شهرداری گرگان در مسیر پرترافیک کوی تختی مبادرت به نصب پارکومتر کرده در حالی که کارشناسان می گویند پارکومتر در آن محور، کمبود فضای پارک حاشیه‌ای را جبران نمی‌کند.

سَمبل کاری ترافیکی در «کوی تختی»/ درمان اشتباه راه چاره نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ ترافیک سنگین بخصوص در ساعت پایان کاری مدارس داد همه اهالی را درآورده؛ محله «کوی ویلا» که منطقه ای مسکونی است اکنون به پارکینگ خودروهای مدارس، ادارات و مراکز درمانی نزدیک این محله و پاساژها و مراکز خرید اطراف آن شده است. گرچه این معضل مختص کوی ویلا نیست، اما بی تفاوتی شهرداری به این مشکل، کوی ویلا را از یک محله مسکونی به یک گره ترافیکی شهری تبدیل کرده است.

حال بعد از نامه نگاری های متفاوت اهالی، شهرداری به جای چاره اندیشی برای حل معضل ترافیک دو طرف خیابان را پارکومتر نصب کرده و تنها یک مسیر برای تردد باقی گذاشته است.

اهالی می گویند قبلا جای پارک جلوی منزل ما نبود و حتی مقابل پارکینگ ها هم خودرو پارک می شد، اما اکنون شهرداری به همه این خودروها مجوز داده اگر پول پرداخت کنند می توانند به پارک خود ادامه دهند و این یعنی قانونی شدن تضییع حق شهروندان.

شکایت اهالی کوی تختی از نصب پارکومتر

به دلیل این که تمرکز مدارس گرگان در این محور است این اقدام سبب گله و شکایت اهالی شده و آن ها معتقد هستند که ترافیک از کوی تختی به کوچه های آن انتقال یافته و دردسرهایی را برای همسایگان ایجاد کرده است.

یکی از شهروندان کوی تختی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: از چند ماه پیش برای نصب تابلوی اِخباری پارکومتر گودال هایی حفر شده بود و به دلیل این که این اقدام معضل ترافیک را حل نمی کند، اهالی به شهرداری مراجعه و کار به تعویق افتاد اما در یک اقدام شبانه خط کشی و نصب تابلو انجام شد

علی مرتضوی با بیان این که هم اکنون طرح آغاز شده، افزود: آن ها هیچ امتیازی برای ساکنان و کسبه محل قائل نشده اند و البته خود پروژه هم ایراداتی در زمینه خط کشی دارد.

وی با بیان این که پارکبان با دستگاه جدید در دست منتظر توقف خودروها است، گفت: آن ها پلاک را ثبت کرده و خودرو در شهرداری بدهکار می شود.

انتقال موضعی ترافیک

مرتضوی با اشاره به این که چگونه می توان در دو طرف خیابان یک طرفه پارکومتر نصب کرد، ادامه داد: به دلیل پارک ممنوع بودن خیابان ولیعصر اغلب مردم ماشین های خود را در کوی تختی پارک می کردند اکنون همان افراد که توان پرداخت این هزینه را ندارند در کوچه های این محور توقف کرده و می توان گفت که ترافیک از نقطه ای به نقطه ای دیگر منتقل شده است.

یکی از قدیمی های کوی تختی هم به خبرنگار مهر گفت: اگر به فکر حل مشکلات ترافیکی هستند این امر راه چاره آن نیست.

نصرت الله سیفی با اشاره به این که اهالی جریمه کسر پارکینگ پرداخت کرده اند و اکنون باید دوباره هزینه دهند، در خصوص خط کشی گفت: در خط کشی محل پارک خودروها سعی شده از بیشترین فضا استفاده شود و حتی در شعاع گردش خودروها در ورودی کوچه ها و روبروی درب منازل هم خط کشی شده است.

نگاه ماکرو نسبت به طرح های ترافیکی نداریم

کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: ما شبکه معابر را به صورت ماکرو نگاه نمی کنیم تا در نظر بگیریم که اگر در خیابانی یک طرح اجرا می شود در خیابان های مجاور چه تأثیری می گذارد.

مرتضی بالویی اجرای پارکومتر را برای کاهش ترافیک سودمند دانست اما گفت که برای اجرای طرح باید نیازسنجی شده و طبق استاندارد اجرا شود.

وی تصریح کرد: باید حمل و نقل عمومی به گونه ای تقویت شود تا مردم راغب به استفاده از خودروهای عمومی باشند.

طرح مصوبه شورای ترافیک دارد

به دلیل این که مسئولیت راه اندازی و نصب پارکومترها به عهده شهرداری است با مدیر واحد ترافیک شهرداری گرگان گفتگو کردیم، محمد کریمی نژاد به خبرنگار مهر گفت: طرح با تصویب شورای ترافیک اجرایی شده و برای جلوگیری از توقف هایی است که باعث ازدحام ترافیک آن محور می شود.

نگاه ما به شبکه معابر به صورت ماکرو نیست تا در نظر بگیریم اگر طرحی در یک خیابان اجرا می شود چه تأثیری بر محورهای اطراف می گذاردوی افزود: اجرای پارکومتر باعث می شود که استفاده طولانی مدت عده ای که خودروی خود را صبح تا غروب در آن محل پارک می کردند کاهش یافته تا شهروندان بیشتری بتوانند از این فضا استفاده کنند.

کریمی نژاد با بیان این که این امر به کاهش ترافیک و بهبود عبور و مرور کمک کرده و به نفع اهالی خیابان است، اضافه کرد: قبل از اجرای طرح در دو طرف خیابان توقف مجاز بود و ما این توقف مجاز را با هزینه ای که دریافت خواهیم کرد، مدیریت می کنیم.

وی با تأکید بر استفاده وسایل حمل و نقل عمومی، در خصوص پرداخت کسر پارکینگ برخی از اهالی کوچه توضیح داد: اغلب شهروندان پارکینگ داشته و ممکن است ۱۰ درصدی پارکینگ نداشته باشند که برای آن ها راهکاری خواهیم اندیشید تا متضرر نشوند.

مقاومت مردم در برابر تغییرات

کریمی نژاد با بیان این که بارها تماس هایی از اهالی همین محور داشتیم که از پارک خودروها در مقابل منازل خود شکایت داشتند در خصوص هزینه پارک، افزود: در نیم ساعت اول توقف برای استفاده کنندگان رایگان است و اگر از این مدت تجاوز کند تا یک الی دو ساعت هزینه آنچنانی متوجه کاربر نمی شود.

وی در خصوص خط کشی ها گفت: این خطوط موقت است و ایراداتی دارد ولی در خط کشی نهایی نواقص رفع خواهد شد.

کریمی نژاد بیان کرد: مردم معمولاً در برابر تغییرات از جمله تغییرات طرح های حمل و نقلی مقاومت می کنند.

وی با بیان این که این طرح با دستگاه جدید پارکومتر در سرخواجه اجرا شده، گفت: شهروند در این طرح دیگر نیاز به خرید کارت ندارد و مشخصات پلاک و میزان توقف بر روی سیستم می نشیند و طبق همان زمان، قیمت برای وی محاسبه می شود.

 

نصب دو طرفه پارکومتر در خیابان یک طرفه مرسوم نیست

اما در حالی که کریمی نژاد طرح را موفق می داند، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر گرگان نظر دیگری دارد.

سیدمحمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: این طرح مصوبه شورای ترافیک دارد و در کمیسیون عمران شورا نسبت به اجرای آن اعتراض کردیم.

وی مناسب نبودن معبر را دلیل مخالفت برشمرد و افزود: بنای ما بر این است که پارکومترها را در مرحله اول در معابر اصلی و سطح اول شهر توسعه داده و خیابان هایی که درجه دو و فرعی هستند در مرحله بعد قرار بگیرند.

مرتضوی ادامه داد: پیشنهاد توقف طرح را دادیم ولی چون مصوبه شورای ترافیک بود مجدداً به واحد عمران و ترافیک شهرداری دستور داده شد که باید این طرح انجام شود.

وی بیان کرد: ما به عنوان یکی از اعضا با این طرح مخالف بودیم و مدتی هم این طرح متوقف شد و باید مجدداً آن را در دستورکار بگذاریم تا مصوبه لغو شود.

مرتضوی با تأکید بر این که نصب دو طرفه پارکومتر در خیابان یک طرفه مرسوم نیست، گفت: در حال حاضر معبر درجه دو نیازی به پارکومتر ندارد بلکه باید به معابر اصلی توجه کنیم.

درست است که راه‌اندازی و به کارگیری سیستم‌های پارکومتر می تواند پارک های حاشیه ای را ساماندهی کند اما باید این کار اصولی و با برنامه انجام شود و اقدامات ترافیکی از جمله ایجاد پارکینگ و تجهیز حمل و نقل عمومی در اولویت باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار