موج بارش‌های پاییزی در سراسر کشور آغاز شده است و این روز‌ها مردم در شهر‌ها و روستا‌های حاشیه رودخانه قره سو و گرگان رود نگرانند که این بار بارش‌های پاییزی خانه و کاشانه شان را درهم بریزند.

آق قلا منتظر سیل پاییزی / چرا لایروبی گرگان رود و قره سو ۸ ماه طول کشیده است؟
به گزارش گلستان ۲۴؛ اعظم ذوالفقاری منظری؛ * بارندگی غرب استان گلستان در چند روز گذشته، در واقع اخطار به مسئولان بود. بارندگی که تنها چند ساعت طول کشید، اما نقاط معابر شهری و محور‌های بین شهری گرفتار آبگرفتگی شد. هرچند آبگرفتگی‌ها پس از چند ساعت از پایان بارندگی ها، رفع و رجوع شد و تردد در محور‌های مختلف شهری و بین شهری گلستان ادامه پیدا کرد، اما سوال اینجاست که چرا با چند ساعت بارندگی، آبگرفتگی در سطح این استان صورت گرفت؟

مردم آق قلا و گمیشان و برخی دیگر از مناطق غربی گلستان در بهار امسال و در پی بارش‌های فراوان بهاری، مشکلات بسیاری را تجربه کردند؛ هنوز خانه هایشان کامل نشده و مشکلاتشان ادامه دارد که با شروع دوباره فصل بارش، به نظر می‌رسد قرار است بر این مشکلات افزوده شود، چراکه مسئولان از فرصت چند ماهه تابستان و توقف نسبی بارش ها، به فکر لایروبی رودخانه‌ها نبوده اند.
 
اراضی شهری در شهر‌های گلستان، به ویژه شهر‌های غربی این استان از سیلی که در بهار امسال رخ داد، سیراب است و دیگر توان جذب آب را هم ندارد؛ بنابراین با بارش جدید، راه‌هایی برای حرکت آب به سمت دریا باید ایجاد شود یا راه روخانه‌ها از شاخه‌های درختان و نخاله‌ها پاکسازی شود تا آب مسیر خود را به سمت دریا پیدا کند.

آبگرفتگی آق قلا با ۵ ساعت بارش!

یکی از اهالی آق قلا در گفتگو با خبرنگار ما به این مساله اشاره می‌کند و می‌گوید: چند روز گذشته با پنج ساعت بارش باران، برخی محله‌ها را آب گرفت و همین ما را نگران می‌کند که با بارش دوباره، آب سطح بیشتری از شهر را بپوشاند.

این بانوی آق قلایی می‌گوید: رودخانه را هر روز می‌بینیم که پر از آب است و در صورت بارش دوباره باران، ممکن است باز هم سرریز شود و آب به داخل شهر نفوذ کند.

وی ادامه می‌دهد: ما هر روز اخبار هواشناسی را با دقت دنبال می‌کنیم، از یک طرف بارش باران است و رحمت الهی و از طرف دیگر ماییم و خانه‌هایی که هنوز از سیل بهار، خشک نشده اند.

او توضیح می‌دهد: باران که می‌بارد، حیاط خانه ما مملو از گل می‌شود، به صورتی که برای تردد در حیاط باید از تکه‌های سنگ و آجر استفاده کنیم.

این شهروند آق قلایی درباره لایروبی رودخانه قره سو می‌گوید: سمت چپ رودخانه لایروبی شده و سمت راست آن دست نخورده باقی مانده است و پر از درخت و خاشاک بود که همراه با سیل در حاشیه رودخانه تلمبار شده است. به این خاشاک، لایه‌های گل کف رودخانه را هم اضافه کنید تا بدانید وضعیت رودخانه چه قدر بد است.

وی به حضور مسئولان برای عکس و فیلم گرفتن در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: همان روز‌های ابتدایی وقوع سیل، گروهی به خانه ما آمدند و مقداری از تعمیر خانه را انجام دادند و پس از آنکه از کار خود فیلم و عکس گرفتند، خانه ما را رها کردند.

این بانوی آق قلایی توضیح می‌دهد: وقتی به آنان اعتراض کردیم که چرا خانه را تکمیل نمی‌کنید، گفتند ما از اول هم قصد تعمیر بخشی از خانه را داشتیم، نه همه آن را. آن افراد آمدند و عکس و فیلمشان را گرفتند و رفتند.

نکته مهم این است که رودخانه‌ها در مناطق شمالی کشور که بارندگی بیشتر است، نیاز به لایروبی دائمی دارد. این موضوع را فرماندار گرگان هم در اردیبهشت به رسانه‌ها گفته بود، اما به نظر می‌رسد دستگاه‌های اجرایی این استان برای لایروبی رودخانه‌های گلستان برنامه ریزی خوبی نداشته اند، به صورتی که طی چند ماه گذشته، کمتر از ۴۰ کلیومتر از مسیر رودخانه قره سو لایروبی شده است.

همه امکانات استان برای لایروبی رودخانه‌ها بسیج نشدند

احمد دلیجه، یکی دیگر از اهالی آق قلا در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: دو هفته قبل باران شدیدی بارید البته هنوز از سیل بهار سیستم فاضلاب درون شهری پر و زمین سیرآب است و باران که می‌آید برخی کوچه‌ها را آب می‌گیرد.

این شهروند آق قلایی با اشاره به اینکه در بارش‌های اخیر چند روستا گرفتار آبگرفتگی شدند، ادامه می‌دهد: خیلی وقت است که مأموران و کارگران مشغول لایروبی هستند. فرماندار جدید آق قلا از وقتی به این سمت منصوب شده، گاهی تا ۲ نیمه شب هم مشغول کار بوده و در کنار کارگران حضور داشته است، اما هنوز این نگرانی وجود دارد که با بارش‌های جدید، آب رودخانه بالا بیاید و مردم را دچار مشکل کند.

وی می‌گوید: دو یا سه دستگاه گریدر و چند دستگاه بولدوزر و چند دستگاه کامیون از مدت‌ها قبل مشغول کار هستند، اما این امکانات بسیار کم است و از ۱۸۰ کیلومتری که باید لایروبی شود، تاکنون لایروبی فقط ۳۵ کیلومتر صورت گرفته است.

دلیجه با بیان اینکه ترکمن صحرا بستر عبور حوضه آبریز گرگان و قره سو است، ادامه می‌دهد: در این مسیر روستا‌ها و مناطق مسکونی زیادی وجود دارد که مردم ساکن در این روستا‌ها نگران بارش‌های جدید هستند.

وی معتقد است در این شرایط باید تمام امکانات استان بسیج شوند تا لایروبی رودخانه‌های گرگان و قره سو تمام شوند. او می‌گوید: از همان بعد از سیل بهار، نیاز بود که منابع و امکانات گلستان همه در کنار هم قرار گیرند تا لایروبی رودخانه‌ها انجام شود و کاری که اکنون بعد از ۱۰ ماه هنوز تمام نشده، یک ماهه تمام شود.

به زودی بارش‌های جدیدی در سراسر کشور آغاز می‌شود. این بارش‌ها به صورت برف و باران است و دمای هوا هم قرار است هوا در سطح استان گلستان و البته همه کشور سردتر شود. حالا تصور کنید که خانه‌های مردم را در شهر‌ها و روستا‌ها آب بگیرد و مردم دیگر امکان اسکان در خانه‌های خود را نداشته باشند. اینکه پس از سیل بهار، نهاد‌های دولتی که باید پیش بینی‌های لازم برای بارش در پاییز می‌داشتند، چرا هنوز از پس لایروبی رودخانه برنیامده و آماده مقابله با سیل در پاییز نیستند؟

/دانشجو

ارسال نظر

آخرین اخبار