معاون توسعه صادرات سازمان صمت گلستان از ارزآوری دو میلیون دلاری فرش دستباف استان خبرداد.

ارزآوری ۲میلیون دلاری فرش دستباف گلستان/۷۹هزارمترمربع فرش تولیدشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ درویشعلی حسن زاده شامگاه یکشنبه در برنامه گفتگو ویژه خبری اظهارکرد: ۶۰ هزار بافنده فرش در سطح استان فعال هستند که ۳۸ هزار نفر آنها با دریافت کارت قالب بافی ساماندهی شده و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

وی افزود: قالی بافان گلستان در شهرهای گنبدکاووس، بندرترکمن، آق قلا، گمیشان، مینودشت، رامیان و حتی گرگان فعالیت می کنند.

حسن زاده گفت: در ۹ ماهه امسال، هنرمندان فرش دستباف گلستان بیش از ۷۹ هزار مترمربع فرش به وزن ۳۱۸ تن تولید کرده‌اند.

وی همچنین به صادرات این کالا اشاره کرد و ادامه داد: در این مدت ۱۴ هزار مترمربع فرش دستباف به وزن ۵۶ تن و به ارزش دو میلیون دلار به کشورهای اروپایی و همسایه صادر شده است.

حسن زاده گفت که به خاطر برخی از مسائل و سیاست ها در ارزآوری صادرات طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

وی بیان کرد: یکی از مباحثی که ما آن را دنبال می کنیم، ایجاد کارگاه متمرکز بافت فرش و ایجاد کارگاه غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز است و طی این سال ها ۳۷ کارگاه در قالب پنج کارگاه متمرکز و ۳۲ کارگاه غیرمتمرکز ایجاد کردیم.

حسن زاده اضافه کرد: اتحادیه تعاونی فرش دستباف روستایی را در استان ایجاد کردیم که هفت تعاونی زیرمجموعه آن است و امورات فرشبافان را پیگیری می کند.

وی افزود: همچنین به زودی اتحادیه صنفی فرش استان راه اندازی خواهد شد که به حل مشکلات فرشبافان کمک می کند.

حسن زاده با اشاره به خوشه فرش دستباف گفت: ظرف سه سال که از ایجاد این خوشه در استان می گذرد، اقدامات زیادی در خصوص ساماندهی، آموزش و تحقیقات و غیره انجام شد و کنسرسیوم صادراتی هم در دستورکار قرار گرفت.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار