معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان با بیان این که نرخ باسوادی در گلستان ۹۴.۳ درصد، از راه اندازی ۳ مرکز یادگیری جدید در استان خبرداد.

نرخ باسوادی در گلستان ۹۴.۳ درصد است/افتتاح ۳ مرکز یادگیری محلی

به گزارش گلستان ۲۴؛ حسینعلی همراه، صبح شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان با اشاره به ۴۰ سالگی نهضت سوادآموزی اظهار کرد: در هفت دی سال ۵۸ با فرمان امام راحل نهضت سوادآموزی در کشور شکل گرفت و همه ساله برنامه هایی در راستای گرامی داشت این روز برگزار می شود.

وی به روز شمار این هفته اشاره کرد و افزود: روز یکشنبه (یک دی) سوادآموزی و رسانه؛ روز دوشنبه سوادآموزی، مشارکت و رونق تولید؛ روز سه شنبه سوادآموزی و خانواده و فرهنگ کتابخوانی؛ روز چهارشنبه سوادآموزی و مسئولان؛ روز پنجشنبه سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت؛ روز جمعه سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار و روز شنبه سوادآموزی و تجدید میثاق با امام راحل نامگذاری شده است.

همراه گفت: با توجه به گستردگی علم و دانش، سواد هم تعاریف مختلفی یافته و باید معلومات جدیدی در اختیار سوادآموزان قرار گیرد.

وی بیان کرد که همه ساله حجم ابلاغی به استان ها اعلام می شود و در سه دوره سواد، انتقال و تحکیم آموزش صورت می گیرد.

همراه ادامه داد: به ازای هر فرد در دوره سواد ۷۹۲ هزار تومان، هر فرد در دوره انتقال ۹۳۰ هزار تومان و به ازای هر فرد در دوره تحکیم ۱۶۱ هزار تومان به حساب آموزش دهنده واریز می شود.

طبق گفته وی حدود ۱۱ هزار نفر در سال ۹۸ سهمیه گلستان بوده که ۹۵ درصد آنها در دوره های مختلف ثبت نام کردند.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب نرخ باسوادی گلستان ۴۰ درصد بود که این رقم طبق سرشماری سال ۹۵ به ۹۴.۳ درصد رسیده و رتبه ۲۱ کشور را دارا هستیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه میانگین نرخ باسوادی کشور ۹۵ درصد است، گفت: از سال ۹۵ تا سال ۹۷ حدود ۹ هزار نفر به باسوادان گلستان اضافه شده است.

وی افزود: سن جامعه هدف بین ۱۰ تا ۴۹ سال است که البته با توجه به افزایش نرخ امید به زندگی، این سن به ۶۴ سالگی هم رسیده است.

همراه تصریح کرد: طبق سرشماری سال ۹۵، بالغ بر ۶۸ هزار و ۶۷۲ بی سواد که بین ۱۰ تا ۴۹ سال سن دارند، در استان شناسایی شدند.

وی نبود اطلاع مشخص از محل سکونت افزاد بی سواد را معضل سوادآموزی برشمرد و گفت: اقداماتی از قبیل طرح مشارکت سربازان در شناسایی بی سوادان، طرح مشارکت دانشجویان و همکاران فرهنگی و استفاده از ظرفیت دانش آموزان در دستورکار قرار دارد.

همراه بیان کرد: سه مرکز یادگیری محلی در شهرهای استان داشتیم که امسال سه مرکز جدید به آن اضافه می شود.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار