اواخر سال ۹۷ بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب خسارات زیادی را به بخش کشاورزی گلستان وارد کرد به گونه‌ای که با گذشت ۱۰ ماه از وقوع این حادثه کشاورزان همچنان درگیر تبعات آن هستند.

‌ده ماه پس از سیل گلستان / ساخت و سازها ادامه دارد
به گزارش گلستان ۲۴؛ کشور ایران را می‌توان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در زمره کشور‌هایی به حساب بیاوریم که حوادث طبیعی زیادی را تجربه می‌کند و همین امر می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به مردم شود.
 
در روز‌های پایانی سال ۹۷ و ابتدای فروردین ۹۸ بارش‌های مداوم باران در بسیاری از استان‌های کشور از جمله گلستان، خراسان، فارس و ... خسارات بسیاری را به همراه داشت.

بررسی سه دهه میزان بارش باران در گلستان نشان می‌دهد استان تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته و تغییر الگوی بارش‌ها یکی از آثار تغییر اقلیم در سطح استان بوده و در پی آن شاهد بارش باران‌هایی به شکل رگباری هستیم، نتیجه این گونه بارش‌ها جاری شدن سیلاب هاست که نه تنها مفید نبوده بلکه مضر هم هست، چراکه دیگر نشست و فرونشست آب کمتر اتفاق می‌افتد و جاری شدن سیلاب موجب از بین رفتن منابع خاک می‌شود.

بارش شدید باران در روز‌های پایانی سال ۹۷ موجب طغیان رودخانه‌های گرگان رود، چهل چای و قره سو و نهایتا سرریز شدن سد گلستان و سد بوستان شد و خسارات زیادی به زمین‌های کشاورزی، خانه‌های مسکونی شهری و روستایی، واحد‌های تولیدی و ابنیه‌های فنی استان وارد کرد.
 
حال که ده ماه از وقوع سیل می‌گذرد بسیاری از خانه‌های سیل زده در شهر‌های آق قلا، گمیشان و گنبد کاووس و روستا‌های تابعه یا نوسازی و یا تعمیر شده اند و در بخش کشاورزی، کشاورزان کار احیای زمین هایشان را شروع کرده اند، اما بازهم برای سرعت گرفتن کار بازسازی خانه‌ها و بازگشت زمین‌های خسارت دیده از سیل به چرخه تولید می‌طلبد که مسئولان بیشتر پای کار باشند.

احمد خواجه یکی از کشاورزان گمیشانی است، او با گلایه از پل‌هایی که در مسیر گرگان رود زده شده است به خبرنگار ما گفت: ارتفاع پل‌ها برروی رودخانه‌ها کم بوده و با کمترین حجم بارندگی آب رودخانه به سمت زمین‌های ما هدایت می‌شود، در واقع این پل‌ها همانند سدعمل می‌کند و تهدیدی برای جاری شدن سیلاب است و به زمین‌های کشاورزی آسیب می‌رساند.
 
مختار مهاجر، رئیس جهادکشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: آبگرفتگی‌هایی که در ابتدای سال جاری اتفاق افتاد و خسارت‌هایی که سیل ویرانگر به زمین‌های کشاورزی استان وارد کرد مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورد، همکاران من در مجموعه‌ی جهاد کشاورزی استان تمام توان و تلاش و همت خود را برای جبران زیان‌هایی که به کشاورزان استان وارد شد و کمک برای حل مشکلات آن‌ها به کار برده و می‌برند.
 
او ادامه داد: تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به کشاورزان خسارت دیده پرداخت و مابقی اسامی نیز به بانک‌های هفتگانه ارسال شده است.

مهاجر گفت: خوشبختانه کانال‌ها لایروبی و انتقال آب انجام و شرایط کشت فراهم شده است و کار مرمت جاده‌های بین مزارع و قنوات و لایروبی زهکش‌هایی که ریزش کرده در دست اقدام است.

او تایید کرد: ما برای کشت پاییزه مشکلی نداشتیم و برای عملیات داشت و کشت بهاره هم انشالله مشکلی نخواهیم داشت.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان بیان کرد: کشاورزانی که تاکنون تسهیلاتی دریافت نکرده اند می‌توانند به سازمان جهادکشاورزی استان و در شهرستان‌ها به مدیریت شهرستان رجوع کنند تا برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شوند.
 
مهاجر افزود: با توجه به اینکه مقرر است مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها را در اسرع وقت پیگیری کنیم کشاورزان اگر در این خصوص اولویتی را در نظر دارند می‌توانند به مدیریت شهرستان‌ها مراجعه کنند تا اقدام لازم انجام شود.
 

سناریوی تکراری لایروبی نشدن رودخانه‌ها


رسوب شن و ماسه در زمین‌های کشاورزی ره آورد سیلاب از مناطق بالادستی به سمت زمین‌های کشاورزی است، یکی از علل عمده این رسوب گذاری لایروبی نشدن کانال‌ها و رودخانه‌ها از وجود گل و لای است که خسارت ناشی از آن کمر کشاورزان را خم کرده است.

ارازمحمد توماج یکی دیگر از کشاورزان منطقه است که با اشاره به رسوب شن و ماسه در زمین‌های کشاورزی اش گفت: مشکل اصلی ما رسوب‌هایی است که از داخل رودخانه به داخل زمین‌های کشاورزی آورده شده است، با این وضعیت مردم زمین‌های خود را کاشتند، اما معلوم نیست محصولی بدهد یا ندهد.

او با گلایه مندی از پرداخت نشدن وام چهار درصدی به برخی از کشاورزان خسارت دیده بیان کرد: ۱۳۸ هکتار از زمین‌ها را برای دریافت وام معرفی کرده ایم، اما هنوز این وام به ما تعلق پیدا نکرده است و برای خرید کود و سم پول نداریم.


۹۹ درصد واحد‌های تخریبی برای دریافت خسارت به بانک‌ها معرفی شدند


اما در بخش مسکن و تعمیرات واحد‌های تخریبی محمدتقی زمانی نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در جریان سیل ابتدای امسال بیش از ۵۰۰ روستا و چهار شهر دچار خسارت شدند و در مناطق بالادست برخی مناطق دچار رانش‌هایی هم شدند.

او ادامه داد: برآورد‌های اولیه ما از خسارت‌ها نشان داد بیش از ۲۲ هزار واحد مسکونی دچار خسارت شدند که از این تعداد بیش از ۱۴ هزار واحد تعمیراتی بودند.
 
زمانی نژاد با بیان اینکه همه خسارت‌های واحد‌های تعمیراتی پرداخت شده است، گفت: در بخش واحد‌های تخریبی که هفت هزار و ۷۰۰ واحد بودند تا اواسط دی ماه ۹۹ درصد به بانک‌ها معرفی شده اند و تا امروز هفت هزار و ۴۰۰ واحد انعقاد قرارداد کرده اند و هفت هزار و ۳۶۹ واحد پی کنی شده است.

او افزود: از این آمار ۶ هزار و ۶۰۵ واحد فونداسیون ریخته و ۵ هزار و ۸۴۳ واحد اسکلت زده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان از توزیع ۴۵ هزار سیمان رایگان در استان خبر داد و گفت: برای واحد‌های احداثی هشت تن و برای واحد‌های تعمیراتی یک تن سیمان رایگان اختصاص داده یم، همچنین نقشه و نظارت این ساخت و ساز‌ها رایگان بوده است.
 

زمانی نژاد ادامه داد: در جریان سیل ۲۶۰ روستا خسارت دیده است که طبق آمار‌ها ۱۶۴ روستا نیاز مبرم به محوطه سازی، زدن پل و ... داشته اند که انجام شده است.

او با بیان اینکه تلاش می‌کنیم عملیات عمرانی در روستا‌ها را همانند بازسازی واحد‌های سیل زده تا پایان سال به اتمام برسانیم، افزود: سازمان مدیریت برنامه ریزی از محل ماده ۱۰ مبلغ ۴۷ میلیارد تومان به بنیاد مسکن در خصوص عملیات عمرانی ۲۹۰ روستا اختصاص داده است.

زمانی نژاد تاکید کرد: عملیات عمرانی۲۶ درصد واحد‌های احداثی در مناطق سیل زده استان گلستان به پایان رسیده است.

پس از بارش‌های سهمگین در اواخر سال ۹۷ که منجر به خسارات زیادی به کشاورزان گلستانی شد، امید می‌رود مسئولان استانی شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» را سرلوحه کار خود کنند تا در صورت بروز حوادث مشابه کمترین میزان خسارت به کشاورزان و مردم منطقه وارد شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار