معاون پژوهش و فناوری واحد گرگان گفت: 25 محصول دانش‌‌بنیان در در مراکز رشد دانشگاه آزاد داریم که تولید بسیاری از این محصولات منجر به خودکفایی ایران شده است.

25 محصول دانش بنیان در مراکز رشد واحد گرگان تولید می‌‌‌شود/ برندسازی دانشگاه در حوزه گیاهان زینتی

به گزارش گلستان ۲۴؛ مازیار احمدی گل‌‌‌سفیدی معاون پژوهش و فناوری واحد گرگان در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره تولید محصولات دانش‌‌‌‌‌بنیان که منجر به خودکفایی ایران در تولید خواهد شد گفت: استان گلستان و واحد گرگان دو سال است که به بهره‌‌برداری در زمینه کشت و تجاری‌‌سازی گیاهان زینتی دست یافته، در زمینه تولید انواع گیاهان زینتی هم به خودکفایی رسیدیم.

 

وی تشریح کرد: پایانه فروش گل‌‌های زینتی کشور در زمینی به مساحت 5/5 هکتار در گلخانه‌‌ای به نام شهرک فرهیختگان واحد گرگان در این واحد دانشگاهی تاسیس شده که می‌‌‌توان گفت به صورت روزانه گیاهان زینتی تولید این گلخانه، در این پایانه بارگیری شده و برای فروش به اقصی نقاط کشور صادر می‌‌شود.

معاون پژوهش و فناوری واحد گرگان در ادامه درباره برند‌‌سازی گیاهان زینتی در واحد گرگان خاطرنشان کرد: کشت و تجاری‌‌‌سازی گیاهان زینتی در واحد گرگان تبدیل به یک برند شده؛ بر همین مبنا اصل این فعالیت مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد قرار گرفته و سرای کشت و تجاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی گیاهان زینتی در این واحد دانشگاهی تاسیس شده که در بخش اشتغال و فعالیت دانشجویی هم اثرگذاری غیرقابل انکاری خواهد داشت.

وی درباره محصولات دانش‌‌‌‌بنیان واحد گرگان که منجر به خودکفایی در تولید شده است اظهار کرد: در حال حاضر، 25 محصول دانش‌‌بنیان در در مراکز رشد دانشگاه آزاد داریم و محصولی به نام کیتوسان که یک ماده زیستی بیو پلیمر بوده که از پوست بدون استفاده میگو تولید می‌‌‌شود و مورد استفاده در صنایع غذایی و دارویی بوده و در مراکز رشد ما تولید و تجاری‌‌‌سازی شده است. در حال مذاکره هستیم تا این محصول به مرحله تولید انبوه و صادرات برسد که بعد از رسیدن به این مرحله، نیازی به واردات این محصول نبوده و در این زمینه به خودکفایی خواهیم رسید.

وی درباره ماموریت این واحد دانشگاهی در طرح پایش یادآور شد: صنایع شیلات و فرصت‌‌های کشاورزی پس از سیل از جمله ماموریت‌‌های واحد دانشگاهی ما در طرح پایش است. در خصوص سیل با استان‌‌هایی که درگیر این موضوع بودن وارد مذاکره شدیم و درحال بررسی این موضوع هستیم که نتایج تحقیقات ما به زودی به‌‌صورت یک کتابچه نظام‌‌مند در می‌‌آید. این دو موضوع محور اصلی پایان‌‌نامه‌‌ها‌ی ما در مقطع تحصیلات تکمیلی است.

معاون پژوهش و فناوری واحد گرگان در پایان درباره طرح پویش خاطرنشان کرد: حرکت دانشگاه برای تاسیس سرای نوآوری، اشتغال‌‌‌‌زایی و کارآفرینی مسئله‌‌ای است که به نوعی مغفول مانده بود. دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاهی پیشرو در میان دیگر دانشگاه‌‌ها با ایجاد سرای نوآوری در حوزه‌‌های مختلف این فعالیت را انجام می‌‌دهد و حرکت دانشگاه از نسل اول و دوم به نسل سوم و چهارم آغاز شده که پایگاه آن سراهای نوآوری است. بدون تردید، این سراهای نوآوری، پویایی لازم برای مهارت‌‌آموزی و اشتغال دانشجویان را دارد تا در کنار یادگیری مهارت لازم، اشتغال پیدا کنند که ایجاد این سراها، یک مدل موفق در سراسر دنیاست که منجر به یک دستاورد ملی برای این دانشگاه بزرگ کشور خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار