گسترش شرکت‎های دانش‌بنیان می‎تواند زمینه اشتغال برای تحصیل‎کنندگان و افراد جویای کار که دارای طرح‎هایی بر مبنای دانش و فناوری هستند را فراهم کند.

توسعه و حمایت از شرکت‎های دانش‌بنیان، راهی برای اشتغالزایی جوانان گلستانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ چندسالی می‎شود شرکت‎های دانش بنیان با هدف کمک به تجاری‎سازی ایده‎ها و طرح‎هایی که ماهیت علم و دانش دارند فعالیت خود را آغاز کرده‎اند.

شرکت‎های دانش‌بنیان شرکت‎هایی هستند که عنصر علم و دانش بخش جدایی‌ناپذیر آنهاست و برخلاف بسیاری از شرکت‎های تجاری، این نوع شرکت‌ها بدون هیچ‌گونه سرمایه مادی نظیر زمین، ماشین‌آلات، دستگاه‌ها و تجهیزات تولید صرفأ با ترکیب دانش، فناوری و تخصص‎های علمی و پژوهشی فعالیت می‎کنند، ماهیت علم و دانش‌محوری این شرکت‌ها موجب شده تا قشر دانشگاهی و پژوهشگران نقش مهمی در این شرکت‎ها ایفا کنند.

پارک‎های علم و فناوری به گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‎کنند از آنجایی که گلستان یکی از استان‎هایی است که از لحاظ اشتغالزایی برای تحصیل‎کنندگان و فارغ‎التحصیلان دانشگاهی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به نظر می‎رسد گسترش شرکت‎های دانش‌بنیان می‎تواند زمینه اشتغال برای تحصیل‎کنندگان و افراد جویای کار که دارای طرح‎هایی بر مبنای دانش و فناوری هستند را فراهم کند با این وجود هنوز محدودیت‎ها و مشکلاتی در شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان آن وجود دارد.

* تولیدکنندگان دانش‎بنیان، خواستار حمایت و توجه مسوولان/ تولیدات دانش‎بنیان راهی برای خودکفایی کشور

یک تولیدکننده دانش‌بنیان در گلستان که سازنده دستگاه‌های شالیکوبی است در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را شروع کردم و تاکنون بیش از ۲۰۰ دستگاه خشک‌کن در کارگاه ما ساخته شده است.

حسین شریفی تصریح کرد: قبلأ 20 نفر نیروی کار در این کارگاه مشغول به فعالیت بودند اما به دلیل کوچک شدن فضای کار در حال حاضر پنج نفر مشغول به کار هستند در واقع با اینکه مشتری زیاد داریم اما به دلیل فضای کوچک کارگاه پاسخگوی نیاز مشتریان نیستیم.

وی بیان کرد: ۵ هزار کارگاه شالیکوبی در کشور وجود دارد در صورت حمایت از تولیدکنندگان می‎توان دستگاه‌های ساخت داخلی را تولید و به کار گرفت.

تولیدکننده دانش‌بنیان در گلستان افزود: ما حداقل به ۳ هزار متر مربع سوله نیاز داریم بابت در اختیار گرفتن زمین در شهرک صنعتی بارها مراجعه و پیگیری کردیم اما موفق به دریافت تسهیلات و زمین برای گسترش کارمان نشدیم.

* پتانسیل بالای گلستان در زمینه کسب و کارهای استارت‎آپی

رئیس پارک علم و فناوری گلستان، یکی از بخش‎های فعال در حوزه اقتصاد و کسب و کار که امروزه در حال افزایش است را کسب و کارهای استارت‌آپی یا همان شرکت‎های نوپا  عنوان کرد و گفت: اساسأ کسب و کار اقتصادی در دنیا و ایران تغییرات جدی کرده است در واقع عمده اشتغال دنیا و شرکت‎های فعال در حوزه خدمات فعالیت می‎کنند در گذشته بخش صنعت بخش مهم در اشتغالزایی و درآمدزایی بود اما اکنون خدمات حدود ۷۰ درصد وزن اقتصاد و ایجاد کسب و کار در کشورهای توسعه‌یافته را تشکیل می‎دهد.

مهدی غفاری تصریح کرد: برای ایجاد یک شغل اگر از مسیر تولید و صنعت پیش برویم بعضأ لازم است صدها میلیون هزینه کنیم تا یک خط تولید راه‌اندازی شود اما در بحث خدمات با هزینه کمتر حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان اشتغال ایجاد می‎شود و همین‌ امر موجب اهمیت تشکیل شرکت‎های نوپا شده است.

وی با بیان اینکه گلستان در زمینه کسب و کار نوپا دارای پتانسیل فراوانی است، افزود: آمارها نشان می‎دهد به لحاظ کسب و کار در حوزه دیجیتال، گلستان رتبه چهارم کشوری را دارد.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان با اشاره به تعداد شرکت‌های فعال در گلستان گفت: حدود ۳۰ شرکت در پارک علم و فناوری، ۶۷ شرکت در مرکز رشد گرگان و ۱۳ شرکت در گنبدکاووس و شرق استان فعال هستند اما به دلیل کمبود فضا امکان استقرار این شرکت‎ها در پارک علم و فناوری نیست.

غفاری در خصوص حمایت‎هایی که از شرکت‎های نو پا یا همان استارت‌آپ‎ها انجام می‎شود، گفت: در شکل‌گیری شرکت‎های نوپا چند پارامتر مهم وجود دارد در واقع جوان‎هایی که دارای طرح و ایده هستند و می‎خواهند کسب و کار ایجاد کنند اما از توان و دانش بازار برخوردار نیستند کاری که پارک علم و فناوری دنبال می‎کند این است که فضای استقرار برای شرکت‌های نوپا را ایجاد و حمایت‎های لازم در حوزه مالی و آموزش تخصصی در حوزه کسب و کار، بازاریابی و حسابداری را انجام  و برای بزرگ‌تر شدن این شر‌کت‎ها تسهیلات مالی خاصی در اختیارشان قرار دهد.

* فعالیت 45 شرکت دانش‌بنیان در گلستان/ طرح‎های خاص دانش‌بنیانی مورد حمایت‎های ویژه قرار می‎گیرند

وی با اشاره به مزایای ثبت یک شرکت نوپا به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان گفت: مخاطبان در پارک علم و فناوری دو دسته هستند یکسری شرکت‌های نوپایی هستند که دانش‌بنیان نیستند و یکسری کسب و کارها که شرایط دانش‌بنیان دارند یا اینکه دانش‌بنیان هستند در واقع حتمأ باید سطحی از فناوری را دارا باشند، افراد متقاضی برای ثبت شرکت از طریق سامانه درخواست خود را ارائه می‎دهند و توسط داوران این درخواست‎ها بررسی می‎شود البته به دلیل ارزیابی مداوم شرکت‎ها، همواره بخشی حذف و بخشی اضافه می‎شوند به همین دلیل تعداد شرکت‎های دانش‌بنیان در استان عددی ثابت نیست اما در حال حاضر ۴۵ شرکت دانش‌بنیان در گلستان مشغول به فعالیت می‎باشند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان اضافه کرد: اگر طرحی دانش‌بنیان باشد به طور ویژه مورد حمایت معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری قرار می‎گیرد در واقع ۱۱۰ حمایت اعم از ارائه تسهیلات، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، معافیت‎های مالیاتی، اختصاص وام‎های صندوق نوآوری و شکوفایی کشور شامل حال این طرح‎ها می‎شود.

غفاری خاطرنشان کرد: دانش فنی شرکت‎های دانش‌بنیان باید به اندازه‎ای باشد که به راحتی قابل کپی کردن نباشد و ارزش افزوده زیاد ایجاد کند، اساسأ شرکت‎های دانش‌بنیان باید سطحی از دانش فنی را دارا باشند اما ممکن است این دانش فنی برای ورود به بازار ایران در حال حاضر فراهم نباشد یا اینکه فرد توان لازم برای بازاریابی نداشته باشد از این رو دنبال آن هستیم تیم‎های مشاوره و بازاریابی به پارک اضافه کنیم تا چیزی که بر آن کار می‎شود متناسب با نیاز بازار باشد

وی با بیان اینکه اولویت پارک علم و فناوری بر آن است تا افراد را به سمت کسب و کارهایی که قابلیت تبدیل به پول و تجاری‌سازی دارند سوق دهیم، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در گلستان بیشتر در زمینه دارویی، داروهای نوترکیب و داروهای گیاهی، حوزه کشاورزی و تجهیزات پزشکی فعالیت می‎کنند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار