شاکله سازی فرهنگی یکی از مهمترین و موثرترین ابعاد کار فرهنگی است و بهترین زمان و بهترین مخاطب برای شاکله سازی ایام نونهالی و مخاطبین نونهال هستند.

شاکله سازی فرهنگی در کانون های مساجد/ نوجوانان نقش مهمی در توسعه فرهنگی جامعه دارند

به گزارش گلستان ۲۴؛ شاکله سازی فرهنگی یکی از مهمترین و موثرترین ابعاد کار فرهنگی است، زمانی ما می توانیم به یک توسعه فرهنگی پایدار دست پیدا کنیم که بتوانیم خوب شاکله سازی کنیم.

 

شاکله سازی در حقیقت ساختن ابعاد روحی انسان متناسب با آموزه ها در یک فرآیند زمانی خاص است. مثلا اگر ما یک نونهال را تحت تربیت خاصی از قبیل سلام کردن، شهادت طلبی، نماز خواندن، احترام به والدین گذاشتن، آداب غذا خوردن و غیره قرار دهیم یقینا این فرد طی یک دوره 8 تا 10 ساله به یک شاکله خوب تربیتی دست پیدا می کند و تمام این آموزه ها در وجود او نهادینه می شود.

بنابراین بهترین زمان و بهترین مخاطب برای شاکله سازی ایام نونهالی و مخاطبین نونهال هستند.

 

دستگاه های فرهنگی اگر امروز ریالی برای شاکله سازی هزینه کنند یقینا طی یک دوره 10 ساله از بسیاری از هزینه های تحمیلی پیشگیری می کنند.

یکی از نتایج موفق شاکله سازی فرهنگی در این است که نوجوانانی که تحت یک فرایند تربیتی قرار می گیرند تا مدت ها حرکات و سکنات و تفکرات آنها ممتاثر از آن تربیت است و به سختی فرهنگ جدید در آنها تاثیر می گذارد.

روز شهادت شهید «حسین فهمیده» نوجوانی که رهبر انقلاب امام خمینی (رحمه الله علیه) او را رهبر نامید بهانه ای شد که به نقش تربیت نوجوانان در توسعه فرهنگی در جامعه بپردازیم و به طور خاص تر ببینیم برنامه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای مخاطبین نوجوان چگونه است.

 

«غلامرضا نصیری»، مدیر کانون فرهنگی هنری طنین گرگان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: بر اساس سفارش اکید ائمه معصومین (علیهم السلام) در راستای تربیت و پرورش نسل جوان با موضوعات قرآنی، یکی از برنامه های کانون برگزاری جلسات هفتگی تلاوت قرآن بوده است که با حضور نوجوانان کانون در مسجد صاحب الزمان(عجل الله تعالی) گرگان به صورت هفتگی برگزار شده و تاکنون هم ادامه دارد.

وی افزود: برگزاری جلسات حفظ قرآنی از دیگر برنامه های کانون است که بسیاری از نوجوانان شرکت کردند و بیش از 10 نفر از آنان بخشی از سوره های قرآنی را حفظ کردند.

نصیری، برگزاری جلسات بصیرت افزایی برای عموم را از دیگر برنامه ها برشمرد و اظهارداشت: این جلسات با محوریت مسائل دینی از طریق سخنرانی روحانی مسجد و مدعوین مسجد برگزار شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: جشنواره ملی فیلم کوتاه طنین با محوریت سبک زندگی اسلامی از دیگر برنامه ها است که با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در جامعه شروع شده و از طریق اکران فیلم های جشنواره در مراکز فرهنگی، آموزشی و کارگاه های آموزشی ادامه دارد.

مدیر کانون فرهنگی هنری طنین گرگان ایجاد فرصت برای نوجوانان در مسئولیت های دیگر را از دیگر برنامه های کانون برای نوجوانان مسجدی بیان کرد و گفت: برگزاری مسابقه کتابخوانی برای نسل جوان و اعضای کانون در سطح محله و برگزاری اردوهای تربیتی و زیارتی از دیگر برنامه ها است.

«تاج محمد قریشی»، مدیر کانون فرهنگی هنری بعثت آق قلا نیز در خصوص برنامه های کانون برای نوجوانان می گوید: برگزاری 5 جشنواره قرآنی، آشپزی، طناب کشی و احکام از برنامه های اجرا شده کانون برای نوجوانان است.

 

وی افزود: کلاس های قرآن و احکام و کلاس های چهره به چهره به صورت مستمر برای نوجوانان در مسجد برگزار می شود.

قریشی، برگزاری برنامه های اردویی را از دیگر برنامه ها بیان کرد و اظهارداشت: استقبال نوجوانان از برنامه های کانون بیسار خوب و عالی است و همیشه در برنامه ها شرکت می کنند.

«سیدعباس هاشمی»، مدیر کانون فرهنگی هنری فلق مینودشت نیز از برگزاری برنامه های دورهمی برای نوجوانان در کانون می گوید و ادامه می دهد: این برنامه ویژه بچه های ابتدایی و دانش آموزان راهنمایی است.

 

وی افزود: برگزاری محفل هفتگی بچه های آسمان با عنوان طرح نشاط قرآنی، مسابقات طنز و صوت قرآن و برنامه های قرآنی برای نوجوانان از برنامه های کانون برای نوجوانان به شمار می رود.

هاشمی، استقبال نوجوانان از برنامه های کانون را بسیار عالی خواند و اظهارداشت: هر هفته 100 تا 200 نفر از نوجوانان به همراه خانواده های خود در برنامه ها شرکت می کنند.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار