مدیرکل انتقال خون گلستان:

مدیرکل انتقال خون گلستان از خون‌گیری روزانه ۱۷۵ واحد خون در گلستان خبر داد و گفت:در ماه حدود چهار هزار واحد خون نیاز استان است که بیش از ۹۹ درصد در استان تأمین می‌شود.

گلستان نیازمند ۴۰۰۰ واحد خون در ماه است

به گزارش گلستان ۲۴ ؛  رکورد داران اهداء خون در گلستان مانند سال های گذشته در آستانه روز ملی اهداء خون توسط مرکز انتقال خون استان تقدیر شدند.

 

جعفر حیدری، ۳۴ ساله از اهالی شهرستان کردکوی با ۵۰ بار اهدا خون یکی از رکود داران اهدا خون در استان گلستان شناخته‌شده. حیدری اظهار کرد : از زمانی که احساس کردم می‌توانم با اهدا خون برای هم‌وطن خود مفید واقع شوم نسبت به این کار اقدام کردم.

وی با مروری از اولین روزی که خون خود را اهدا کرد، افزود: زمانی که برای نخستین بار خون اهدا کردم ۱۸ سال سن داشتم و انجام آن برایم بسیار لذت‌بخش بود.

حیدری که اکنون به‌عنوان یکی از رکود داران اهدا کننده خون در استان گلستان شناخته‌شده است، انجام این کار را برای خود یک وظیفه دانست و اظهار کرد: از اینکه می‌بینم با اهدا خون می‌توانم به زندگی هم نوع خود جریان بخشم بسیار خوشحال می‌شوم و لذت آن با هیچ‌چیز دیگری قابل قیاس نیست.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه اهدا خون باعث سلامت خود فرد هم می‌شود توصیه می‌کنم تمام کسانی که از شرایط لازم برخوردار هستند نسبت به این کار اقدام کنند زیرا انجام این کار، خداپسندانه است و سلامتی بیشتری را هم برای فرد به دنبال دارد.

حیدری اظهار کرد: زمانی که فکر می‌کنم یک فرد بر روی تخت بیمارستان منتظر اهدا خون من است به خود اجازه نمی‌دهم به‌سادگی از کنار این موضوع گذر کنم و به زندگی عادی خود بپردازم.

وی تصریح کرد: طبق قانونی که برای اهدا کنندگان خون مستمر تعریف شده آقایان در سال چهار نوبت می‌توانند خون اهدا کنند که با نزدیک شدن به زمان مقرر آن را جزو برنامه‌های ضروری خود می‌دانم.

این اهدا کننده گلستانی گفت: با توصیه‌ به دوستان و اقوام خود چند نفر نسبت به انجام این کار اقدام کردند و اکنون یک نفر به‌عنوان عضو مستمر اهدا کنندگان خون شد.

اهدا خون اهدا زندگی به بیماران نیازمند خونی است

در ادامه بی‌بی حشمتی بالاجاده با ۲۸ بار اهدا خون از دیگر رکوردداران اهدا کننده خون اظهار کرد: اهدا خون اهدا زندگی به بیماران نیازمند خونی است.

وی با بیان اینکه از سال ۸۱ خون خود را به بیماران نیازمند اهدا می‌کند، افزود: از اینکه می‌بینم با اهدا خون من، یکی از هم‌وطنان از مرگ نجات پیدا می‌کند برایم بسیار لذت‌بخش است.

حشمتی بالا جاده خون دادن را یک تکلیف برای خود دانست و در پایان صحبت خود از همه دعوت کرد تا نسبت به این کار انسان دوستانه و خداپسند اقدام کنند.

۶۴ درصد از اهدا کنندگان خون در گلستان به‌صورت مستمر هستند

همچنین مدیرکل انتقال خون اظهار کرد: در سال ۹۶ حدود ۵۰ هزار واحد خون در استان تهیه و تحویل مراکز درمانی شد.

سید محمدعلی حسینی با اشاره به اینکه روزانه ۱۷۵ واحد خون‌گیری در گلستان انجام می‌شود، افزود: در ماه حدود چهار هزار واحد خون نیاز استان است که بیش از ۹۹ درصد این نیاز در استان تأمین می‌شود.

حسینی گفت: در حال حاضر استان به همه گروه‌های خونی دسترسی دارد و گروه‌های خونی o و A بیشترین مصرف را در استان دارند.

وی با بیان اینکه در طول زندگی از هر سه نفر جمعیت یک نفر به خون نیاز پیدا خواهد کرد، افزود: اکنون تنها یک درصد از جمعیت استان بار زحمت تأمین خون موردنیاز را بر دوش می‌کشند.

حسینی از حضور هفت درصدی اهدا کنندگان خون بار اولی در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان امسال خبر داد و اظهار کرد: حدود ۶۴ درصد از اهدا کنندگان به‌صورت مستمر هستند که حداقل سالی دو بار و حداکثر سالی چهار بار خون خود را اهدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیاز روزانه استان ۱۷۵ واحد خون است اما در شب‌های قدر با استقبال خوبی که انجام شد توانستیم حتی برای روزهای تعطیل هم خون‌گیری کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان گلستان گفت: در روزهای عادی سال تعداد اهدا کنندگان خانم کمتر از پنج درصد بود اما در ایام شب‌های قدر ما شاهد رشد اهدا خون از طریق این جمعیت بودیم.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که خون جایگزین مصنوعی ندارد و این نیاز باید توسط یک انسان دیگر برطرف شود و برای اینکه بتوانیم خون موردنظر را تأمین کنیم تیم‌های سیار در شهرستان‌ها و مراکز پرجمعیت مستقر کردیم تا در صورت مراجعه کار را انجام دهند.

حسینی یادآور شد: در برخی از فصول سال همچون آغاز فصل کشاورزی و اوایل روزهای ماه مبارک رمضان تعداد مراجعه کنندگان جهت اهدا خون کاهش پیدا می‌کند که در همین راستا تیم‌های سیار بیشتری فعال می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار