مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی گلستان گفت: با نوسازی بافت های فرسوده منطبق با الگوهای فرهنگی، پیشینه و اقلیم منطقه می توان از گسترش افقی و بی رویه شهرها و حاشیه نشینی جلوگیری کرد.

نوسازی بافت های فرسوده شهرها از گسترش حاشیه نشینی جلوگیری می کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ از راه و شهرسازی استان، محمود تیموری در همایش کنکاش در معماری ایرانی اسلامی به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار، افزود: با حفظ و تبدیل بافت های تاریخی به فضاهای عمومی می توان ارتباط عاطفی و هویتی بین شهروند و شهر ایجاد کرد.
به گفته وی، بافت های تاریخی و فرسوده ظرفیت خوبی در تامین نیازهای عمومی شهر و تامین مسکن با رویکرد شهروندمحوری و هویت مندی هستند.
مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی گلستان تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در اینگونه بافت ها حفظ الگوهای معماری منطبق با فرهنگ، پیشینه و اقلیم منطقه است.
تیموری اضافه کرد: موضوعی که جامعه شهری امروز از آن رنج می برد، نبود هویت در معماری بناها بوده که موجب شده است شهروند هیچگونه حس تعلقی نسبت به شهر و فضاهای شهری نداشته باشد.
وی با تاکید بر هویت انسانی در معماری و شهرسازی، افزود: نقش مهندسان معمار در احیای این هویت مهم است و در واقع شهروند محوری، باید در طراحی ها لحاظ شود.
وی در ادامه از نکات مورد توجه در مسایل شهری را که در سال های اخیر به فراموشی سپرده شده است، بحث پدافند غیرعامل در طراحی شهر و فضاهای شهری بیان کرد و گفت که از این محل آسیب های زیادی به پیکره شهرها وارد شده است.
تیموری ادامه داد: با بررسی طراحی شهری برخی شهرهای تاریخی می توان دریافت که پدافند غیرعامل بعنوان یکی از شاخصه های طراحی شهری مورد توجه بوده که در سالهای اخیر بعنوان یک ضرورت مطرح شده و باید در طراحی ها لحاظ شود.
وی معتقد است که تمام این مسایل با تفکر خلاقانه و دست توانای معماران و مهندسان میسر خواهد شد.
تیموری همچنین گفت که شیخ بهایی علاوه بر شخصیت والای ادبی در علوم مهندسی نیز سرآمد بوده و از معماران برجسته ای است که آثارش هنوز می تواند محلی برای آموختن علم باشد.
در ادامه، دو تن از اساتید به بیان نقش معماری تاریخی در آینده معماری ایران و تجاربی از چند بنای تاریخی و تمجید از معماری بافت سنتی گرگان پرداخته و از اینکه این بافت هنوز برای جامعه معماری و مهندسی کشور به خوبی معرفی نشده ابراز تاسف کردند.
این همایش به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان و با همکاری انجمن صنفی مهندسان معمار استان گلستان در موسسه فرهنگی میرداماد گرگان برگزار شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار