رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: امروز بیش از 67 هزار هکتار از اراضی گلستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

تجهیز 67 هزار هکتار از اراضی گلستان به آبیاری تحت فشار/ کشت زیتون در اراضی شیب‎دار گلستان در اولویت باشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ مختار مهاجر صبح امروز در سی‎و چهارمین دوره تجلیل از نمونه‎های برتر در بخش کشاورزی اظهار کرد: با وجود تغییر اقلیم و کم‎آبی شاهد افزایش روزافزون تولید در بخش کشاورزی بودیم و بیش از سیاست‎گذاریی که انجام دادیم به اهدافمان رسیدیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ تحقیقات تولید چغندرقند به مرحله اجرایی رسید و امروز شرایط کشت این محصول با حمایت بخش خصوصی به گونه‎ای شد که بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گلستان با برآورد ۱۱۰ هزار تن تولید، زیر کشت کلزا رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان یادآور شد: طی چند سال تولید گندم در استان گلستان بین ۹۰۰ تا یک میلیون تن بود اما کشاورزان در ترسالی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن و در خشکسالی یک میلیون و ۳۰۰ تن گندم در استان تولید کردند و تولید گندم تثبیت شده است.

مهاجر با بیان اینکه در شرایط معمولی بیش از ۲۸۰ هزار تن محصولات باغی در استان تولید می‎شود، گفت: امروز با بهره‎مندی از تجربه کشاورزان و ترویج و نشر علوم کشاورزی، شرایط کشاورزی در استان بهبود یافته است.

وی متذکر شد: در بخش تولید دانه‎های روغنی اوج گرفته بودیم اما با تغییر سیاست قیمت‎گذاری با کاهش قابل توجهی همراه بود اما کشاورزان مجدد ثابت کردند که در این حوزه توانمند هستند و تولید کلزا در سال گذشته به بیش از ۱۶۴ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه امروز بیش از ۶۷ هزار هکتار از اراضی گلستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است، ابراز کرد: اگر ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شوند در خصوص تنش‎های آبی دغدغه‎ای وجود ندارد.

*ضرورت تعریف الگوی کشت متناسب با اقلیم در گلستان

مهاجر بر ضرورت تعریف الگوی کشت مناسب با اقلیم تأکید کرد و گفت: منابع آبی ما محدود و شکننده است لذا بحث الگوی کشت را باید متناسب با اقلیم خود تعریف کنیم و برای تحقق این مهم دو پارامتر ارتقای کیفیت خاک و حفظ آن و افزایش بهره‎وری آب باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: تناوب زراعی باید سرلوحه کار همه کشاورزان قرار بگیرد لذا باید از کشاورزی حفاظتی که یکی از روش‎های اصلی کار در تثبیت کربن و نگه‎داشتن حداقل‎ها است شروع کنیم تا ضمن نگه‎داری افزایش مواد آلی، آب کمتری مصرف شود.

*خشکه‌کاری برنج در گلستان ترویج شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: انتظار داریم خشکه‎کاری برنج به صورت تخصصی‎تر انجام شود و نسخه نهایی آن برای کشاورز ارسال شود چراکه نمی‎توان کشت برنج را در استان حذف کرد، باید استفاده کمتر از ۷ هزار مترمکعب آب را برای کشاورز نهادینه کنیم و ثابت کنیم برنج آب دائمی لازم ندارد.

مهاجر متذکر شد: ما احتیاج به اراضی بیشتر نداریم و اگر خلأ عملکرد را در استان گلستان کاهش دهیم به راحتی می‎توانیم به تولید دو میلیون تن گندم دست یابیم.

وی از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان خواست در بحث بذور و افزایش توانایی در بحث تولید سویا وارد شود و این مهم را جزو اولویت‎های خود قرار دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: نوع خاک و تغییرات آب و هوایی و باران‎های سیل‎آسا یکی از شرایط بسیار سختی است که برای استان گلستان به ویژه در شرق استان بوجود می‎آید لذا پتانسل کشت زیتون در اراضی شیب‎دار باید در اولویت قرار بگیرد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار