مدیرکل انتقال خون استان گلستان گفت: روزانه حداقل به 200 واحد خونی نیاز داریم تا بتوانیم فرآورده‌ها و نیاز خونی مراکز درمانی در استان گلستان را تامین کنیم.

مراکز درمانی گلستان روزانه به 200 واحد خونی نیازمند است

به گزارش گلستان ۲۴؛ با توجه به نیاز مبرم بیماران به خون تعداد هشت مرکز خونگیری در سطح استان گلستان آماده خونگیری از اهداکنندگان هستند.

اهدای خون در کنار برطرف کردن نیاز جامعه برای فرد اهداکننده نیز فواید زیادی را در بر دارد و براساس نظریه کارشناسان، هر فرد بالغ با وزن متوسط 50 کیلوگرم دارای حدود پنج و نیم الی 6 لیتر خون است و با اهدای 250 سی‌سی الی  450 سی‌سی از خون نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی‌اندازد بلکه در عین سلامتی باعث نجات زندگی فرد دیگری خواهد شد.

هر فردی که برای اهدای خون به مراکز خونگیری مراجعه می‌کند با در دست داشتن کارت ملی و یا کارت شناسایی معتبر به مراکز انتقال خون مراجعه کند و بعد از اینکه پذیرش شدند بعد از پذیرش توسط پزشک چکاب اولیه خواهد شد بعد از احراز هویت، وزن و هموگلوبین خون بررسی خواهد شد.

تمام این فرایندها که انجام شد اهداکننده خون با انجام یک کار خیر می‌تواند در صواب یاری رساندن به نیازمندان خون شریک ‌شود.

* با اهدای خون جان همنوعانم را نجات می‌دهم

یکی از اهداکنندگان خون بر روی تخت مرکز انتقال خون شهرستان گرگان درحالی که مشغول اهدای خون بود در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: تعدادی از بیماران بر روی تخت‌های بیمارستان بستری شدند و نیاز به خون ما دارند من به عنوان یک انسان باید به همنوع خودم کمک کنم و با اهدای خون جان همنوعان را نجات دهم این کمترین کاری است که می‌توانم برای هموطنم انجام دهم.

* هر واحد خونی می‌تواند حداقل جان 3 نفر از انسان‌هایی که نیاز به خون دارند را نجات دهد

مدیرکل انتقال خون استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: مراکز انتقال خون در سطح استان گلستان فعال است و مردم همیشه در صحنه استان گلستان همچون سال‌های گذشته مشارکت خوبی در زمینه اهدای خون در مراکز انتقال خون داشته باشند.

سیدصادق بنی‌عقیل ابراز کرد: هر واحد خونی می‌تواند حداقل جان سه نفر از انسان‌هایی که نیاز به خون دارند را نجات دهد با توجه به اینکه استان گلستان متاسفانه جزو استان‌هایی است که میزان بروز سرطان در استان بالا است و همچنین بیماران تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی در استان شایع است نیاز خونی در استان بسیار بالاست.

* بیماری‌های قلبی و عروقی تا حدودی توسط کسی که خون اهدا می‌کند قابل پیشگیری است

معاون فنی انتقال خون استان گلستان ابراز کرد: تحقیقات نشان داده است که بیماری‌های قلبی و عروقی تا حدودی توسط کسی که خون اهدا می‌کند قابل پیشگیری است بعضی از انواع سرطان‌ها نیز برای افرادی که خون خودشان را اهدا می‌کنند به عنوان یک پیشگیری محسوب می‌شود.

کامران ژوله خاطرنشان کرد: اهدای خون در کشف بیماری‌های نهفته در اهدا کنندگان خون کاملاً مؤثر است هر فرد سالم  می‌تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.

وی اهدای خون را بسیار حائز اهمیت برشمرد و اظهار کرد: مهمترین هدف انتقال خون، تأمین خون و فرآورده‌های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد برای بیماران است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، خون ارزشمندترین هدیه‌ای است که انسان می‌تواند با اهدای آن زندگی را به دیگران اهدا کند.

دو مرکز خونگیری در شهرستان‌های گرگان و گنبدکاووس از ساعت 730 دقیقه صبح الی 19.30 دقیقه عصر فعال است و سایر مراکز خونگیری در شهرستان‌های استان از ساعت 730 دقیقه صبح الی 13.30 دقیقه ظهر پذیرای اهداکنندگان خون است.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار