تسرعی داده شود.

میرفندرسکی با بیان این که بسیاری از نخبگان در گروه افراد معلول هستند، گفت: در گلستان بالغ بر هفت هزار و ۵۰۰ نفر مشکلات بینایی دارند و جزو ۶ استان اول در در زمینه اختلالات بینایی هستیم.

وی توضیح داد که ریشه این بیماری بخشی به مشکلات ژنتیکی برمی گردد اما سوانح و بیماری هایی مانند آب مرواید و غیره هم در این بیماری دخیل است.

میرفندرسکی گفت: بیشتر افراد بالای ۵۰ سال به واسطه آب مروارید دچار نابینایی می شوند که می توان با جراحی از نابینا شدن جلوگیری کرد.

۳ مرحله غربالگری

قائم مقام مدیر کل بهزیستی گلستان  بیان کرد: بهزیستی در سه مرحله غربالگری را انجام می دهد که در مرحله اول تا سه ماهگی، مرحله از سه سالگی تا چهارسالگی و مرحله سوم از چهار الی ۶ سالگی است.

میرفندرسکی عنوان کرد: در آبان ماه در مهدکودک ها طرح آمبلیوپی و طرح تنبلی چشم با تابلو و یا دستگاه اجرا می شود.

وی گفت: ممکن است افرادی به صورت مشکوک به بیماری تشخیص داده شوند که در مرحله بالاتر به متخصص ارجاع می شوند و ممکن است با تجویز عینک و جراحی مشکل آن ها برطرف شود.

میرفندرسکی بیان کرد: برای کسانی که مددجوی سازمان هستند کمک هزینه درمان و تأمین عینک را پرداخت می کنیم.

وی با اشاره به این که نابینایان علاوه بر این که از بیمه درمانی استفاده می کنند، افزود: این افراد می توانند آموزش ببینند و تسهیلات اشتغالزایی هم دریافت کنند.

میرفندرسکی همچنین از پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان و کمک هزینه ازدواج به افراد تحت حمایت این نهاد خبرداد.

وی اظهارکرد: آمار بهداشت جهانی می گوید که در هر دقیقه یک کودک نابینا می شود و از هر ۱۰۰ کودک هم دو الی سه نفر هم دچار تنبلی چشم می شود.

میرفندرسکی گفت: این آمار خانواده ها و مسئولان را بر آن می دارد که با آگاهی و وسواس بیشتری از بینایی کودکان و خود مراقبت کنند.

وی با بیان این که ما خدمات خود را در نزدیکترین محل به سکونت فرد معلول ارائه می کنیم، افزود: دو انجمن نابینایان در گلستان داریم که در گرگان و گنبدکاووس قرار دارند.

میرفندرسکی اضافه کرد: کتابخانه صوتی را برای نابینایان در مرکز استان راه اندازی کردیم و متناسب با اعتبارات، تمام وسایل مورد نیاز نابینایان را تأمین می کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار