واحد تولیدی دامداری صنعتی در روستای گامیشلی نزار شهرستان بندرترکمن از واحدهای خسارت‌دیده سیل اخیر در استان گلستان است که همچنان نیاز به توجه و رسیدگی مسوولان ذی‌ربط دارد.

از خسارت 15 میلیارد ریالی تا پرداخت تسهیلات 10 میلیون تومانی به واحدهای تولیدی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ بر اثر وقوع سیل در استان گلستان واحدهای تولیدی و صنعتی بسیاری دچار خسران شدند از جمله واحد تولیدی دامداری صنعتی در روستای «گامیشلی نزار» شهرستان بندرترکمن که هنوز آثار سوء ناشی از سیل فروردین امسال را با خودش به یدک می‌کشد و همچنان نیاز به توجه و رسیدگی مسوولان ذیربط دارد.

*خسارت ۱۵ میلیارد ریالی به دامداری صنعتی روستای «گامیشلی نزار»/ با ۱۰ میلیون تومان کاری نمی‌توانم انجام دهم

یکی از تولیدکنندگان دامداری صنعتی در روستای «گامیشلی نزار» شهرستان بندرترکمن در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: قبل از وقوع سیل ۲۰۰ راس گاو در این دامداری داشتیم که ۱۰۰ راس از دام مولد دوشا بود و این دام‌ها روزانه بیش از سه تن شیر در این دامداری تولید می‌کردند.

این تولیدکننده دامداری ادامه داد: متاسفانه بعد از وقوع سیل شاهد تلفات در دام‌ها بودیم و اکنون تولید روزانه شیر در این دامداری به کمتر از دو تن کاهش یافته است

به دلیل آنکه نتوانستیم جایگاه نگهداری از دام‌ها را سریع درست کنیم مجبور شدیم تمام گاوها را به طور متراکم در جایگاه‌های محدود نگهداری کنیم.

سیلاب رفت و دام‌ها مجددا به این مکان منتقل شدند اما محل نگهداری دام‌ها هنوز وضعیت مناسبی ندارد از مشکلات این واحد تولیدی این است که نمی‌توانیم به موقع این مکان را برای دام‌ها تمیز کنیم همچنین مشکل کمبود فضا برای نگهداری از این دام‌ها را داریم.

تورم پستان گاو و افت تولید شیر و مشکلات زادآوری از جمله مشکلاتی است که این دامداری بعد از وقوع سیلاب به آن دچار شد.

طبق نظریه کارشناسان میزان خسارتی که سیل به دامداری من وارد کرده است مبلغ ۱۵ میلیارد ریال برآورد شده است من با مبلغ ۱۰ میلیون تومان قطعا نمی‌توانم کاری انجام دهم.

*تسهیل در تردد جاده‌ای بین مزارع

فرماندار شهرستان بندرترکمن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: هماهنگی‌هایی با معاونت امور اقتصادی استانداری گلستان انجام گرفت تا خسارت‌های این واحد صنعتی پرداخت شود.

الیاس هیوه‌چی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این واحد تولیدی در راستای تسهیلات دسترسی بود که با راهداری و جهادکشاورزی این شهرستان هماهنگی‌های لازم برای جاده‌های بین مزارع صورت گرفت تا تردد این افراد در این دامداری به راحتی صورت گیرد.

*در سیلاب اخیر تعداد 10 واحد تولیدی در گلستان دچار خسارت شدند

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: تعداد ۱۰ واحد تولیدی در سطح استان گلستان در وقوع سیلاب دچار خسارت شدند و آنچیزی که مصوبه دولت است و برای این موضوعات مشخص کرده است پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون تومان خسارت برای هر واحد دامداری است.

سیدرضا قادری اظهار کرد: دولت؛ میزان خسارت واحدهای دامداری که بر اثر وقوع سیلاب دچار خسران شدند را از یکدیگر تفکیک نکرده است و به ازای هر دامداری که در سیل اخیر دچار خسارت شدند مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌کند.

وی اظهار کرد: مبلغ ۱۰ میلیون تومان خسارت به دامداری‌های تولیدی که در سامانه «سجاد» ثبت‌‎نام کردند پرداخت می‌شود البته پیگیری‌هایی در این راستا از طریق سازمان جهادکشاورزی و اداره کل مدیریت بحران استان گلستان صورت گرفت که متاسفانه هنوز نتیجه قطعی نگرفتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان ادامه داد: با سازمان جهادکشاورزی استان گلستان هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا از ردیف‌های تسهیلات دیگری که وجود دارد استفاده شود و جهادکشاورزی استان گلستان آمادگی خود را اعلام کرده است و اکنون برنامه‌ریزی خودش را انجام داده تا افرادی که می‌خواهند از این تسهیلات بهره‌مند شوند از این ردیف‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با وجود همه حمایت‌هایی که تاکنون دولت در مناطق آسیب‌دیده از سیل داشته است ضروری است که به بخش تولید نگاه ویژه‌ای شود و در پرداخت میزان خسارت‌ها به واحدهای تولیدی تجدید نظر صورت گیرد و همچنین زمان پرداخت تسهیلات به این واحدها تسریع شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار