رییس پارک ملی گلستان اعلام کرد: بدون تردید در آتش‌سوزی که از دو روز پیش در بخشی از این پارک حفاظت شده، محدوده بالادست روستای تنگراه در نزدیکی چشمه قوشه معروف به دره شمالی رخ داده، عامل انسانی نقش داشته است.

عامل انسانی دلیل اصلی آتش‌سوزی جنگل گلستان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ مهدی تیموری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که بررسی‌های نهایی علت آتش‌سوزی پارک ملی گلستان از جهت عمدی یا سهوی بودن عامل انسانی توسط کارشناسان در حال انجام است.

وی گفت: آتش سوزی محدودی که از روز یکشنبه در پارک ملی گلستان رخ داد و چند ساعت بعد مهار شده بود، از روز گذشته دوباره شعله‌ور شده و هم اکنون با تلاش ۲۰ نفر از نیروهای محیط‌بانی، منابع طبیعی، همیاران محیط زیست و برخی نیروهای مردمی و همچنین به سبب بارش خفیف باران که از ساعات بامداد امروز آغاز شده، مهار و از پیشروی آتش ممانعت شده است.

تیموری، مساحت حریق پارک ملی گلستان را پنج هکتار عرصه جنگلی و در منطقه‌ای با شیب تند و سخت اعلام کرد و افزود: هم اکنون نیروهای حاضر در منطقه در حال خاموش کردن آتش برخی کنده درختان هستند و امیدواریم با شدت گرفتن باران، تا عصر امروز (سه‌شنبه) شاهد اطفای کامل حریق در این پارک ملی باشیم.

وی تصریح کرد: محدوده حریق پارک ملی گلستان زیستگاه برخی گونه‌های حیوانی مانند "مرال، خرس و پلنگ" بوده که فعلا لاشه‌ای از این حیوانات مشاهده نشده اما بدون تردید آتش به برخی گونه‌های گیاهی و حیوانات کوچک، حشرات و پرندگان خسارت زده است.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که یک هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است؛ بیشتر گستره این پارک ملی در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار